X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

23 مرداد 1397, 17:32
کد خبر: 27283
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 5

بررسی و راهکار علمی

مشکل چمن ورزشگاه نقش جهان طبیعی است؟

مشکل چمن ورزشگاه نقش جهان طبیعی است؟ مشکل چمن ورزشگاه نقش جهان طبیعی است؟
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد با شروع لیگ برتر در فصل تابستان معمولاً شاهد پدیده جدا شدن چمن در ورزشگاه‌ها هستیم. موضوعی‌ای که بیشتر موردانتقاد بازیکنان و سرمربیان تیم ها قرار می‌گیرد و به سوژه‌ای برای رسانه‌ها و صفحات هواداری تبدیل می‌شود. گلایه‌ای که شب گذشته امیر قلعه‌نویی در برنامه نود از چمن ورزشگاه نقش‌جهان مطرح کرد دقیقاً همان موضوعی است که هفته‌هاست گریبان گیر چمن ورزشگاه فوق مدرن امام رضا (ع) شده یا در صفحات هواداری باشگاه فولاد خوزستان و پارس به آن اشاره می‌شود.
مشکل چمن ورزشگاه نقش جهان طبیعی است؟

دلیل علمی این اتفاق چیست؟
برای یافتن پاسخ این سؤال به دنبال متخصصان این رشته رفتیم. کنده شدن با یک معضل ساده روبروست. کوتاه بودن ریشه چمن سبب سستی استقامت چمن شده و با هر تکل یا ضربه‌ای از خاک بیرون می‌آید. اما این کوتاه شدن ریشه به دو عامل بستگی دارد. نخستین عامل فصل گرماست که در آن رشد ریشه گیاه کمتر از حالت طبیعی است و تا حدود زیادی به نوع و ژن بذر کارشده نیز مربوط است. عامل دوم اما به دلیل کوتاه کردن ساقه چمن توسط دستگاه‌های چمن‌زنی رخ می‌دهد. رعایت استاندارد ساقه چمن برای بازی فوتبال سبب می‌شود تا این گیاه در مدت‌زمان مشخص و مدونی کوتاه شود. به‌طور طبیعی با کوتاه شدن ساقه، گیاه ریشه خود را با اندازه ساقه جدید تطبیق می‌دهد و ریشه خود را تا حد توان کوتاه می‌کند. پیدایش هم‌زمان این دو عامل (فصل گرما و چمن‌زنی مداوم) موجب سستی چمن و کنده شدن آن با هر برخورد ساده‌ای است.

راه‌حل چیست؟
عدم وجود چنین مشکلاتی در کشورهای توسعه‌یافته یا صاحب فوتبال نشان‌دهنده وجود راه‌حلی است که احتمالاً در ورزشگاه‌های ایران که با روش «سندبیس» کارشده‌اند اجرا نمی‌شود. آنچه سال‌هاست در دنیا و برخی نقاط ایران به‌عنوان راه‌حل مشکل چمن‌های سندبیس در فصل گرما مطرح‌شده است استفاده از شبکه‌های پلیمری مخلوط یا هیبریدی کردن چمن است. در این روش ریشه چمن طبیعی به‌طور زیرساخت در بستر شبکه پلیمری یا مصنوعی قفل می‌شود تا از سستی فصلی ریشه چمن جلوگیری شود. راه‌حلی که اگر نادیده گرفته شود به‌جز جلوه ظاهری ناپسند زمین مسابقه و عدم توانایی بازیکنان در میدان موجب ایجاد چاله‌ها و حفره‌ها، آب ماندگی ، لجنی شدن ، بیماری و درنهایت نابودی چمن می شود.
مثال بارزی از این زیرسازی صحیح را می توان در مجموعه ورزشی ملت باشگاه ذوب آهن معرفی کرد. زمین چمنی که از لحاظ نوع آب و هوا و اقلیم کاملا با شرایط ورزشگاه نقش جهان مطابق است و معمولا در طول هفته فشار بیشتری به نسبت برگزاری یک مسابقه فوتبال متحمل می شود.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها