X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

5 اردیبهشت 1392, 16:51
کد خبر: 1862
خبرنگار: ghalbzard
نظرات: 3

سپاهان اينگونه حذف شد

سپاهان اينگونه حذف شد سپاهان اينگونه حذف شد
روزنامه ایران ورزشی-شايد اگر به روز چهارشنبه نهم اسفند سال 91 برگرديم كه سپاهان در نخستين بازي ليگ قهرمانان ميزبان النصر امارات بود و اين تيم را صفر – 3 شكست داد، بدبين‌ترين هوادار آنها هم فكرش را نمي‌كرد كه تيمشان در همان مرحله گروهي و يك هفته قبل از پايان بازي‌ها از صعود به مرحله بعد بازبماند اما اين اتفاق افتاد.
روند نزولي سپاهان بعد از پيروزي آنها مقابل استقلال در جام حذفي در تهران شروع شد و در حالي كه آن روز (نهم فروردين) خودشان را در هر سه جام مدعي مي‌دانستند اما پس از گذشت 25 روز به وضعيتي رسيدند كه مي‌بينيم. يعني حذف در ليگ قهرمانان، باخت به داماش و تا حدود زيادي از دست رفتن قهرماني در ليگ، در حال حاضر هم بيشترين شانس آنها براي رسيدن به يك جام، بازي مقابل پرسپوليس در فينال حذفي است.
كربكندي: سپاهان خون تازه‌اي مي‌خواهد
«به دليل افتخارات گذشته سپاهان و كسب سه قهرماني متوالي، توقعات از اين تيم نه فقط در استان اصفهان بلكه در سراسر كشور بسيار زياد شده به طوري كه شانس موفقيت سپاهان را نسبت به تراكتورسازي و استقلال در ليگ قهرمانان بيشتر مي‌دانستند.»
رسول كربكندي با اشاره به مطالب فوق به يك نكته و در واقع به يك بازي خاص اشاره مي‌كند: «سپاهان تيم خوبي را در اختيار دارد اما بعد از پيروزي مقابل استقلال در جام حذفي، ظاهرا تمركزشان را از دست دادند تا حدي كه ديديم در 2 بازي مقابل الاهلي عربستان 8 گل خوردند. اتفاقي كه براي هيچ كس قابل باور نبود. اما زياد گل خوردن اين تيم حتما دليل دارد.»
رسول كربكندي كه به خوبي با شكل بازي اكثر بازيكنان سپاهان آشنايي دارد در اين باره اينطور توضيح مي‌دهد: «سپاهان به طور طبيعي در هر بازي گل زده اما گل‌هاي بد هم زياد دريافت كرده است. اشتباهات تكراري دفاع و دروازه‌بان و اشكال در كاردفاعي باعث حذف ناباورانه اين تيم شد كه به هيچ وجه براي هوادارانشان قابل هضم نيست.»
كربكندي اعتقاد دارد كه تيم‌هاي بزرگ هم هميشه در اوج نيستند و اين نوسان براي اكثر آنها با درصدهاي مختلف وجود داشته است. شما نگاه كنيد بارسلونا چهار گل از بايرن دريافت مي‌كند، شايد شكست اين تيم در مونيخ تا حدودي قابل پيش‌بيني بود اما قطعا چنين نتيجه‌اي را كمتر كسي فكر مي‌كرد. من نمي‌خواهم سپاهان را با آنها مقايسه كنم اما اين اتفاق براي سپاهان افتاده و شايد دوران قهرماني‌شان تحليل رفته كه اگر چنين باشد نياز به يك خون تازه دارند. نفراتي كه انگيزه بيشتري داشته باشند.»
بحث ديگري كه براي سپاهان از ابتداي فصل مطرح مي‌شد جدايي چند بازيكن كليدي و جذب نفرات جديد بود. كربكندي در اين باره مي‌گويد: «نفرات جديد سپاهان نتوانستند خلأ بازيكنان جدا شده را پر كنند. به خصوص در خط دفاع با اينكه زوج طالبي و احمدي كه در ذوب‌آهن سال‌ها كنار هم بازي مي‌كردند آن شرايط ايده‌آل را نداشتند و معمولا مدافعانش اخراج هم مي‌شدند.»
سپاهان فينال جام حذفي را هم در پيش دارد كه اين بهترين فرصت آنها براي كسب يك جام است: «بعد از باخت به داماش، شانس آنها براي قهرماني در ليگ كم شده است. در جام حذفي انگيزه پرسپوليس را بيشتر مي‌بينيم چون اين تيم براي كسب سهميه همين تك فرصت را دارد در حالي كه سپاهان از اين بابت خيالش راحت است. هر چند سپاهان با بازي در تهران غريبه نيست اما قطعا پرسپوليسي‌ها از همه عوامل خود براي رسيدن به قهرماني استفاده مي‌كنند. از طرفي نتايج اخير آنها هم به لحاظ رواني تاثير زيادي روي كارشان خواهد داشت.»
چرخابي: كادر فني كم تعداد
حسين چرخابي يكي از مربيان بومي اصفهان كه سابقه هدايت سپاهان را هم داشته، حذف سپاهان از ليگ قهرمانان آسيا را از بعد فني مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. او به ابتداي فصل اشاره مي‌كند و زماني كه در بازار نقل و انتقالات چند بازيكن كليدي اين تيم جدا شدند. چرخابي مي‌گويد: «من بعد از گذشت چند بازي ابتدايي فصل دو نقطه ضعف بزرگ سپاهان را به وضوح ديدم و بارها در موردش صحبت كردم. نخست اينكه جانشينان خوبي براي بازيكنان جدا شده جذب نكردند. البته به جز خلعتبري، چند نفر هم كه در آن حد و اندازه‌ها نبودند كه سپاهان را در 4 جام (يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان فصل گذشته، ليگ برتر، جام حذفي و فصل جديد ليگ قهرمانان) كمك كنند.
از طرفي با بررسي دقيق آمار و ارقام بازي‌هايشان متوجه مي‌شويم كه آنها اكثرا با تركيبي ثابت و حتي با تعويض‌هاي مشخص بازي مي‌كردند. هر چند نيمكت سپاهان هم در اندازه‌هاي اين تيم نبود. آنها بعضي مواقع محرم نويدكيا را مجبور به استراحت مي‌كردند و تازه شانس هم داشتند كه شرايط خلعتبري خوب بود و او را هم مجبور به استراحت نكردند چون اگر در يك بازي محرم و خلعتبري با هم نباشند مشكلاتشان بيشتر مي‌شود. اما نكته دوم، ببينيد من چون با اين تيم زندگي مي‌كنم با قاطعيت مي‌گويم كه سپاهان يك نمونه باشگاه حرفه‌اي در ايران است كه مربي خوبي هم دارد اما اين تيم با كمترين كادر فني كار مي‌كند كه اين تعداد براي شركت در چهار جام بسيار كم است، ضمن اينكه معتقدم با يك فكر، آن هم از سوي كرانچار وارد مسابقات مي‌شوند. حالا سوال اينجاست كه اگر مرزبان نوعي را جذب كردند حتما نياز داشتند پس چرا وقتي رفت جايگزيني را برايش نياوردند. اين يعني اينكه روي او حساب نكرده بود و بود و نبودش مهم نبوده است.»
چرخابي هم مثل اكثر كارشناسان مشكل اصلي اين تيم را ضعف در كار دفاعي مي‌داند: «اگر باشگاه منحني بازي‌هايش را رسم كند به خوبي مي‌بيند كه هر چه رو به پايان فصل مي‌رود با افت بيشتري روبرو مي‌شود. به لحاظ فني يكي از مشكلات اصلي سپاهان در خط دفاعي بود. مدافعان كناري بيشتر از اينكه به فكر كارهاي تدافعي باشند به فكر كارهاي هجومي بودند. آنها خيلي هم باز بازي مي‌كردند. كار دفاع تيمي‌شان هم ايراد دارد. در سيستم 2-4-4 بازيكني مثل اميد ابراهيمي نبايد بيش از حد جلو برود چون در اين حالت شكافي در پشت سر او به وجود مي‌آيد كه تيم‌هاي ديگر از آن استفاده مي‌كنند.»
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها