X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

20 تیر 1396, 11:17
کد خبر: 23325
خبرنگار: khani
نظرات: 6

از لحاظ مهره ای و ساختاری تیم خوبی را در اختیار داریم

جعفری: عادت به چانه زنی با سپاهان ندارم

جعفری: عادت به چانه زنی با سپاهان ندارم جعفری: عادت به چانه زنی با سپاهان ندارم
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از روزنامه اصفهان زیبا ، با دو تیم شهرستانی تجربه قهرمانی در لیگ برتر ایران را دارد؛ اما معتقد است قهرمانی با سپاهان حس و حال دیگری داشته است. صحبت از حسن جعفری است؛ مدافع راستی که با نظر کرانچار برای لیگ هفدهم دوباره به سپاهان بازگشته است. گفت وگو با جعفری از حضور وی در آکادمی سپاهان شروع شد، با دلخوری وی از جدایی ناخواسته از این تیم اصفهانی ادامه یافت و با بلندپروازی این بازیکن برای رسیدن به تیم ملی در فصل منتهی به جام جهانی روسیه خاتمه پیدا کرد. با ما در گفت وگو با مدافعی که سبک بازی کارواخال را می پسندد، همراه شوید:

متولد شهر نورآباد فارس و محصول آکادمی سپاهان! ماجرا چیست؟

من عضو تیم ملی نونهالان و نوجوانان بودم که در آن مقطع امرالله سلطانی سرمربی تیم‌های پایه سپاهان بود و از من خواست به این تیم بروم. من هم از 15 سالگی عضو باشگاه سپاهان شدم و در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان به همراه این تیم به قهرمانی دست پیدا کرده‌ام.


تصمیم دشواری که در 15 سالگی گرفتید، چه نقشی در دوران فوتبالی شما داشت؟

در آن مقطع باشگاه فولاد خوزستان نیز مرا می‌خواست؛ اما با راهنمایی پدرم، سپاهان را انتخاب کردم؛ زیرا باشگاه بزرگ و باسابقه ای بود. به خاطر سن و سال کم من، با خانواده به اصفهان آمدیم و از آن زمان تاکنون در این شهر سکونت داریم.

قبول دارید خوش شانس بودید که همـــزمان با حضـــور لوکا در سپـــاهتــان و ریسک‌پذیری زیاد او در خصوص بازیکنان جوان، در رده جوانان بازی می‌کردید و دیده شدید؟

بله موافقم؛ من اولین بار که به ترکیب بزرگسالان سپاهان ورود پیدا کردم، 17 سالم بود و بازیکن تیم ملی جوانان بوم. در آن مقطع چند بازی هم برای تیم بزرگسالان کردم؛ اما فصل بعد برای گذراندن دوران سربازی به تیم ملوان بندرانزلی رفتم.

و بعد دوباره به سپاهان برگشتید؟

بله، پس از پایان دوره دو ساله سربازی، به سپاهان برگشتم که لوکا سرمربی این تیم شده بود و سراغ مرا گرفته بود. بعد هم که لوکا از تیم رفت و کرانچار به جای او سرمربی شد و طی دو فصل خوبی که داشتم، یک دوره قهرمان لیگ و یک دوره قهرمان جام حذفی شدیم؛ اما بعد از دو سال از سپاهان جدا شدم و به فولاد پیوستم که با این تیم هم قهرمان لیگ شدم.


جدایی از سپاهان با دلخوری صورت گرفت. در این باره صحبت کنید؟
در فصل قبل از جدایی من در حدود 80 تا 90 درصد بازی‌های سپاهان به عنوان بازیکن اصلی یا ذخیره در پست‌های هافبک راست، هافبک وسط و دفاع راست به میدان رفته بودم. من محصول آکادمی سپاهان بودم و قراردادم با این تیم هم رقم سنگینی نبود زیرا هیچ وقت عادت به چانه زنی با سپاهان نداشتم اما مدیرعامل وقت سپاهان به دلیلی که نمی‌دانم، برخورد خوبی با من نداشت.

کرانچار شما را می‌خواست یا نه؟

لیگ که تمام شد، کرانچار در صحبتی که با من داشت، مدعی شد که از باشگاه خواسته قرارداد مرا تمدید کنند؛ اما سپاهانی‌ها یک تماس هم با من نگرفتند. من هم از فولاد پیشنهاد داشتم که رقم آن نسبت به قراردادم بیشتر بود. وقتی باشگاه خبر دار شد، گفتند که نمی‌توانند چنین مبلغی را به من بدهند؛ در صورتی که درآن فصل قرارداد یک و دو میلیاردی با برخی بازیکنان بسته بودند و نتیجه هم نگرفتند.

پس دلخوری از همین جا شکل گرفت؟

من بازیکنشان بودم و سرمربی هم مرا قبول داشت. اگر سپاهانی‌ها مرا می‌خواستند، شاید با هر قیمتی که آنها می‌گفتند، به توافق می‌رسیدیم؛ اما به هرحال شرایط طوری شد که از این تیم جدا شدم.

شما سابقه قهرمانی با دو تیم شهرستانی در لیگ برتر را دارید. از این دو تجربه متفاوت صحبت کنید؟

قهرمانی با فولاد هم خاطره انگیز بود؛ اما قهرمانی با سپاهان طور دیگری بود.

چطور؟

من خودم را متعلق به سپاهان می دانم. از سن کودکی در این باشگاه بودم و قهرمانی با این تیم خیلی دلچسب است. البته در فولاد آخر فصل دچار مصدومیت همسترینگ شدم و زندگی در این شهر هم خیلی سخت بود. گرمای هوا و گرد و خاک زیاد به من نمی‌ساخت.

برای همین یک فصل بیشتر در فولاد نماندید؟

بله، می‌خواستم در جایی به فوتبالم ادامه بدهم که بتوانم زندگی خوبی هم داشته باشم. در بین پیشنهاداتی که رسیده بود، ملوان بندرانزلی را انتخاب کردم؛ چون سابقه بازی در این شهر را داشتم و برای زندگی نیز محل مناسبی بود.

فرکی وقتی از فولاد به سپاهان رفت، پیشنهادی برای آمدن به این تیم نداد؟

در آن مقطع من بازیکن پدیده بودم و با این تیم قرارداد داشتم؛ ضمن اینکه سپاهانی‌ها در پست من بازیکن داشتند.

تجربه بازی در پدیده چه طور بود؟

تجربه خوبی بود، به خصوص در لیگ شانزدهم که توانستم در جمع چهار مدافع راست برتر لیگ قرار بگیرم؛ اما لیگ که تمام شد، سپاهانی‌ها تماس گرفتند که در لیست کرانچار هستی. من هم از خدا خواسته برگشتم. یعنی پیشنهادهای دیگری هم داشتم؛ اما اولویت من سپاهان بود.

یعنی اگر از سرخابی‌ها هم پیشنهاد داشتی؛ باز هم سپاهان را انتخاب می‌کردید؟

پیشنهاد که نداشته‌ام؛ اما اگر هم مرا می‌خواستند، دوست نداشتم بروم؛ زیرا من در فوتبال از حاشیه فراری هستم. البته همواره گفته‌ام اگر قرار به انتخاب بین سپاهان و هر پیشنهاد دیگری باشد، باز هم سپاهان را انتخاب می‌کنم؛ چون غیر از مسائل ورزشی، خانواده‌ام هم در اصفهان زندگی می‌کنند و در این شهر خیلی راحت هستم.

عملکرد سپاهان در فصل نقل و انتقالات را چطور می‌بینی؟ به نظرت کرانچار توانسته تیم خوبی را برای لیگ مهیا کند؟

بهتر است این سؤال را از کرانچار بپرسید.

به هرحال شما هم بازیکن این تیم هستید؟

به نظرم بازیکنانی که جذب شده‌اند، از کیفیت مطلوبی برخوردارند و تیم یکدستی برای لیگ آماده شده است. امیدوارم در طول مسابقات هم بتوانیم بهترین عملکرد را از خودمان به نمایش بگذاریم.

کرانچار در فصل اولی که هدایت سپاهان را برعهده گرفت، با تیمی که لوکا بسته بود، قهرمان شد. فکر می‌کنید این اتفاق با تیمی که با سلیقه خودش بسته شده، تکرار می‌شود؟

آن تیمی که کرانچار قهرمان کرد، جمع شدنش دو سه سال طول کشید. تیم فعلی هم نیازمند زمان است؛ زیرا فصل گذشته تیم بازیکنان بسیاری را از دست داد و زمان لازم است تا بازیکنان جایگزین، در تیم جا بیفتند. از لحاظ مهره ای و ساختاری تیم خوبی را در اختیار داریم و مجموعه تیم تلاش می‌کنند به نتیجه مطلوب برسیم.

بازی در تیمی مانند پدیده به عنوان یک تیم متوسط با حضور در تیمی مانند سپاهان که همواره مدی است، چه تفاوت‌هایی دارد؟
تفاوت‌های زیادی دارند. سپاهانی تیمی است که شخصیت قهرمانی دارد و با سابقه روشن، از امکانات ارزشمندی سود می‌برد. تیمی مانند پدیده چند سالی است که تشکیل شده و طول می‌کشد که به موقعیت فعلی سپاهان نزدیک شود.

لیگ هفدهم، فصل منتهی به جام جهانی است؛ فکر می‌کنید این مسئله چه تاثیری از لحاظ کیفی و انگیزشی بر روی عملکرد بازیکنان داشته باشد؟

مطمئنا تاثیرگذار است. سالی هم که من به فولاد پیوستم، فصل منتهی به جام جهانی 2014 بود و این شرایط را تجربه کردیم. برای لیگ هفدهم نیز تمام بازیکنان انگیزه زیادی دارند تا بهترین نمایش را داشته باشند و فرصت همراهی تیم ملی در جام جهانی را به دست بیاورند.

این موضوع برای حسن جعفری هم صدق می‌کند؟
حضور در جام جهانی نهایت آرزوی هر بازیکنی است؛ من هم مثل سایر بازیکنان.

چه قدر امیدوار هستید این رؤیا محقق شود؟

آدمی به امید زنده است. من تمام تلاشم را به کار می‌گیرم اما بستگی به نظر کی روش دارد. کی روش در مدت حضورش در فوتبال ایران نشان داده یک مربی صاحب سبک است و هر بازیکنی که فوتبال خوبی ارائه دهد، شانس دعوت شدن به تیم ملی را خواهد داشت، همان طور که در این سال‌ها بازیکنان زیادی در تیم ملی دعوت شده‌اند.


فکر می‌کردید تیم ملی به این سادگی راهی جام جهانی شود؟

تیم ملی واقعا خوب است و نشان می‌دهد روی این تیم کار شده است. کی روش تیم با شخصیتی را آماده کرده که بدون گل خورده راهی جام جهانی می‌شود. با بازی‌هایی که از تیم ملی دیده بودیم، صعود زودهنگام این تیم به جام جهانی دور از ذهن نبود.

برخی معتقدند فوتبال ایران دیگر نباید درگیر صعود به جام جهانی باشد و باید تمرکزمان را بر روی صعود از مرحله گروهی بگذاریم. با این نظر موافقید؟

بله، کاملا. تیم ملی فوتبال ایران شکل عوض کرده و در حال حاضر این تیم متکی به تک ستاره‌ها نیست؛ همچنان که می‌بینیم بازیکنان جانشین بهتر از قبلی‌ها بازی می‌کنند. به نظرم تیم ملی ایران پتانسیل صعود از مرحله گروهی جام جهانی را دارد و باید تمرکزمان را بر روی این مسئله بگذاریم.


اعتقاد ویژه کی روش به لژیونرها موجب شده تا در در فاصله یک سال مانده به جام جهانی، شاهد هجوم بازیکنان ایرانی به لیگ‌های اروپایی باشیم. به عنوان بازیکنی که در لیگ برتر ایران بازی می‌کنید، چه نظری در این رابطه دارید؟

به هرحال کی روش یک مربی اروپایی است و سبک تمــــرینات مربیان و تیــــم‌های اروپایی را قبول دارد؛ زیرا باید بپذیریم سطح آنها بالاتر از فوتبال ماست و به همین دلیل بازیکنان زیادی می‌خواهند لژیونر شوند. به نظر کی روش، تمام بازیکنانی که توانایی بازی در اروپا را دارند، باید این کار را انجام بدهند ولی برای تمام بازیکنان موقعیت لژیونر شدن مهیا نیست.


بحث از لژیونرها شد؛ پیشنهادی برای لژیونر شدن نداشته‌اید؟
در سال‌های گذشته نه، اما زمانی که در رده پایه در تیم ملی بودم، پیشنهاداتی به من رسید. آن زمان مثل حالا امکان پیگیری این پیشنهادات وجود نداشت.


در کارنامه حسن جعفری هیچ گلی دیده نمی‌شود. عجیب نیست؟!

در جریان بازی موقعیت‌های زیادی برای من پیش آمده؛ اما معمولا بدشانسی می‌آورم و توپ‌ها یا به تیر دروازه می‌خورد یا دروازه بان می‌گیرد. من بیشتر به پاس گل دادن عادت کرده‌ام و فکر می‌کنم چون مزه پاس گل زیر زبانم رفته، گل نمی‌زنم.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها