X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

2 اسفند 1394, 14:33
کد خبر: 15263
خبرنگار: niloofar
نظرات: 10

گزارشی از حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

ماجراجویی سپاهان در 10 دوره لیگ قهرمانان

ماجراجویی سپاهان در 10 دوره لیگ قهرمانان ماجراجویی سپاهان در 10 دوره لیگ قهرمانان
سپاهان پس از یک فصل غیبت دوباره به سطح اول فوتبال آسیا بازمی‌گردد و آماده فراموشی کابوس‌های لیگ با درخشش در رقابت‌های آسیایی است.
به گزارش طوفان زرد و به نقل از خبرگزاری ایمنا، تیم فوتبال سپاهان برای یازدهمین بار در لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهد و از این حیث در بین تیم‌های ایرانی سرآمد است. در واقع آنها از 13 دوره‌ لیگ قهرمانان فقط در 3 دوره آن که فصل‌های 2002-2003، 2006 و 2015 باشد غیبت خورده‌اند.
زردپوشان دیار نصف جهان در 10 دوره قبلی لیگ قهرمانان آسیا روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز نایب قهرمانی در حضور سوم آنها در لیگ قهرمانان آسیا بهترین عنوان این تیم زردپوش اصفهانی به حساب می‌آید.
آنها در دو دوره نخست لیگ قهرمانان آسیا در گروه خود دوم شدند و با توجه به اینکه فقط تیم اول به دور بعد راه پیدا می‌کرد حذف شدند اما در دوره سوم کاری کردند کارستان و با لوکا بوناچیچ تا فینال پیش رفتند و در نهایت نایب قهرمان شدند و به جام باشگاه‌های جهان هم صعود کردند.
اما پس از این دوره سپاهان افت شدیدی داشت تا جایی که در دوره بعدی حضور آنها با کسب نتایج ضعیف باز هم از صعود از گروه خود بازماندند. این اتفاق در دو دوره بعد هم برای سپاهان رخ داد اما آنها بالاخره در سال 2011 یعنی هفتمین حضورشان رنگ صعود از گروه را دوباره دیدند اما این بار در مرحله یک چهارم نهایی و در مصاف با السد قطر در عین شایستگی به دلیل ندانم کاری مسئولان سپاهان در مورد دو اخطاره بودن رحمان احمدی حذف شدند.
سپاهان در سال 2012 هم از گروه خود صعود کرد و این بار نیز مانند سال قبلش در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد و این بار با نتیجه عجیب ۴ بر یک مغلوب الاهلی شد.
اما پس از سال 2012 سپاهان هنوز نتوانسته از دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. آنها در دو حضور قبلی خود در سال‌های 2013 و 2014 به ترتیب با کسب 9 و 7 امتیاز از صعود به دور یک هشتم نهایی بازماندند تا در عین بدشانسی از رقابت‌ها حذف شوند.

در ادامه نگاهی تفصیلی خواهیم داشت به 10 دوره حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا:

فصل ۲۰۰۴؛ باشکوه در نقش جهان
سپاهان اولین حضور خود را در لیگ قهرمانان آسیا پس از فتح لیگ برتر ایران، در فصل ۲۰۰۴ تجربه کرد. زردپوشان اصفهانی که اولین تجربه آسیایی خود را در دومین دوره لیگ قهرمانان آسیا جشن گرفته بودند در اولین بازی آسیایی تاریخ خود ۴ بر صفر نفتچی ازبکستان را در نقش جهان شکست دادند سپس به کویت رفتند و با این تیم به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند. آنها در سومین دیدار خود در دیدار حساس خود برابر چشمان ۴۰ هزار هوادار سپاهانی ۳ بر ۲ الاتحاد عربستان را شکست دادند. در دور برگشت اما با ۴ گل از الاتحاد در عربستان شکست خوردند تا در نهایت به دلیل این شکست سنگین به دلیل تفاضل گل کمتر حذف شوند.

فصل ۲۰۰۵: العین گربه سیاه سپاهان شد
سپاهان که تجربه خوبی از اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا کسب کرده بود، فصل ۲۰۰۵ مسابقات را با تساوی با ارزش برابر الشباب در خاک عربستان آغاز کرد و در حالی که تا هفته پایانی تیم نخست گروه بود در دیدار پایانی برابر العین در امارات قرار گرفت و در حالی که برای صعود به یک تساوی نیاز داشت در شب ناداوری داور عرب و سوت زدن‌های او به نفع العین با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد و از گردونه مسابقات حذف شد.
در آن دوره هم مانند دوره نخست، فرهاد کاظمی سرمربی سپاهان بود.

فصل ۲۰۰۷؛ رؤیای آسیایی، فینال لیگ قهرمانان و حضور در جام باشگاه‌های جهان
پس از یک دوره وقفه حضور سپاهان در آسیا، بهترین و خاطره انگیزترین خاطره سپاهان از لیگ قهرمانان آسیا به فصل ۲۰۰۷ بازمی‌گردد جایی که سپاهانی‌ها در مرحله گروهی بالاتر از تیم‌های الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کرد و در مرحله یک چهارم نهایی نیز با برتری در ضربات پنالتی برابر کاوازاکی به مرحله نیمه نهایی راه یافت و پس از پیروزی ۳ بر یک در مجموع ۲ دیدار برابر الوحده امارات به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.
آنها در فینال در بازی رفت برابر اوراوا ردز در فولادشهر به تساوی یک بر یک دست یافتند و در بازی برگشت با ۲ گل مغلوب این تیم شدند تا با شایستگی برای اولین بار نایب قهرمان آسیا شوند. آنها همچنین خوش شانس بودند که با صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا به رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان راه یافتند.



فصل ۲۰۰۸؛ سر به هوایی کار دست سپاهان داد
در فصلی که سپاهان در مجموع در ۵ رقابت مختلف یعنی لیگ برتر و جام حذفی ایران، لیگ قهرمانان ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و جام باشگاه‌های جهان شرکت می‌کرد، لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۸ آخرین رقابتی بود که باید در آن حضور می‌یافت و با توجه به رقابت ناعادلانه‌ای که در آن فصل با پرسپولیس داشت، نه از لحاظ بدنی کشش حضور در آن مسابقات را داشت و نه از لحاظ روحی؛ خصوصاً اینکه لوکا بوناچیچ نیز آنها را در عین بی معرفتی ترک کرده بود و سکان هدایت این تیم به دست ویه‌را افتاده بود که به عقیده خیلی‌ها یکی از ناموفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان بود.
سپاهان در این فصل در گروهی که تیم‌های بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الاتحاد سوریه حضور داشتند کار را با شکست خانگی ۲ بر صفر برابر الاتحاد سوریه آغاز کرد و در ادامه با کسب ۷ امتیاز در رده سوم گروه خود قرار گرفت و از صعود به جمع ۱۶ تیم برتر بازماند.

فصل ۲۰۰۹؛ ناکامی دوباره در سومین حضور آسیایی با فرهاد کاظمی
سپاهان پس از فصلی که در جدال با پرسپولیس نتوانست عنوان قهرمانی لیگ هفتم ایران را کسب کند در حالی که از لحاظ بودجه‌ای و مالی نیز افت کرده بود با تیمی نه چندان قوی و مربی نه چندان نام آشنا یعنی فیرات پای به مسابقات این فصل گذاشت. فیرات در اواسط فصل کنار گذاشته شد و فرهاد کاظمی به جای او روی نیمکت سپاهان نشست. سپاهان با کاظمی در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۹ عملکرد بسیار ضعیفی داشت و با کسب ۷ امتیاز در گروهی که الاتفاق عربستان، بنیادکار ازبکستان و الشباب امارات در آن حضور داشتند سوم شد و باز هم از صعود به جمع ۱۶ تیم برتر بازماند.

فصل ۲۰۱۰؛ پرده دوم گربه سیاهی العین برای ستاره‌های سپاهان
سپاهان در فصل ۲۰۱۰ در حالی پای به مسابقات گذاشت که در لیگ ایران وضعیت مناسبی داشت و قهرمانی‌اش تقریباً مسجل بود. آنها در فصلی که حسابی برای امیر قلعه‌نویی خرج کرده بودند و هر بازیکنی که دلش می‌خواست به سپاهان آورده بودند در آسیا و در گروهی که الشباب عربستان، پاختاکور ازبکستان و العین امارات حضور داشتند در آخرین گام کم آوردند و با شکستی که در آخرین دیدار برابر العین متحمل شدند از صعود به دور بعد بازماندند. در واقع العین دوباره گربه سیاه سپاهان شد و آنها نتوانستند طلسم صعود از مرحله گروهی را باطل کنند.

فصل ۲۰۱۱؛ گاف سپاهانی‌ها و حذف آماتور
شاید این فصل تلخ‌ترین فصل برای سپاهانی‌ها بود زیرا آنها در عین شایستگی از دور مسابقات حذف شدند. آنها در فصلی که در مرحله گروهی با الهلال عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات همگروه بودند به عنوان تیم اول گروه صعود کردند و در مرحله پلی‌آف یک هشتم نهایی نیز ۳ بر یک بنیادکار ازبکستان را شکست دادند تا به مرحله یک چهارم نهایی راه یابند.
در مرحله یک چهارم نهایی آنها به مصاف السد قطر رفتند که در بازی رفت با وجود برتری یک بر صفر برابر حریف خود به دلیل استفاده از رحمان احمدی ۲ اخطاره در درون دروازه ۳ بر صفر بازنده اعلام شدند و در بازی برگشت نیز هرچند در قطر با نتیجه ۲ بر یک از سد حریف قطری خود گذشتند اما در نهایت و در مجموع با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خوردند و با تلخی از رقابت‌های این فصل حذف شدند.

فصل ۲۰۱۲؛ داربی ایرانی و حذف دوباره در یک هشتم نهایی
سپاهان که از اواسط فصل با زلاتکو کرانچار شروع به همکاری کرده بود در آسیا نیز مانند لیگ برتر که در نهایت قهرمان شدند بسیار خوب نتیجه گرفت و پس از عملکرد خوبی که در دور گروهی داشت و با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم نخست بالاتر از الاهلی ۱۰ امتیازی به دور بعد صعود کرد در مرحله یک هشتم نهایی در فولادشهر مقابل استقلال قرار گرفت و در دیداری که به آن لقب داربی آسیایی ایرانی‌ها و همچنین سوپرکاپ را به دلیل قهرمانی استقلال در جام حذفی داده بودند توانست با دو گل سزار و بنگر از سد این تیم بگذرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد.
در مرحله یک چهارم نهایی اما نشانی از آن سپاهان مرحله قبل نبود زیرا در قسمت دوم لیگ قهرمانان آسیا سپاهان در ابتدای فصل ۹۱-۹۲ بسیاری از بازیکنان اصلی خود مثل بنگر، حسینی، کریمیان، احمدی و سزار را جدا شده دید. آنها در این مرحله پس از تساوی صفر بر صفر برابر الاهلی، در بازی برگشت در جده با نتیجه سنگین ۴ بر یک شکست خوردند و وداعی تلخ با آسیای ۲۰۱۲ داشتند.



فصل ۲۰۱۳؛ تحقیر برابر الاهلی به لطف برنامه‌ریزی سازمان لیگ
در فصلی که به دلیل حضور تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برنامه مسابقات در دو ماه آخر بسیار فشرده شده بود دو شکست ۴ بر ۲ و ۴ بر یک سپاهان برابر الاهلی در اصفهان و جده کمر این تیم را شکست و در نهایت علی رغم کسب ۹ امتیاز سوم شدند و با یک امتیاز کمتر نسبت به الغرافه ۱۰ امتیازی از صعود از گروه خود بازماندند تا نتوانند سومین صعود پیاپی از گروه خود در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کنند.


فصل 2014؛ این بار کی‌روش جلوی صعود سپاهان را گرفت
در آخرین فصلی که زلاتکو کرانچار به صورت کامل سپاهان را هدایت می‌کرد آنها با الهلال عربستان، السد قطر و الاهلی امارات همگروه شدند. آنها در شروع کار با تیمی که به نظر نقاط ضعف زیادی داشت در دوحه با نتیجه 3 بر یک مغلوب السد شدند. در ادامه سپاهان دو بازی دیگر تا قبل از نوروز داشت که در نخستین دیدار و در یک بازی زیبا الهلال عربستان را 3 بر 2 شکست داد اما بازی پایانی سپاهان در سال با شکست خانگی 2 بر یک برابر الاهلی امارات خاتمه یافت تا زردها کار سختی در دور برگشت داشته باشند. تساوی در امارات و پیروزی 4 بر صفر برابر السد در اصفهان وضعیت سپاهان را تا قبل از هفته پایانی بهبود بخشید اما در روز پایانی با ماجرایی که کی‌روش برای ملی‌پوشان دعوت شده سپاهان به تیم ملی آغاز کرد و اعلام کرد آنها در صورت نرفتن به اردوی آفریقای جنوبی از لیست تیم ملی برای جام جهانی خط می‌خورند تمرکز بازیکنان سپاهان به نوعی بر هم خورد تا شکست یک بر صفر برابر الهلال کار سپاهان را در مرحله گروهی به پایان برساند. زردپوشان در حالی در گروه خود چهارم شدند که با تیم صدرنشین فقط 2 امتیاز اختلاف داشتند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها