X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

15 بهمن 1396, 13:10
کد خبر: 25851
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 9

اینجا هیچ‌چیز در دسترس نیست

چیزی به نام سایت!

چیزی به نام سایت! چیزی به نام سایت!
باشگاه سپاهان که روزی به‌عنوان نخستین باشگاه ساختاریافته و گام نهاده به عرصه سایبری در دهه هشتاد نام‌برده می‌شد با گذر زمان همچون آنچه امروز در جدول رقابت‌ها رخ‌داده در قعر جدول رسانه‌های ورزشی ایران دست‌وپا می‌زند. اگر شرایط تیم فوتبال را مقطعی و گذرا بدانیم اما شرایط پایگاه خبری سپاهان این‌گونه نیست. ضعف ساختاری و عملگری آن از سال‌های گذشته آغاز و احتمالاً تا زمانی که همتی برای مرتفع سازی مشکات عدیده‌اش نباشد ماندگار است.
چیزی به نام سایت!

مسئولین باشگاه ظاهراً فراموش کرده‌اند چیزی به نام «سایت» در دایره مجموعه فرهنگی ورزشی خوددارند. اسفبارتر آنجا که مدیران انفورماتیک باشگاه هرروز یک صفحه اینترنتی در یک سایت دیگر می‌سازند و آن‌چنان داعیه صفحه رسمی باشگاه بر پیشانی‌اش می‌کوبند که گویا در مریخ شعبه مک‌دونالد زده‌اند.
وب‌سایت فعلی باشگاه سپاهان فارغ از عدم دارایی صفات یک وب‌سایت رسمی ورزشی با مشکلات عدیده برنامه‌نویسی و کد نویسی مواجه است. آنچه پیش روی ماست بسیار متفاوت از یک سایت خبری، بسیار دور از جذابیت و پویایی ورزشی، فاقد اطلاعات دقیق و دسته‌بندی‌شده، بدون جدول دیدارها، بدون اطلاعات ورزشکاران، بدون توجه به همه رشته‌های ورزشی این باشگاه و بسیار نامربوط بارنگ سازمانی این باشگاه اصفهانی است.

ژورنالیست موردنظر در دسترس نیست!
با عبور از تمام‌ ایرادات محتوایی و ژورنالیستی که در نگاه نخست برای هر مخاطبی بسیار زننده است به نظر می‌رسد مواردی همچون شیوه صحیح علائم نگارشی، تنظیم محتوا، انتخاب تصاویر باکیفیت، درج منبع، صفحات و منوهای خالی و پوچی که صرفاً جنبه نمایشی دارند در حیطه بررسی مباحث فنی این مقاله نمی‌گنجد. بدون شک آگاهی به مقدماتی‌ترین و مبتدی‌ترین شیوه‌های خبرنویسی و خبرنگاری برای فردی که قصد پوشش رویدادهای بزرگ‌ترین و پرافتخارترین باشگاه ضروری و آبرومند است. نکاتی که نقیض آن به شکل فاجعه باری هم‌اکنون در حال رخ دادن است.


کد نویس موردنظر در دسترس نیست!
به رفرنس‌های معتبر مراجعه می‌کنیم و با شهود منطقی ادعای خود را حاضر می‌کنیم. در چهارم فوریه سال 2018 گزارش آنالیز وب‌سایت جی تی متریکس از پایگاه خبری سپاهان با کسب نمره بسیار ضعیف F حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. این نمره به‌واسطه حجم صفحه فراخوانی شده، سرعت پردازش صفحه، بهینه‌سازی کدهای پس‌زمینه و تعداد درخواست‌هایی است که سرور سایت پس از هر بار مراجعه کاربران به بررسی آن می‌پردازد. بالطبع صرف هزینه و زمانی که باز شدن صفحه‌ای مثل سایت پایگاه خبری سپاهان بر دوش مخاطبانش می‌گذارد بسیار بالاتر از استاندارد جهانی و حتی استانداردهای ایرانی خودمان است. ملموس‌تر اگر نگاه کنیم سه بار باز کردن صفحات این سایت با دانلود فول آلبوم «بزن بارون» حبیب محبیان برابری می‌کند. مشکلات نسخه واکنش گرا در تلفن‌های هوشمند و تبلت به کنار...


بهینه‌ساز موردنظر در دسترس نیست!
پایگاه خبری سپاهان به‌واسطه یدک کشیدن عنوان اصلی «سپاهان» و کلمات کلیدی مرتبط بسیاری همچون «باشگاه سپاهان اصفهان» و... صاحب پتانسیل بزرگی برای رقابت در موتورهای جستجو است؛ اما این پتانسیل در سایه نقاط ضعف گسترده‌اش رو به نیستی میل می‌کند. بنا بر گزارش وب‌سایت «الکسا» به‌عنوان مرجع رتبه‌بندی وب‌سایت‌های جهانی، پایگاه خبری سپاهان در ایران به رتبه‌ای حدود 14000 و در جهان به رتبه‌ای حدود 562000 نمی‌رسد. این رتبه‌بندی بر اساس جستجو، حضور، ماندگاری، منبع بودن و مراجعه کاربران جهانی به دست می‌آید که یکی از شاخصه‌های ارتقای آن همان مرتفع سازی مشکلات کد نویسی و ژورنالیستی است. از سویی اگر نام «سپاهان» و محوریت «رسمی» از این سایت گرفته شود، این رسانه با فرسنگ‌ها سقوط از حضور در رتبه‌بندی سایت‌ها منع خواهد شد. عمق فاجعه آنجاست که وب‌سایت هواداری این باشگاه بدون استفاده از عنوان اصلی «سپاهان» و با محوریت مستقل از باشگاه سپاهان با اختلاف آماری 10000 رتبه‌ای در جایگاه 3700 م وب‌سایت‌های ایرانی است. بدون ردیف بودجه مالی مشخص از اسپانسر و بدون دربگیری دو واحد بزرگ روابط عمومی و انفورماتیک!


کارشناس امنیت موردنظر در دسترس نیست!
سیستم مدیریت محتوای قدیمی وب‌سایت باشگاه سپاهان به‌واسطه پوسته غیر مرتبط و راه‌اندازی عجولانه صفحاتش با مشکلات امنیتی بسیاری روبروست است. ضریب نفوذ و حملات سایبری به این باشگاه بیش از هر زمان دیگری افزایش می‌یابد. مواردی که به‌واسطه موارد امنیتی از بازگویی آن در این مقاله معذوریم اما همین بس که این وب‌سایت در مرحله آزمون نفوذ همکاران ما در انجمن رسمی کلاه‌سفیدان آشیانه رد شد. سرنخی برای همکارانمان در واحد انفورماتیک باشگاه سپاهان قرار می‌دهیم تا نسبت به لزوم توجه هرچه بیشتر موارد ذکرشده آگاهی یابند: کد کپچا؟؟؟؟


تمام موارد ذکرشده مربوط به رسانه رسمی باشگاهی است که انتظارات فراوانی در برابر دیدگانش دارد. می‌توان این‌طور نگاشت که بار محتوایی اخبار باشگاه سپاهان بر عهده رسانه‌های دلسوزی است که فارغ از نگاهی خبری با پوششی متعصبانه و هواداری سعی بر جلوگیری از نابرابری‌های رسانه‌ای ورزش ایران به اصفهان و سپاهان دارند. آن‌طور که واضح است از آخرین نشست خبری اصحاب رسانه با مجموعه مدیریتی باشگاه سپاهان سال‌ها گذشته اما عدم توجه و بازنگری به مواردی که چند سال پیش‌گفته شد پیامدهایی به وجود آورده که به‌سختی قابل جبران است.
یک سؤال اساسی در ذهن ماست؛ زمان اصلاح و تغییر فرامی‌رسد؟
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها