X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

8 آبان 1394, 22:25
کد خبر: 12576
خبرنگار: hajiia
نظرات: 9

سندروم دان را بشناسیم

چرا هادی 47 پوشید؟

چرا هادی 47 پوشید؟ چرا هادی 47 پوشید؟
دیدار سپاهان و استقلال در هفته گذشته آنقدر برای اهالی فوتبال نصف جهان و البته هواداران سپاهان تلخ بود که در هیاهوی اتفاقات و رویدادهای بد فوتبالی تنها نکته پسندیده آن هم ، پوشیده و ناپدید شد.
هادی عقیلی ، بازیکن و از با سابقه ترین های سپاهان دست به تصمیمی بزرگ زد. عقیلی که سال ها پیراهن شماره 5 سپاهان را بر تن داشت و با آن موفق به کسب افتخارات بزرگ ملی و البته فرای ملی هم شده بود در اقدامی بی سابقه با درخواست رسمی از سازمان لیگ شماره پیراهن خود را عوض کرد تا در ادامه فعالیت فوتبالی خود شماره 47 سپاهان را بر تن کند.
شماره چهل و هفتی که عقیلی برای حمایت از کودکان مبتلا به سندروم دان بر تن کرد بهانه ای شد تا ما نیز به همین منظور ، در فضایی خارج از اتفاقات و حواشی فوتبالی ، برای تحقق خواسته این بازیکن محبوب و شناخت هرچه بیشتر این بیماری ژنتیکی ، نسبت به ارائه این مطلب اقدام نماییم:

یک کروموزوم اضافه تر!
سندرم یعنی مجموعه علائم بدنی و ذهنی عارضه ای خاص و دان نام پزشک انگلیسی است که در حدود ۲۰۰ سال قبل این مجموعه علائم را کشف نمود . علت این پدیده نوعی بی نظمی در ترتیب کروموزومی است که در مراحل جنینی و هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد. کسانی که سندرم دان دارند در سلولهای بدن خود به جای ۴۶ کروموزوم ۴۷ کروموزوم دارند. کروموزوم بخش بسیار کوچکی از سلول است که ژن ها درآن جمع شده و حاوی اطلاعاتی است که بدن ما را شکل می دهد. به عنوان مثال رنگ پوست چشم . موها . مونث یا مذکر بودن در همین بخش کوچک مشخص می گردد کروموزوم اضافی در بدن فردی که سندرم دان دارد در روال شکل گیری موارد یاد شده تاثیر می نهد و موجب تغییرات بدنی وذهنی می شود. افراد با سندرم دان تفاوتهایی با دیگران دارند. بخشی از این تفاوت ها مربوط به خصوصیات ظاهری افراد وبخشی دیگر مربوط به ویژگیهای ذهنی می گردد مهم آن است که بدانیم سندرم دان مانند سرماخوردگی نیست که کسی به آن مبتلا گردد بلکه درقبل از تولد بروز می کند. گر چه این افراد اغلب به اندازه افراد عادی توانا نیستند اما استعداد آنان در انجام برخی از امور ما را شگفت زده می کند.

رابطه عاطفی و آموزش با این کودکان!
کودکان سندروم دان از نظر رابطه اجتماعی در خانواده و در بین همسالان عملکرد خوبی دارد و به راحتی میتواند با اطرافیان خود رابطه برقرار کند در خانواده فرد نیاز به مراقبت ندارد و کارهای روزمره اش را خودش میتواند انجام دهد و همچنین در مرکز درمانی منظم بوده و نیاز به مراقبت ویژه ندارد.
در صورتيكه آموزش كودك سندرم دان همگام با نيازمنديهاي او باشد مي توان به يادگيري در زمينه هايي اميدوار بود درست مثل تمام كودكان ، قوت قلب و دلگرمي در واقع تشويق و تقويتي كه ايجاد مي‌شود از عوامل مهم و موثر است ، تمامي تلاشها از جمله موفقيتهاي كودك بايد با كلمات تحسين آميز يا تشويقهايي چون اعطاء ستاره يا كارت در زمان مقتضي مورد تائيد قرار گيرد ، با كودك صحبت كنيد و در حضور كودك خوبيهايش را مطرح كنيد در اين صورت كودكان دوست دارند مطابق تمايل و خواسته بزرگسالان عمل كنند.

احساساتی همچون سایر کودکان
این کودکان از محیط های شاد لذت می برند، از نظر اجتماعی خوب هستند، تعامل را دوست دارند و از موسیقی مانند سایر بچه ها لذت می برند. باید از بدو تولد از تمرینات حرکتی برای آنها استفاده کرد. بغل کردن، ماساژ و نوازش آنها بسیار مفید است، استفاده از خدمات گفتار درمانی، کار درمانی و روانشناسی به آنها کمک زیادی خواهد کرد.
سطح درك اين كودكان ممكن است در ميان كودكان ديگر بالا رفته و پرورش يابد. بايد در تمام فعاليتها د‌رحد امكان شركت داده شوند تا استقلال آنها افزايش يافته و ناتواني و احساس تعلق ايشان كاهش يابد.


« باور توانايي کودکان سندرم دان، اهدا خوشبختي به این فرشتگان زمینی است »
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها