X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

7 خرداد 1397, 12:41
کد خبر: 26681
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 16

همکاری سپاهان با برندهای خارجی ها

داستان بی انتهای یک پیراهن زرد!

داستان بی انتهای یک پیراهن زرد! داستان بی انتهای یک پیراهن زرد!
همکاری سپاهان و برندهای خارجی البسه ورزشی نزدیک به دو دهه است که ادامه دارد.
پس از اولین قهرمانی سپاهان در دومین دوره لیگ حرفه‌ای ایران سپاهان رسماً برندهای ایرانی را کنار گذاشت تا «دایی» آخرین پیراهن ایرانی طلایی پوشان باشد.داستان بی انتهای یک پیراهن زرد!

سپاهان و آل اشپورت، شروع اولین‌ها!
در دوران مدیریت محمدرضا ساکت و با شروع دوران اوج سپاهان، برند آلمانی آل اشپورت (یا آل اسپرت) به سراغ اصفهانی‌ها آمد. پیش از پایتخت، این سپاهان بود که برای اولین بار آل اشپورت پوشید. اولین قرارداد سپاهان با این شرکت آلمانی که به‌تازگی در خاورمیانه صاحب نمایندگی شده بود بیشتر جنبه‌ای تبلیغاتی و اسپانسری داشت. سپاهان در روزهایی که آل اشپورت هنوز به محبوب‌ترین خارجی ایرانی‌ها تبدیل نشده بود با پیراهن تیم فوتبال سپاهان در ایران رونمایی شد. سال بعد اما با رضایت سپاهانی از کیفیت این البسه ورزشی، باشگاه اصفهانی سایر پوشاک تیم ورزشی فوتبال بزرگ‌سالان را نیز از همین برند تامین کرد. با شروع فعالیت سومین سال این همکاری، سایرتیم‌های ایرانی لیگ ازجمله پرسپولیس و استقلال «حصاری» و «مجید» را کنار گذاشتند به جمع مشتریان «آل اشپورت» پیوستند. در همین سال همکاری سپاهان و آل اشپورت فقط مختص تیم‌های لیگ برتری نبود و اصفهانی ها در همه رده‌ها و رشته‌های فعالیت باشگاه خود آل اشپورت پوشیدند.


آن لوتوی خاطره ساز!
با بیشتر شدن مشتریان ایرانی آل اشپورت کیفیت این برند ورزشی به‌طور محسوسی کاهش یافت. در روزهای بی‌رقیبی آلمانی‌ها، سپاهان یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین قراردادهای خود را در ایتالیا منعقد کرد. بی‌تردید لوتو (تا امروز هم) بهترین برند ورزشی راه‌یافته به ایران است. بهترین لباس ایران، بر تن بهترین سپاهان تاریخ، لوتو را در کنار «هتریک قهرمانی» در ذهن همه مخاطبان فوتبال ایران جاودان کرد.


حساس مثل جوما!
چالش‌های سیاسی - اقتصادی کشور ادامه همکاری سپاهان و لوتو را سخت و ناممکن کرد. سپاهان در همه رقابت‌های آسیایی و برخی هفته‌های لیگ دوباره آل اشپورت پوشید. در این میان برندهای ایرانی به شکل محسوس و نامحسوس سعی در تأمین البسه ورزشی بزرگ‌ترین باشگاه ورزشی کشور را داشتند اما سپاهانی پس از یک وقفه کوتاه دوباره با شرکتی ایتالیایی وارد مذاکره شدند. جوما اما تأمین‌کننده تخصصی البسه ورزش فوتبال نبود و کمبود طرح و رنگ چالش پیش روی اصفهانی‌ها بود. پیراهن‌های نسبتاً ساده‌ای که خطوط افقی سفید و مشکی روی سینه آن خودنمایی می‌کرد نتیجه تلاش‌های یک شرکت خارجی دیگر برای ورود به ایران بود.سپاهان در مجموعه کمتر از دو فصل جوما پوشید اما طی این مدت با تغییر شرایط تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین کاهش بودجه تیم فوتبال، همکاری سپاهان و جوما سخت‌تر و سخت‌تر شد. جوما در برهه‌ای هم به دلیل آنچه «عدم رعایت قانون کپی‌رایت» خوانده بود شکایتی را از باشگاه اصفهانی مطرح کرده بود. در این سال پرسپولیس با پوشیدن جوما دومین تیمی بود که دومین برند ایتالیایی واردشده به ایران را بر تن کرد. برندی که تا همین فصل اخیر هم با سرخ‌پوشان پایتخت مانده بود.


پای چینی‌ها به ایران باز شد!
بدون شک بازار ایران در قامت برندهای ایرانی ، ترک ، ایتالیایی و آلمانی در انحصار غیررسمی چینی‌هاست. اما اولین حضور رسمی چشم‌بادامی‌ها در ایران با حضور برند «پیک» کلید خورد. در دورانی که صدای اعتراض هواداران از طرح‌های نازیبای پیراهن سپاهان بالا رفته بود ورود « پیک» اتفاق نسبتاً مثبتی تلقی می‌شد. اولین نکته خوشایند در این پیراهن‌ها استفاده از رنگ زرد واقعی (طلایی یا پرتقالی کمرنگ) بود. استفاده از طرح جدید در این پیراهن‌ها موجب شد تا شباهت پیراهن سپاهان به‌جای فجر سپاسی ،نزدیکتر به دورتموند باشد. پیک در اولین گام چهار سری پیراهن‌های سفید تمرین سپاهان را به ایران فرستاد. پس‌ازآنیک محموله لباس‌های زرد به ایران آمد و سپاهان لیگ برتر را با پیراهن‌های جدید شروع کرد. همه‌چیز تا اولین بازی خارج از خانه ادامه یافت تا عدم ارسال پیراهن‌های دوم سپاهان کار دست سپاهانی‌ها دهد. سپاهانی‌ها با پیراهن‌های تمرینی سفید پیک و شورت و جوراب ایرانی ، آن دیدارها را پشت سر گذاشتند اما نداشتن رنگ‌بندی دومین مشکلی بود که مسئولان باشگاه را دچار چالش لباس کرده بود. این مشکل تا جایی پیش رفت که در برخی دیدارها که سپاهان سفید و داور مشکی به تن کرده بود گلرهای سپاهان مجبور به استفاده از پیراهن‌های جومایی شدند که از سال ها قبل در انبار ذخیره کرده بودند. پاک کردن برند جوما از یک‌سو، یا استفاده از دو برند در یک بازی از سویی دیگر، دومین چالش سپاهانی‌ها با پیراهن‌های خارجی‌شان بود. سپاهان در ایران دست به دامن تولیدکنندگان داخلی شد تا کسری و مایحتاج خود را تأمین کند. با پیراهن‌هایی شبیه به طرح‌های اصلی و با ریسک زیر پا گذاشتن قانون کپی‌رایت!


سپاهان اما در حالی به استقبال فصل هجدهم می‌رود که تا این لحظه قراردادی با هیچ‌یک از برندهای خارجی ندارد. از سویی بهایی که سپاهان بابت خرید پیراهن‌های سفیدش پرداخت کرده قابل‌چشم‌پوشی نیست. پیراهن‌هایی که ابتدای فصل خریده شد، پس از پایان لیگ هم به دست بازیکنان نرسید و در صورت تمدید نشدن قرارداد پیک بدون استفاده خواهند ماند. از سویی دیگر استفاده از پیراهن‌های غیر اورجینال و عدم رعایت قانون کپی‌رایت اصلاً قابل توصیه نیست. همچنین گفته می‌شود عدم رضایت بازیکنان از کیفیت پیک ادامه همکاری سپاهان و چینی‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. در معادله چند مجهولی پیراهن فصل هجدهم سپاهان فراموش نکنیم ممکن است «مجید» برند محبوب امیر قلعه‌نویی، که پیش‌ازاین بر تن استقلال و ذوب‌آهن نشسته بود دوباره بارنگی زرد راهی اصفهان شود. باید منتظر همه چیز ماند...
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها