X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

12 فروردین 1396, 11:37
کد خبر: 22432
خبرنگار: panahi
نظرات: 3

بررسی ماه به ماه

سپاهان در سالی که گذشت

سپاهان در سالی که گذشت سپاهان در سالی که گذشت

امید به آسیایی شدن و در آسیا ماندن رنگ باخت (فروردین)
در اولین ماه از سال 95 امید طلایی‌پوشان هم برای کسب سهمیه آسیایی کمرنگ شد و هم برای صعود از گروهشان در لیگ قهرمانان.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از ایمنا ، سپاهان که سال 94 را با رتبه یازدهمی داخلی و ماقبل آخر آسیایی به پایان رسانده بود سال 95 را از نیمه پایینی جداول رده‌بندی لیگ برتر و لیگ قهرمانان و در حالی آغاز نمود که نه در سطح داخلی امیدوار به آسیایی شدن بود و نه در عرصه آسیایی شانس زیادی برای صعود از گروه داشت.
فصل فوتبالی برای سپاهان با یک تساوی خانگی برابر ملوان بندر انزلی در ورزشگاه فولادشهر آغاز شد تا دیگر خوش‌بین‌ترین هواداران این تیم هم از کسب سهمیه آسیایی ناامید نشوند. به فاصله چند روز پس از آن، سپاهان که در آخرین بازی رسمی خود در سال 94 در خانه به لوکوموتیو باخته بود در بازی برگشت در تاشکند هم به این حریف ازبک باخت تا شانسش برای صعود از گروه اول لیگ قهرمانان بیش از پیش کم شود.
به این ترتیب، در فرودین‌ماه سال 95 هم امید به حضور در لیگ قهرمانان 2017 کمرنگ شد و هم شانس صعود به مراحل حذفی در لیگ قهرمانان 2016.
سپاهان در سالی که گذشت


حضور ویسی و آغاز جوانگرایی (خرداد)
در سومین ماه سال 95 سرمربی تیم قهرمان لیگ برتر سکان هدایت سپاهان را بر عهده گرفت و دست به یک جوانگرایی گسترده در این تیم زد.
به فاصله 10 روز پس از قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم سرمربی این تیم رسماً هدایت طلایی‌پوشان اصفهانی را به عهده گرفت. عبدالله ویسی که از اردیبهشت‌ماه باب مذاکره با مسئولان باشگاه اصفهانی را باز کرده بود در اولین روزهای خرداد 95 رسماً به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد تا پس از قهرمانی دور از انتظارش با نماینده اهواز کار خود را در پُرافتخارترین تیم لیگ برتر آغاز کند.
حضور ویسی روی نیمکت سپاهان با آغاز انقلابی اساسی در این تیم مدعی اصفهانی همراه بود. بازیکن دهه 70 سپاهان که فلسفه مربیگری خود را بر اساس جوانگرایی و میدان دادن به بازیکنان کم نام و نشان‌تر تعریف کرده است از همان ابتدا خواهان کنار گذاشتن برخی از نفرات قدیمی و سرشناس سپاهان شد.
لیست مازاد پُرحرف و حدیث سپاهان که اواخر خردادماه به صورت رسمی از سوی باشگاه منتشر شد سروصدای زیادی به پا کرد. با انتشار این لیست جنجالی خانه‌تکانی اساسی در تیم اصفهانی وارد مرحله جدی و اجرایی خود شد.
در اثر این خانه‌تکانی میانگین سنی سپاهان به 24.2 سال کاهش یافت و تیم اصفهانی بدل به جوان‌ترین تیم لیگ برتر شد.


بازگشت محرم پس از رمضان (تیر)
در چهارمین ماه سال 95 کاپیتان اسطوره‌ای سپاهان که از پیوستن به یک تیم دیگر خبر داده بود به تمرینات بازگشت و با وساطت سرمربی جدید به قهر خود پایان داد.
مهم‌ترین اتفاقی که در تیرماه 95 برای سپاهان افتاد بدون تردید عبارت بود از بازگشت محرم نویدکیا به این تیم. آینده کاپیتان سپاهان در این تیم وقتی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت که او در پایان یک فصل سراسر حاشیه و ناکامی با حضوری غیرمنتظره و پُرحرف و حدیث در برنامه نود دست به یک افشاگری بی‌سابقه زد تا نه تنها با انتقادهای زیادی از سوی اهالی فوتبال و رسانه‌ها مواجه شود که ادامه همکاری‌اش با باشگاه اصفهانی هم وضعیت کاملاً مبهمی پیدا کند.
نویدکیا که از دید هواداران تصورش با پیراهن یک تیم دیگر ممکن نبود در برنامه نود علاوه بر انتقاد از برخی مربیان و مدیران سابق سپاهان از جدایی از این تیم خبر داده بود اما در نهایت با وساطت عبدالله ویسی و برخی پیشکسوتان و اعضای هیئت مدیره نوزدهم تیرماه در باغ فردوس حضور یافت و در میان تشویق هواداران و استقبال کادر فنی به قهر خود با سپاهان پایان داد تا همزمان کابوس بسیاری از هواداران هم به اتمام برسد.
این اتفاقات بلافاصله پس از اتمام تعطیلات عید فطر افتاد.


رونمایی از نسخه جوان‌شده (مرداد)
در پنجمین ماه از سال 95 از نسخه جدید و جوان‌شده سپاهان در دوره جدید لیگ برتر رونمایی شد.
طبق روال بسیاری از سال‌های اخیر مرداد سال 95 هم مصادف با آغاز فصل جدید فوتبال باشگاهی در ایران بود. سپاهان که فصلی سیاه و سراسر ناکامی را پشت سر گذاشته بود پس از تغییر در کادر فنی و جوانگرایی گسترده با چهره‌ای جدید وارد مسابقات لیگ برتر شد.
چهار مسابقه آغازین سپاهان در لیگ شانزدهم در مردادماه برگزار شد که 2 باخت و 2 پیروزی این تیم از همان ابتدا نشانگر عملکرد سینوسی آن بود.
یکی از اتفاقات مهم مرداد 95 بازگشت احسان حاج‌صفی به سپاهان پس از کمتر از یک فصل دوری از این تیم بود. این ملی‌پوش نامدار پس از سپری کردن یک فصل نه چندان موفق در بوندسلیگای 2 آلمان که با تجربه تلخ سقوط همراه با اف‌اس‌فاو فرانکفورت همراه شد به اصفهان بازگشت تا بار دیگر پیراهن طلایی این تیم را بر تن کند.
حاج‌صفی در حالی طبق انتظار به سپاهان بازگشت که به واسطه داشتن پیشنهادهایی که از برخی دیگر تیم‌های مدعی داشت از جمله چهره‌های پُرسروصدای نقل و انتقالات تابستانی محسوب می‌شد.


نابودی رکورد 13 ساله (شهریور)
پرونده تابستان 95 با شکستی تلخ برابر پرسپولیس و از دست رفتن رکورد شکست‌ناپذیری 13 ساله سپاهان در دیدارهای خانگی برابر این حریف بسته شد.
برای سپاهان به مانند 15 تیم دیگر لیگ برتری دو سوم از شهریور 95 مصادف با اولین وقفه طولانی‌مدت لیگ شانزدهم بود. این وقفه به خاطر تیم ملی در مسابقات ایجاد شد که خود را آماده حضور در دیدارهای مهم انتخابی جام جهانی 2018 روسیه می‌کرد.
پس از اتمام تعطیلات اوضاع در دهه پایانی شهریور کاملاً بر وفق مراد سپاهان پیش نرفت و این تیم پس از یک تساوی خانگی و یک برد بیرون از خانه در ورزشگاه فولادشهر متحمل باخت دردناکی برابر رقیب دیرینه‌اش شد. با شکست سپاهان برابر پرسپولیس در هفته هفتم رکورد 13 سال شکست‌ناپذیری سپاهان برابر پرسپولیس در دیدارهای خانگی خدشه‌دار شد.
از آنجا که این باخت تحقیرآمیز در واپسین روز از شهریورماه رقم خورد کام طلایی‌پوشان اصفهانی در پایان تابستان 95 حسابی تلخ شد. این باخت برای هواداران سپاهان فراتر از یک شکست و از دست رفتن یک رکورد دیرینه بود بلکه معنای نمادینی هم داشت زیرا مصادف با روزهای خوش پرسپولیس و ایام ناخوش سپاهان از شروع دوره جدیدی در فوتبال ایران حکایت می‌کرد که در آن برخلاف دهه گذشته دیگر خبری از تفوق فوتبال اصفهانی بر سرخابی‌های پُرطرفدار پایتخت نبود.


وداع با اسطوره (مهر)
در هفتمین ماه از سال 95 کاپیتان اسطوره‌ای سپاهان تصمیم شوکه‌کننده خود برای خداحافظی از فوتبال را عملی کرد و در پایان شهرآورد اصفهان برای همیشه با مستطیل سبز وداع گفت.
اگر بازگشت محرم نویدکیا به تمرینات سپاهان مهم‌ترین اتفاق این تیم در تیرماه 95 را رقم زد خداحافظی ناگهانی و برق‌آسای او از این تیم در پایان پنجاه و نهمین شهرآورد فوتبال اصفهان هم مهرماه 95 را کاملاً تحت تأثیر قرار داد.
کاپیتان اسطوره‌ای سپاهان که اصرار داشت تا در دیدار با تیم همشهری از دنیای فوتبال خداحافظی کند تصمیم مهم و شوکه‌کننده خود را تنها ساعاتی مانده به مسابقه علنی کرد تا عملاً هیچ فرصتی برای تدارک مراسم ویژه برای او وجود نداشته باشد.
اینچنین شد که محرم با وجود اصرار شدید برخی همبازیانش برای به تأخیر انداختن خداحافظی خود سرانجام تصمیمش را درباره آویختن کفش‌ها عملی کرد تا به شکلی غریبانه در ورزشگاه فولادشهر و در حضور هوادارانی نه چندان پُرتعداد برای همیشه با مستطیل سبز وداع کند.
نویدکیا پس از خداحافظی تا به امروز در محافل فوتبالی رؤیت نشده است تا حضور در مراسم ختم هوادار قدیمی سپاهان و عیادت از سرمربی این تیم در بیمارستان از معدود دفعاتی باشد که او در جمع فوتبالی‌ها دیده شده است.


خانه‌ای به نام نقش جهان (آبان)
در هشتمین ماه سال 95 سرانجام ورزشگاه نقش جهان رسماً افتتاح شد و پس از نزدیک به یک دهه مجدداً در دسترس سپاهان قرار گرفت.
اگر در مهرماه سپاهان کاپیتان اسطوره‌ای و محبوب خود را برای همیشه به عنوان بازیکن از دست داد در عوض در آبان‌ماه صاحب خانه‌ای بزرگ و جدید شد.
ورزشگاه نقش جهان پس از مدتها انتظار بالاخره دوازدهم آبان 95 رسماً افتتاح شد تا پس از 9 سال بار دیگر در دسترس طلایی‌پوشان اصفهانی قرار بگیرد. سپاهان اولین بازی رسمی خود پس از بازگشایی مجدد ورزشگاه نقش جهان را به فاصله 2 روز پس از افتتاح رسمی آن برابر تیم لیگ یکی پارس جنوبی جم از مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی برگزار نمود.
ورزشگاه نقش جهان البته هنگام افتتاح نقایص زیادی داشت که تا به امروز به مرور در حال برطرف شدن است. سپاهان پس از بازگشایی مجدد نقش جهان تا پایان سال 95 در مجموع در 10 مسابقه رسمی در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی در این ورزشگاه به مصاف حریفان رفت.


ترسیم دورنمای آسیایی در شب یلدا (آذر)
نهمین ماه از سال 95 با دورنمای بازگشت به آسیا و امید به کسب جام به پایان رسید.
اگرچه آذرماه برای سپاهان با یک تساوی ناامیدکننده خانگی برابر فولاد و در ادامه یک شکست بیرون از خانه مقابل گسترش فولاد شروع شد اما نیمه دوم آن کاملاً به کام طلایی‌پوشان اصفهانی رقم خورد.
یک هفته پس از آنکه سپاهان با برتری برابر صبا قاطع‌ترین برد خود در لیگ شانزدهم را جشن گرفت اولین باخت فصل تراکتورسازی را هم در ورزشگاه اختصاصی این تیم مدعی رقم زد. در ادامه سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی سایپا را شکست داد و به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها صعود کرد.
سروسامان پیدا کردن نسبی سپاهان در جدول رده‌بندی لیگ برتر از یک طرف و راهیابی تیم اصفهانی به جمع چهار تیم پایانی جام حذفی از طرف دیگر باعث شد تا در آن مقطع یک دورنمای آسیایی پیش روی طلایی‌پوشان ترسیم گردد و در فصلی نه چندان خوب امید به کسب جام زنده شود.
شاگردان عبدالله ویسی در آخرین روز از پاییز جواز حضور در نیمه‌نهایی را گرفتند تا امیدوار به کسب سهمیه و جام به استقبال شب یلدا رفته باشند.


آسیا دور شد و دوباره نزدیک (دی)
با کنار رفتن سپاهان از جام حذفی کام هواداران اصفهانی در دی‌ماه 95 تلخ شد اما در ادامه با صعود این تیم به مربع بالایی جدول رده‌بندی لیگ برتر امید به آسیایی شدن یک بار دیگر به اردوی طلایی‌پوشان بازگشت.
با شکست خانگی دور از انتظار سپاهان برابر نفت تهران که در یک مسابقه جنجالی در ورزشگاه نقش جهان رقم خورد تیم اصفهانی در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی از این رقابت‌ها کنار رفت تا امیدی که در واپسین روزهای پاییز برای بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا و اضافه کردن یک جام جدید به ویترین افتخارات سپاهان در دل طلایی‌پوشان اصفهانی زنده شده بود در همان روزهای آغازین زمستان رنگ ببازد و آرزوهای هواداران خیلی زود بر باد رود.
اگرچه با کنار رفتن از جام حذفی دی‌ماه به کام هواداران تلخ شد اما در پایان اولین ماه زمستان برای سپاهان اتفاق شیرینی رقم خورد. طلایی‌پوشان اصفهانی با برتری برابر نفت در هفته هفدهم لیگ برتر نه تنها انتقام شکست در جام حذفی را از این حریف گرفتند که با صعود به رده چهارم جدول یک بار دیگر به کسب سهمیه آسیایی امیدوار شدند.
به این ترتیب ماهی که دهه آغازین آن کام سپاهانی‌ها را تلخ کرد پایان خوشی برای آنها داشت.


تکرار سه گانه پس از یک سال (بهمن)
سپاهان در یازدهمین ماه سال 95 روی دور ناکامی افتاد تا برای دومین سال متوالی بهمن‌ماه تلخی را پشت سر گذاشته باشد.
اگر در دی‌ماه رؤیای افزودن یک جام قهرمانی به ویترین افتخارات سپاهان با کنار رفتن این تیم از جام حذفی بر باد رفت آسیایی شدن طلایی‌پوشان هم در بهمن‌ماه بود که به آرزویی بعید بدل شد.
یازدهمین ماه سال برای سپاهان ماهی سراسر ناکامی بود که طلایی‌پوشان در آن حتی یک بار هم رنگ برد را ندیدند. 2 تساوی و سه باخت حاصل کار سپاهان در این ماه بود. سه شکست متوالی برابر تیم‌های پیکان، ماشین‌سازی و پرسپولیس تیم اصفهانی را وارد بحران کرد و سقوط این تیم به نیمه پایینی جدول و دورقمی شدن رتبه‌اش را در پی داشت.
عجیب آنکه سپاهان یک سال قبل از آن در بهمن 94 نیز سه باخت متوالی را در لیگ برتر تجربه کرده بود. به این ترتیب، با سه شکست پیاپی در فاصله هفته‌های بیستم تا بیست و دوم آن خاطرات تلخ درست در سالگرد وقوع‌شان یک بار دیگر تداعی شد هرچند که اوضاع کلی به وخامت سال پیش از آن نبود.


ویسی رفت، کرانچار برگشت (اسفند)
تغییرات به نسبت غیرمنتظره در کادر فنی سپاهان مهم‌ترین اتفاق پیرامون این تیم در آخرین روزهای سال 95 بود.
از آنجا که آخرین ماه سال شمسی با آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان و پیگیری سه هفته ابتدایی آن مقارن بود برای سپاهان نیز به مانند 11 تیم غیرآسیایی لیگ برتر اسفند ماه شلوغی نبود.
در این ماه کم‌ترافیک طلایی‌پوشان اصفهانی تنها 2 مسابقه از لیگ برتر را پشت سر گذاشتند که حاصل آن یک پیروزی خانگی و یک تساوی بیرون از خانه بود. برتری برابر ذوب‌آهن در شصتمین شهرآورد فوتبال اصفهان از آنجا که با ناکامی اکثر رقبای میانه‌جدولی همراه شد به شکل جالب و نسبتاً عجیبی طلایی‌پوشان را به کورس رقابت برای کسب سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان بازگرداند و امید تقریباً ناامیدشده آنها برای بازگشت به آسیا را بار دیگر زنده کرد.
اگرچه سپاهان در اسفندماه برنامه کاری شلوغی نداشت اما تغییرات تقریباً ناگهانی در کادر فنی، این تیم را در واپسین روزهای سال در صدر اخبار فوتبال ایران قرار داد. عبدالله ویسی که ابتدا به دلیل بستری شدنش در بیمارستان در کانون توجهات قرار گرفته بود در ادامه به خاطر برکناری به نسبت غیرمنتظره‌اش از سرمربیگری سپاهان به تیتر یک رسانه‌ها بدل شد.
زلاتکو کرانچار تنها یک روز مانده به پایان سال 95 رسماً به عنوان جانشین ویسی انتخاب شد تا این مربی 60 ساله کروات پس از 2 سال و نیم دوری از سپاهان به نیمکت تیم اصفهانی بازگشته باشد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها