X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

24 فروردین 1392, 19:13
کد خبر: 1699
خبرنگار: majidsad
نظرات: 1

استقلالی‌های سپاهان و سپاهانی‌های استقلال

استقلالی‌های سپاهان و سپاهانی‌های استقلال استقلالی‌های سپاهان و سپاهانی‌های استقلال
دو تیم استقلال و سپاهان که یکی از حساس ترین بازی های لیگ دوازدهم را روز دوشنبه برگزار خواهند کرد، طی 2 دهه اخیر کلی بازیکن و مربی مشترک داشته اند.
مدتهاست که وفاداری به پیراهن باشگاه رنگ و لعاب قبلی خود را از دست داده و کمتر می توان بازیکنی را پیدا کرد که مدت حضورش در یک تیم از 5 سال متمادی افزون تر شود. در واقع از وقتی پول های وسوسه انگیز وارد فوتبال ایرانی شد دیگر بازیکن وفادار کمیاب شد و حالا امثال محرم نویدکیا و ابراهیم صادقی را بابت ماندگاری در یک باشگاه باید با ذره بین جستجو کنیم .
در راستای همین جابجایی های فراوان بازیکنان سری به گذشته های نه چندان دور استقلال و سپاهان می زنیم ، دو تیمی که پس فردا یکی از حساس ترین بازی های لیگ دوازدهم را در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد که می تواند نقش موثری در معرفی قهرمان این دوره داشته باشد. در یک نگاه گذرا به فهرست نفرات این دو تیم طی دو دهه گذشته متوجه می شویم که بازیکنان زیادی بین استقلال و سپاهان جابه جا شده اند به طوری که به نظر می رسد کمی هم از حد معمول بیشتر باشد. شاید وضعیت اقتصادی خوب دو باشگاه همراه با حضور مداوم آنها در جمع مدعیان که این قصه برای سپاهان طی یک دهه اخیر بیشتر نمود پیدا کرده باعث شده باشد که دانه درشت ها و بازیکنان خوب و حتی مربیان هم رفت و آمد زیادی بین این دو باشگاه رقم زده باشند.
در این میان بعضی بازیکنان فقط یک دوره در هر یک از دو تیم بازی کرده اند ، برخی ها دو دوره در یک تیم و دوره میانی را در تیم دیگر حضور داشته اند و یک نفر هم هست که دو مقطع در هر یک از تیم ها بازی کرده است که به تفکیک به این نفرات اشاره می کنیم.

مومن زاده پرچمدار جنجالی
چراغ جا به جایی بازیکنان در دو دهه اخیر بین دو تیم سپاهان و استقلال را احمد مومن زاده روشن کرد . مومن زاده که تا سال 77 در سپاهان جزو بازیکنان انرژیک و گلزنان خوب باشگاهی بود، تابستان 78 در یک انتقال جنجالی و گران قیمت به استقلال رفت . البته گفته می شد که رقم اولیه این جابجایی طبق توافق علی فتح الله زاده با مدیران وقت سپاهان چیزی حدود 14 میلیون تومان بود ولی رفاقت قائم مقام وقت سپاهان (دکتر نیک کار) با مدیرعامل وقت پرسپولیس (مهندس عابدینی) باعث شد تا پرسپولیس به این انتقال ورود کرده و با بازارگرمی ایجاد شده در نهایت مومن زاده با 70 میلیون تومان که در آن سالها رقم سرسام آوری برای بازیکنان فوتبال بود به استقلال ملحق شد تا فتح الله زاده مدعی شود که مومن زاده را از دهان شیر بیرون کشیده است. البته این شکار بیرون آمده از دهان شیر در لیگ 79- 1378 تبدیل به فاجعه ای برای استقلال شد و با گل نزدن در طول یک فصل از او به عنوان نماد ناکامی فوتبالی یاد شد.
غیر از مومن زاده نفرات دیگری هم هستند که در هرکدام از دو تیم یک دوره بازی کرده اند. محمدرضا مهدوی مدافع استقلال که در سال های پایانی دهه 70 از بهمن به این تیم آمده بود و به تیم ملی هم رسیده بود، همزمان با شروع لیگ برتر به شارل روای بلژیک رفت و بعد از یک سال و نیم حضور در این تیم اروپایی از دور برگشت لیگ دوم به سپاهان آمد تا در قهرمانی نخستین قهرمانی سپاهان نقش داشته باشد . مهدوی بعد ها در لیگ چهارم به پرسپولیس آمد و یک فصل هم در جمع قرمزهای پایتخت بازی کرد.
حمید عزیززاده مدافع سال های دور ذوب آهن بعد از چند سال بازی در این تیم به سپاهان آمد و 4 سال هم در این تیم بود و بعد از دو سال حضور در مس و آلومینیوم در لیگ یازدهم به استقلال آمد ولی با ذخیره نشینی های مداوم نتوانست مهره تاثیر گذاری باشد.
اصغر طالب نسب هم که در لیگ دوم با سپاهان قهرمان شده بود، بعدها به استقلال آمد و در قهرمانی این تیم در لیگ پنجم نیز سهیم شد.
بهمن طهماسبی مهاجم بلندبالا و شمالی استقلال در فصل 80- 79 هم بعد از سالها بازی در تیم های مختلف در لیگ های هشتم و نهم به سپاهان آمد و حضور نسبتا ناموفقی در این تیم اصفهانی داشت.
احمد کعبیان پور، حمید شفیعی و ژاک الونگ الونگ هم دو بازیکن دیگری بودند که از سپاهان به استقلال آمدند و در حال حاضر هم حسن اشجاری و فرزاد حاتمی دو استقلالی هستند که پیشتر پیراهن سپاهان را برتن داشته اند با این تفاوت که اشجاری در نیم فصل لیگ امسال مستقیما از سپاهان آمده ولی حاتمی یک دوره انتقالی را با حضور در تراکتورسازی پشت سرگذاشته تا آبی پوش شود.
و بالاخره می رسیم به غلامرضا عنایتی مهاجم مشهدی استقلال که بعد از ابومسلم طی لیگ های سوم تا پنجم در استقلال بود و آقای گل لیگ هم شد ، دوره ای را امارت به سر برد و در لیگ نهم به استقلال برگشت ولی در این تیم لقب دندان پوسیده گرفت و در نیم فصل دوباره به امارات رفت و در لیگ دهم به سپاهان و امیر قلعه نویی ملحق شد ولی آنجا نتوانست بازیکن موثری باشد و همان یک سال را برای خود کافی دانست.

رفت و برگشتی ها
گروهی از حاضران این بخش نفراتی هستند که در استقلال بوده اند ، دوره ای به سپاهان رفته و بعد به استقلال برگشته اند که درصد بالایی از آنها در زمان حضور قلعه نویی پیراهن سپاهان را برتن کرده اند. از جمله خسرو حیدری و هاشم بیک زاده در بین بازیکنان کنونی استقلال که خسرو فقط در لیگ دهم در سپاهان بود ولی بیک زاده دوره یازدهم را هم در سپاهان ماند و در این دوره با بازگشت قلعه نویی به استقلال او هم دوباره رخت آبی برتن کرد. البته فابیو جانواریوی برزیلی هم که طی لیگ های هشتم و نهم در استقلال بود، درست مثل بیک زاده دو سال در سپاهان ماند و در این فصل به استقلال برگشت ولی مصدومیت باعث شد تا نام او در نیم فصل از فهرست آبی ها خارج شود. البته حسین کاظمی هم از استقلال به سپاهان رفت و لیگ هفتم را آنجا بود و به استقلال برگشت ولی او هیچ اشتراکی از بابت قلعه نویی با 3 نفر قبلی ندارد.
در این میان دو سپاهانی هم هستند که به استقلال رفتند و به تیم خود برگشتند. سید مهدی سیدصالحی و شاهین خیری هردو در شروع بلندپروازی های سپاهان در لیگ برتر همراه این تیم بودند که خیری زودتر به استقلال آمد و لیگ های چهارم و پنجم آبی پوش بود ولی بعدا به ذوب آهن و مس رفت و در لیگ نهم همراه با قلعه نویی به سپاهان برگشت که این بار موفق نبود و بیشتر به نیمکت دوخته شد. سید صالحی هم بعد از سال ها حضور در سپاهان و سپری کردن لیگ هشتم در پیکان ، لیگ های نهم و دهم را همراه با استقلال بود و در لیگ یازدهم به سپاهان برگشت ولی نتوانست نظر کرانچار را جلب کند و در نهایت در این فصل پیراهن قرمز تراکتورسازی را برتن کرد.

رحمتی یک بازیکن منحصر به فرد
و اما یک بازیکن منحصر به فرد که دو دوره لباس هر یک از تیم ها را پوشیده و در این شرایط معلوم نیست که آیا در آینده دوره سومی هم در کار خواهد بود یا نه !
سیدمهدی رحمتی که 3 دوره ابتدایی لیگ برتر سنگربان فجر سپاسی بود ، در لیگ چهارم به سپاهان رفت ولی اصلا روزگار موفقی نداشت تا لیگ های پنجم و ششم را با استقلال همراه باشد که البته این دو سال بیشتر به مسائل حاشیه ای او با وحید طالب لو گذشت. لیگ های هفتم و هشتم او در مس کرمان خود را بازیابی کرد تا در لیگ های نهم و دهم به عنوان گران قیمت ترین بازیکن فوتبال ایران حراست از دروازه سپاهان متمول را برعهده بگیرد و از لیگ یازدهم به بعد با رعایت سقف قرارداد(!) دوباره به استقلال برگردد.

یادی از اسطوره فقید استقلال
اصلا تصور نکنید که کار نقل و انتقالات بین استقلال و سپاهان فقط به بازیکنان ختم می شود. در زمینه مربیان هم امیرقلعه نویی وقتی در دوره دوم حضورش در استقلال (لیگ هشتم) قهرمان لیگ شد و در پایان فصل با واعظ آشتیانی مدیرعامل وقت استقلال به مشکل خورد ، شال و کلاه کرد و با قراردادی افشا نشده که گفته می شد بالاترین پرداختی به یک مربی ایرانی در تاریخ فوتبال ما بود به سپاهان رفت ، دو سال آنجا ماند و 2 قهرمانی لیگ را به دست آورد، فصل قبل به تبریز رفت تا هدایت تراکتورسازی را قبول کند و در لیگ دوازدهم دوباره سرمربی استقلال شد.
ولی قبل از قلعه نویی و در آن سال هایی که او بازی می کرد یک استقلالی نامدار هم هدایت سپاهان را بر عهده داشت. ناصر حجازی اسطوره فقید آبی ها قبل از این که سرمربی استقلال شود، در فصل 74 - 1373 سرمربی سپاهان بود و برای اولین بار در سال 1376 بود که رسما هدایت استقلال را برعهده گرفت . جالب اینجاست که قبل از ناصرخان سرمربیگری سپاهان در فصل 73 - 1372 بر عهده فیروز کریمی بود، مردی که در سال 86 و از هفته های پایانی دور رفت لیگ هفتم در استقلال جانشین حجازی فقید شد تا مربیگری استقلال هم در کارنامه پرتیم او به ثبت برسد.
استقلالی‌های سپاهان و سپاهانی‌های استقلال
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها