X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

26 مرداد 1395, 17:25
کد خبر: 20055
خبرنگار: hamed
نظرات: 15

درخواست انجمن دوستداران اصفهان از باشگاه سپاهان

درج تصویر "قوچ اصفهان" روی لباس سپاهانی ها

درج تصویر "قوچ اصفهان" روی لباس سپاهانی ها درج تصویر "قوچ اصفهان" روی لباس سپاهانی ها
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد، انجمن دوستداران اصفهان طی نامه ای از مدیرعامل باشگاه سپاهان درخواست کردند تا در راستای حمایتی از گونه نادر و درمعرض خطر جانوری قوچ اصفهان ،تصویر این جانور را روی لباس تیم فوتبال این باشگاه قرار دهد.

متن نامه به شرح زیر است:
مهندس اصغر باقریان
مدیر عامل محترم باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان
با سلام و احترام
همان‌گونه که استحضار دارید، نقش یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون تأثیر مهمی در جلب توجه مردم و مسؤولان کشورمان و دیگر کشورها در حمایت از این گونۀ نادر و در معرض خطر جانوری داشته است.
از این‌رو پیشنهاد می‌شود که تیم فوتبال سپاهان پس از تیم ملی فوتبال نخستین تیم باشگاهی کشور باشد که به‌عنوان دوستدار محیط زیست و گونه‌های جانوری، در این راستا گام بردارد و تصویر با صلابت «قوچ اصفهان» نماد جانوری استان اصفهان، و یکی از گونه‌های در معرض خطر از این پس بر روی پیراهن ورزشکاران این تیم نقش بندد.
گفتنی است که در فرهنگ کهنسال ایران قوچ نماد قدرت، صلابت، تلاشگری، پویندگی، جنگاوری، وقار و تواضع، مردانگی و شجاعت است.
قوچ و میش اصفهانی با نام علمی Ovis orientalis isphahanica یکی از گنجینه‌های ژنی تنوع زیستی اصفهان است که در همۀ مجامع علمی جهان به نام شهر تاریخی اصفهان شناخته می‌شود. طبق اعلام اتحادیۀ جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) این‌گونه در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر (VU: Vulnerable) قرار دارد و ضروری است تلاش بیشتری برای حفاظت از این گونۀ جانوری که به عنوان «نماد جانوری اصفهان» شناخته شده است، انجام گیرد.
زیستگاه این زیرگونۀ خاص در فلات مرکزی ایران در مناطق تپه ماهوری و کوهپایه های استان اصفهان به ویژه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمشلو، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی و پناهگاه حیات وحش موته در شمال استان اصفهان است.
متأسفانه در حال حاضر عوامل مختلفی از جمله شکار و تخریب زیستگاه، تهدیدی جدی برای این گونۀ ارزشمند جانوری است و پیشگامی تیم فوتبال سپاهان نقش مهمی در آگاه کردن مردم و مسؤولان و جلب کمک جامعۀ جهانی برای حفظ این گونۀ ارزشمند خواهد داشت. امیدواریم با عزم ملی زمانی فرا رسد که هیچ گونۀ جانوری از کشورمان در فهرست جانوران در معرض خطر اتحادیۀ بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)، قرار نداشته باشد.

رئیس انجمن دوستداران اصفهان
دکتر سیروس شفقی
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها