X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

6 آذر 1392, 19:45
کد خبر: 6164
خبرنگار: majidsad
نظرات: 2

سپاهان در اندیشه قهرمانی یا آینده نگری؟

سپاهان در اندیشه قهرمانی یا آینده نگری؟ سپاهان در اندیشه قهرمانی یا آینده نگری؟
تیم فوتبال سپاهان که درابتدای فصل علاوه بر خریدهای گران قیمتش چند نفر از بازیکنان پایه‌اش را نیز جذب تيم بزرگسالان کرد نه تنها میدانی به این بازیکنان جوان نداد، بلکه از بازیکنان بزرگش نیز نتوانست به خوبی بهره ببرد و در نهایت این تیم در نیم فصل اول به رده پنجمی بسنده کرد.

سپاهان در فصل نقل و انتقالات نیم فصل با گرفتن بازیکنانی نظیر امیرحسین کریمی و قائدی فر مشخص نیست چه سیاستی را در پیش گرفته است و آیا هدف سپاهان برای قهرمانی تغییر کرده یا ابعادی پنهانی در این تصمیم باشگاه نهفته است؟

براي بررسي اين موضوع گفت‌وگویی را با رسول ظفریان كارشناس فوتبال؛ دکتر وحید ذوالاکتاف دانشیار دانشگاه اصفهان و محمود یزدخواستی بازیکن سال‌های دور این تیم انجام داده ايم که در ادامه می‌خوانید:

آینده خوبی برای بازیکنان جوان سپاهان نمی بینم

رسول ظفریان در پاسخ به این سووال که آیا حضور بازیکنان پایه در تیم بزرگسالان سپاهان را مفید ارزیابی می‌کنید یا خیر، اظهارکرد: با توجه به اینکه شناخت خوبی بر روی قائدی‌فر و امیرحسین کریمی دارم این کار را کار درستی نمی‌دانم چرا که این بازیکنان هنوز مراحل فوتبال پایه شان را طی نکرده‌اند و شانسی هم در ترکیب اصلی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه باید هر بازیکن دوران جوانان و امید را کامل طی کرده باشد، ادامه داد: سپاهان بازیکنان جوان را جذب مي‌كند، ولی استفاده‌ای از این بازیکنان نمی‌کند و باعث افت شان می شود و به نظر من آینده خوبی برای این بازیکنان وجود ندارد، حتی یک درصد هم خوشبین نیستم.

ظفریان با اشاره به حضور شریفی و مرادمند در تیم بزرگسالان سپاهان گفت: چنین بازیکنانی جایی در فوتبال نخواهند داشت چرا که همیشه بر روی نیمکت هستند و این طبیعی است تیمی که نیاز به بازیکنان باتجربه دارد از این بازیکنان جوان استفاده نخواهد کرد مگر اینکه این بازیکن جوان، بازیکنی بسیار توانمند باشد.

بازيكنان جوان سپاهان در حد ليگ برتر نيستند

وی با بیان اینکه این بازیکنان در حد لیگ نیستند و هنوز فوتبال شان تکمیل نشده، ادامه داد: غیر از احسان حاج صفی دیگر بازیکنی نداشتیم که از تیم‌های پایه در تیم بزرگسالان خوش بدرخشد و البته مربیان نیز شهامت استفاده از بازیکنان جوان را نخواهند داشت چرا که وقتی تیمی در معرض خطر است دیگر شانسی برای این بازیکنان برای بازی کردن قائل نخواهد شد.

این مربی با بیان اینکه این بازیکنان جوان مثل یک میوه نرسیده هستند و الان نباید از این جوانان استفاده کرد، افزود: قبلا با رحیمی صحبت‌هایی را داشتیم مبنی بر اینکه نباید از این بازیکنان در تيم بزرگسالان استفاده شود، ولی می‌گویند نظر سرمربی تیم است؛ به هرحال سیاست باشگاه این است که با توجه به اینکه خریدهای موفقی را در اول فصل نداشته رو آورده به بازیکنان ملی پوش تیم‌های پایه و البته من شنیده‌ام قرار است میلاد سرلک و آرمین سهرابیان نیز به تیم بزرگسالان بپیوندند، ولی من مطمئنم با توجه به اینکه سپاهان بازیکنان باتجربه زیادی دارد این بازیکنان به حاشيه خواهند رفت.

تصمیم جذب بازیکنان پایه با شکست مواجه خواهد شد

در ادامه دکتر وحید ذوالاکتاف در خصوص اضافه شدن چند نفر از بازیکنان پایه در تیم بزرگسالان سپاهان اظهارکرد: به هرحال از اهداف باشگاه خبر نداریم، ولی یک تیم یا برای قهرمانی بسته می‌شود و یا آینده نگری را مد نظر دارد، ولی باتوجه به مخارج بالای سپاهان کاملا مشخص است که این تیم برای قهرمانی بسته شده است.

وی ادامه داد: به هیچ وجه درست نیست که در نیم فصل بازیکنان پایه را جذب کنند. وقتی تیمی به سمت قهرمانی می‌رود نباید به سمت بازیکنان جوان و فرصت دادن به آنها پیش روند مگر اینکه از یک سال قبل تدارکات به خدمت گرفتن این بازیکنان دیده شده باشد که بتوانند با استفاده از این بازیکنان قهرمان شوند، نه اینکه در وسط فصل، تازه بخواهند از این بازیکنان استفاده کنند و مطمئنا این استفاده با شکست مواجه خواهد شد.

این استاد تربیت بدنی افزود: مگر اینکه برای به خدمت گرفتن این بازیکان جوان برنامه ریزی کرده باشند و ابعاد پنهانی را مد نظر داشته باشند البته من بعید می‌دانم که باشگاه سپاهان چنین روندی را در پیش گرفته باشد، این تصمیم بیشتر به یک تصمیم آنی شبیه است تا یک برنامه ریزی دراز مدت!

با اين شرايط بازيكنان ستاره، جذب سپاهان نمی‌شوند!

همچنين محمود یزدخواستی بازیکن سال‌های دور سپاهان در پاسخ به این سووال که نقل و انتقالات باشگاه را در نیم فصل چطور ارزیابی می‌کنید، اظهارکرد: هیچ کس مخالف جوانگرایی نیست، ولی این تیم باید موقعیتش در آسیا را حفظ کند با توجه به اینکه استقلال بیش از نیمی از بازیکنان ملی را در اختیار دارد نتوانست جایگاه مناسبی را در آسیا به دست آورد، پس سپاهان نیز باید مواظب باشد که با چیدمانی درست بتواند حضوری موفق را در آسیا داشته باشد.

وی افزود: وقتی جباری با اصرار خودش از این تیم جدا می‌شود؛ وقتی یعقوب کریمی با توجه به اینکه قادر است در چند پست بازی کند، ولی کمتر دیده می‌شود و آرش افشین نیز برای گرفتن رضایتنامه التماس می‌کند با اين شرايط در آستانه جام جهانی بازیکنان بزرگ به سپاهان كمتر ملحق مي‌شوند.

این پیشکسوت با بیان اینکه هر بازیکنی دوست دارد که توانایی‌های خودش را اثبات کند، تصریح‌کرد: سخت است در این برهه سپاهان بتواند بازیکنان ستاره را جذب کند چرا که دیده می‌شود این تیم ستاره‌ها را به کار نمی‌گیرد و آن طور هم که به نظر می‌آید نوروزی و سیدصالحی نیز فعلا حضورشان در این تیم منتفی است.

سپاهان فرصتی ندارد تا صرف بازیکنان جوان کند

یزدخواستی با بیان اینکه سپاهان می‌خواهد از طریق بازیکنان جوان تیمش را ترمیم کند، عنوان‌کرد: با توجه به اینکه این بازیکنان پایه تجربه حضور در مسابقات لیگ را کمتر دارند نیاز است که هم سپاهان و هم هواداران حوصله و زمان بیشتری را به خرج دهند.

وی در پاسخ به این صحبت که ولی سپاهان زمانی را ندارد که بخواهد صرف این بازیکنان جوان کند؟ گفت: درست است سپاهان این زمان را ندارد و نباید ریسک کرد البته کریمی چند بازی کرده، ولی قائدی فر که چپ پا نیز است زیاد به بازی گرفته نشده است.

یزدخواستی با بیان اینکه فلسفه باشگاهها در تمام دنیا براساس نحوه حضورشان در مسابقات است، ادامه داد: مثلا تیمی مثل آرسنال بازیکنانی با کیفیت 60 – 80 درصد را انتخاب می‌کند و با coach های قوی کیفیت این بازیکنان را ارتقا می‌دهد و با توجه به تجربه‌ای که این بازیکنان پیدا می‌کنند در پایان فصل مبالغ هنگفتی از فروش این بازیکنان به دست می آورند.

وی ادامه داد: ولی تیمی مثل رئال مادرید و بارسلونا برای ورود به مسابقات از همان اول تیم شان را برای قهرمانی می بندند و از بهترین بازیکنان استفاده می‌کنند تا با عملکرد بالا انتظارات هوادارانشان در سراسر دنیا را برآورده کنند.

سپاهان باید برای قهرمانی ترکیبش را تکمیل کند نه ترمیم!

بازیکن سال های دور سپاهان ادامه داد: سپاهان باید سعی و تلاشش را بیشتر کند تا با استفاده از ابزارهای مهم به مسیر خودش ادامه دهد و به اهدافش نزدیک تر شود باز هم می‌گویم بازیکنان جوان باید حداقل در لیگ دسته یک بازی کرده باشند تا تجربه کافی را به دست بیاورند در حالی که این بازیکنان تازه وارد هنوز تجربه کافی را به دست نیاورده اند! سپاهان نباید فراموش کند که برای قهرمانی باید ترکیبش را تکمیل کند نه ترمیم!

یزدخواستی با بیان اینکه مربی مثل لوکا هدفش برای قهرمانی نیست و برای بازی زیبا برنامه ریزی می‌کند، عنوان کرد: بازیکنان جوان در ذوب‌آهن بیشتر به کار گرفته می‌شوند چرا که فلسفه این باشگاه در حال حاضر این است، ولی جذب بازیکنان جوان در سپاهان باعث پر شدن این تیم می‌شود و برای قهرمانی کاری مشکل را در پیش خواهد داشت؛ این تیم باید به فکر تقویت نیمکت ذخیره‌هایش باشد، ولی به نظر می‌آید سپاهان از نگاه قهرمانی به لیگ دور شده است
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها