X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

25 خرداد 1395, 00:00
کد خبر: 17816
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 3

هر سه شنبه با یاد او

با شهدای دیار سپاهان: عملیات رمضان

با شهدای دیار سپاهان: عملیات رمضان با شهدای دیار سپاهان: عملیات رمضان
در جایی که همواره اخبار ورزشی و تیتر های پر تب و تاب آن، همه ما را به سوی خود سوق می داد؛ تصمیم گرفتیم هر هفته تیتری بزنیم از قهرمان ها، قهرمان های واقعی دیار سپاهان؛ پس برآن شدیم تا این هفته یادی کنیم هرچند مختصر از عملیات رمضان و چند شهید گلگون شده آن تا بازهم فضای مجازی هواداران طلایی را عطر آگین کنیم.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد، عملیات رمضان نام عملیات نظامی تهاجمی نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق می‌باشد. این عملیات در تاریخ بیست دوم تیر ماه تا هفتم مرداد ماه ۱۳۶۱ و در پنج مرحله و در محور شرق بصره به صورت گسترده با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام شد. این عملیات نخستین عملیات نظامی ایران پس از آزادسازی خرمشهر در سوم خردادماه ۱۳۶۱ می‌باشد. نیروهای ایرانی از روش یورش موج انسانی در این عملیات استفاده نمودند.

رمز عملیات یا صاحب الزمان ادرکنی
آغاز عملیات ۲۲/۴/۱۳۶۱
پایان عملیات ۷/۵/۱۳۶۱
جبهه جنوبی
مکان عملیات شرق بصره

عملیات رمضان در وسعتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع برای تصرف نهایی بصره انجام شد ولی همهٔ اهداف از قبل تعیین شده محقق نشد.
گفته می‌شود که عملیات رمضان بزرگترین نبرد زمینی جهان پس از جنگ جهانی دوم بوده‌است. در این نبرد سه موج جداگانه از سپاهیان داوطلب در زمینی مسطح به سوی بصره حرکت کردند. تنها در مرحله سوم این عملیات بیشتر از ۵۰۰ دستگاه تانک عراقی که اکثراً T-72 بودند و۲۰۰دستگاه نفربر تیپ مستقل ۱۰ زرهی عراق به طور کامل از بین رفت و در کل ۸۷۱۵سرباز عراقی کشته، زخمی واسیر شدند. (منبع:کتاب ضربت متقابل)
این عملیات از این نظر دارای اهمیت است که ایران برای اولین بار از آغاز جنگ به صورت گسترده وارد خاک عراق شد.

یادی از چند شهید عملیات رمضان:
شهید اصغر پورهاشم شمشکار، شهید حمیدرضا رجایی، شهید علیرضا حقیقی، شهید اکبر زادهوش، شهید جعفر حشمتی، شهید حاج رمضان رمضانی، شهید سیدحسن حسینی بهارانچی
تصاویر اختصاصی پایگاه خبری طوفان زرد از قطعه عملیات رمضان گلستان شهدای اصفهان

با شهدای دیار سپاهان: عملیات رمضان









نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها