X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

16 اسفند 1396, 09:35
کد خبر: 26148
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 10

فرصت حیاتی یک‌ماهه پیش روی مدیران سپاهان

تیم فصل آینده را حالا بسازید

تیم فصل آینده را حالا بسازید تیم فصل آینده را حالا بسازید
یک نگاه اجمالی و کوتاه به شرایط تیم فوتبال سپاهان در این چهارهفته‌ای که منصور ابراهیم‌زاده بر روی نیمکت این تیم نشسته به‌خوبی نشان از جهش و رشد قابل‌ملاحظه تیم، چه از نظر فنی و چه از نظر امتیاز گیری دارد. سپاهانی‌ها که پس از دیدار با گسترش فولاد تبریز موفق شدند برای نخستین بار در طول لیگ امسال به دو برد متوالی دست پیدا کنند همان تیمی هستند که تا قبل از بازی‌های هفته بیست و دوم لیگ کابوس سقوط را بالای سرخود حس می‌کردند، اما خوشبختانه امروز صحبت از سقوط سپاهان لطیفه‌ای بیش نیست. سپاهانی‌ها حتی امیدوارند لیگ را با رتبه‌ای آبرومندانه و احتمالاً تک‌رقمی به پایان برسانند.

پیروزی برابر گسترش فولاد در نقش‌جهان کاری مهم از سوی شاگردان منصور ابراهیم‌زاده بود. تبریزی‌ها طی چند سالی که در لیگ برتر حضور دارند همیشه در اصفهان حریفی خطرناک بوده‌اند و حتی غیبت چند بازیکن اصلی این تیم هم نمی‌تواند توجیهی برای شکست شاگردان فیروز کریمی باشد. اما مهم‌ترین بحث در مورد نتیجه‌گیری سپاهان این است که طلایی پوشان بعد از باخت به پرسپولیس، در سه مسابقه بعدی خودشان در مقابل نفت تهران، مشکی پوشان و گسترش فولاد گلی دریافت نکرده‌اند و این خود به‌اندازه کافی تأثیرات منصور ابراهیم‌زاده را در تیم نشان می‌دهد. سپاهانی که در هفته‌های قبل از حضور ابراهیم‌زاده به‌راحتی دروازه‌اش باز می‌شد امروز با حضور ابراهیم‌ عالمه و مدافعان جوان در ترکیب تیم یک دژ دفاعی محکم به وجود آورده و زمانی که تیمی دروازه‌اش را بسته نگه دارد در بحث امتیاز گیری می‌تواند بسیار مطمئن‌تر عمل کند.

سپاهان ۲۷ امتیازی است و با آغاز سال ۹۷، پنج مسابقه بسیار دشوار پیش رو دارد. شاید گزاره «هر بازی، یک فینال» همان توصیفی باشد که باید برای دیدارهای آتی سپاهان به کار برد اگر بحث «آبروداری اصفهان» درمیان باشد. زمان یک‌ماهه تا شروع دوباره بازی‌ها چیزی بود که منصور ابراهیم‌زاده و دستیارانش قبل از این هم بر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌ بودند تا با تمام توان در شروع دوباره مسابقات به لیگ بازگردند.
حالا تا بازی بعدی سپاهان در سال جدید یک ماه فاصله است و به‌دوراز استرس‌های جدولی شاید این بهترین فرصت برای مدیران سپاهان باشد که در تعطیلات لیگ اقدامات لازم را برای بستن تیم فصل آینده انجام دهند.

در حال حاضر تعداد زیادی از بازیکنان اصلی سپاهان در پایان فصل به پایان قرارداد خود می‌رسند و برای حفظ ثبات در تیم فصل آینده نیاز به تمدید قرارداد با بیشتر آنها کاملاً احساس می‌شود. با توجه به این موضوع و اینکه تکلیف سپاهان در این فصل تقریباً مشخص‌شده است فرصت یک‌ماهه پیش رو شاید فرصتی طلایی برای مدیران سپاهان جهت مذاکرات برای تمدید قرارداد با برخی بازیکنان باشد.
اما اگر بازگردیم داستان افت سپاهان را در همین موضوع می‌توان پیدا کرد. فصل گذشته و از آغاز لیگ شانزدهم، ویسی با تیمی که دو فصل قبلش قهرمان شده بود کاری کرد که در نخستین ترکیب اصلی در لیگ شانزدهم هشت بازیکن تازه‌وارد در ترکیب حضورداشته باشند و تنها رسول نویدکیا، میلاد سرلک و آرمین سهرابیان از اعضای قدیمی تیم در ترکیب ابتدایی مانده باشند.
تغییرات بیش‌ازاندازه و انقلاب نابودگر ویسی در سپاهان باعث شد حالا تعداد بازیکنانی که سابقه قابل‌توجهی در تیم دارند به انگشتان یکدست نرسد و سپاهان در طول فصل از نبود بزرگ‌ترهایی در حد اندازه‌های محرم نویدکیا یا هادی عقیلی ضربه بخورد. اوضاع در ابتدای لیگ هفدهم نیز به همین شکل برای سپاهان تکرار شد و تیم زلاتکو کرانچار در ابتدای این فصل با تغییرات صددرصدی در خط دفاع و جدایی مهره‌های اصلی مثل حاج‌صفی و جباروف مواجه شد. جایگزین‌های این نفرات نیز در سپاهانِ این فصل جواب ندادند تا پرافتخارترین تیم ایران شرایط دردناکی که از آن مطلعیم را تجربه کند.

برای بازگشت به موفقیت اما هنوز دیر نیست. مدیران سپاهان برای فصل آینده می‌توانند با حفظ ثبات در تیم و اضافه کردن‌ چند مهره درجه‌یک دوباره شکوه و اقتدار را به پرافتخارترین تیم لیگ برتر بازگردانند. برای حفظ ثبات بازیکنان شاید نخستین اقدام تمدید قرارداد با بازیکنان اصلی تیم باشد که در پایان فصل قراردادشان به پایان می‌رسد. ابراهیم عالمه، عزت‌ا... پورقاز، علی کریمی، حسین پاپی، رسول نویدکیا، مهدی شریفی، مسعود حسن‌زاده، حامد بحیرایی، رضا میرزایی و عارف غلامی ۱۰ بازیکنی هستند که قراردادشان با سپاهان در پایان فصل تمام می‌شود و لزوم تمدید قرارداد درباره بیشتر آن‌ها کاملاً حس می‌شود. به این جمع باید سیاوش یزدانی را هم اضافه کرد که احتمالاً در انتهای فصل هوای سرباز شده و کوچ به تراکتورسازی او را از سپاهان دور می‌کند.
مدیران سپاهان در تعطیلات یک‌ماهه پیش رو فرصت دارند علاوه بر تزریق آرامش و بقا به ترکیب اصلی (که خود از عوامل تقویت روحیه تیمی است) سپاهانِ فصل آینده را از همین حالا بسازند. سپاهان برای حضوری مقتدرانه در فصل آینده علاوه بر تمدید با بازیکنان اصلی خود نیاز به جذب چند ستاره و احتمالاً فوق ستاره هم دارد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها