X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

25 مرداد 1396, 09:07
کد خبر: 23856
خبرنگار: mojtaba
نظرات: 6

فولادشهر خاطره‌انگیز، بدون محرم، بدون قاسم!

دربی شصت و دو!

دربی شصت و دو! دربی شصت و دو!
سخن از دربی است، دربی اصفهان، آن‌هم نه در هر ورزشگاهی... ورزشگاه خاطره‌انگیز فولادشهر... اصلاً اگر جنون فوتبال هم نبود، نه ‌فقط ما، بلکه همه کائنات هم باید آن 90 دقیقه را بنشینند به نظاره یک مسابقه فوتبال! اما چه‌بهتر! حالا که ما هستیم، دربی هست، جنون فوتبال هم هست!

از آخرین تقابل اصفهانی‌ها حدوداً چهارهفته‌ای می‌گذرد. امیر قلعه‌نویی و زلاتکو کرانچار شاگردان خود را برای ارزیابی پیش از شروع فصل در دیداری دوستانه روانه میدان نقش‌جهان کرده بودند. آن دیدار را سفید و سبزپوشان ذوب‌آهن بردند اما اگر به آخرین تقابل رسمی دو تیم نگاه کنیم موضوع کمی متفاوت است. نیم‌فصل دوم فصل شانزدهم در روزهایی که مرد کروات تازه به جمع سپاهانی‌ها بازگشته بود به مصاف شاگردان مجتبی حسینی رفت و آن دیدار را با گل‌های مسعود حسن‌زاده و سرور جپاروف از همشهری خود برد. اما حالا، برای بازی پنجشنبه، نه نامی از مجتبی حسینی است، نه مسعود حسن‌زاده و نه جپاروف!

اصفهانی درمجموع دیدارهای دوستانه و رسمی تاکنون 61 بار به مصاف هم رفتند. سپاهانی‌ها 21 مرتبه ، ذوب‌آهنی‌ها 18 مرتبه و 22 دیدار نیز با ‌تساوی به پایان رسیده است. اما آنچه دربی اصفهان را متمایز می‌کند چیزی فراتر از آمار و ارقام است. دربی اصفهان پرشمار است از چهره‌هایی که هرکدام را می‌توان برای این دیدار «خاص» ، به‌طور «خاص» بررسی کرد.

نه‌فقط از خط دروازه لی الیویرا تا قلمرو رشید مظاهری، بلکه در میان نیمکت دو تیم، سرمربیان و البته غایبان دیدار هم پر است از نفراتی که یا به‌واسطه بودنشان و یا به خاطر نبودنشان به چهره‌های این دیدار حساس تبدیل خواهند شد.

در حسرت حضور کاپیتان‌های بزرگ!
بدون شک در طول تاریخ لیگ برتر محرم نویدکیا و قاسم حدادی فر را می‌توان با اختلاف نسبت به سایر رقبای لیگ برتری بهترین هافبک‌های خلاق ایران دانست. بازیکنانی که در لحظه تصمیماتی می‌گرفتند تا همه را شگفت‌زده کنند. با یک تمرکز مثال‌زدنی و فقط یک قانون خاص؛ «تصمیمی بگیر که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کند!»
سال گذشته اما در همین ورزشگاه فولادشهر و در یک دربی دیگر، محرم کفش‌هایش را آویخت تا مراسم ناتمام خداحافظی او تمام‌کننده دوران فوتبالی‌اش باشد. مصدومیت‌های پی‌درپی سرانجام کار خودش را کرد تا فوتبال اصفهان از حضور محرم محروم شود. چند ماه بعد اما تاریخ برای کاپیتان ذوبی‌ها تکرار شد. حدادی فر پای خود را به تیغ جراحان سپرد و با امید و آمادگی در تمرینات پیش فصل شرکت کرد اما همه‌چیز به‌یک‌باره برگشت. قاسم حدادی فر دوباره برای چند ماه دیگر از میدان‌ها دور شد تا این بار دربی اصفهان از هر دو هافبک بزرگ و بااخلاق شهر محروم شود. بدون شک عدم حضور محرم و قاسم برای هواداران اصفهانی را به‌عنوان بزرگ‌ترین حسرت دربی شصت و دوم قلمداد کرد.

سرمربیان دو تیم، یادآور هتریک قهرمانی!
پیش از شروع هفدهمین ماراتن لیگ برتر ذوبی‌ها به سراغ پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر ایران رفتند. امیر قلعه‌نویی که سال گذشته نتوانست سرخ‌پوشان تبریزی را به جام برساند به اصفهان بازگشت تا روزهای خوب دوران حضورش در سپاهان را این بار با ذوب‌آهن تکرار کند. روزهای خوبی که امیر قلعه‌نویی در دو سال حضورش در جمع زرد پوشان رقم زد همه و همه یادآور پایه‌ریزی رکورد منحصربه‌فرد سپاهانی ها شد. دو قهرمانی با امیر قلعه‌نویی و پس‌ازآن یک قهرمانی زلاتکو کرانچار که این روزها باری دیگر در قامت سرمربی سپاهان ظاهرشده سبب شد تا سپاهان به سه قهرمانی پیاپی در رقابت‌های لیگ برتر ایران برسد. اگرچه حال‌وروز سپاهان امروز با آن روزهای طوفانی کاملاً متفاوت است اما ثبت لحظه دست دادن سرمربیان دو تیم پیش از آغاز دیدار توسط لنز دوربین‌های عکاسی ، سپاهانی‌ها را به بی‌رحمانه‌ترین حالت ممکن به یاد روزهای هتریک قهرمانی‌شان خواهد انداخت. روزهایی که امیدوارند باری دیگر توسط زلاتکو کرانچار تکرار شود.

چشم و هم‌چشمی در محرومان و مصدومان!
خبرهای منتشرشده از رسانه‌ها طی روزهای اخیر حاکی از صف بلند غایبان دو تیم اصفهانی است. گولسیانی جورجی از ذوب‌آهن و مهدی صدقیانی از سپاهان از سوی کمیته انضباطی محرومان هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر هستند. مهدی مهدی پور، محمدرضا، محمدرضا حسینی و قاسم حدادی فر که پیش‌تر به آن اشاره شد هرکدام به دلیل مصدومیت از لیست هجده‌نفره امیر قلعه‌نویی کنار گذاشته‌شده‌اند. در آن‌سوی میدان لی الیویرا که به‌تازگی خود را از بند مصدومیت رها کرده از لیست مصدومان سپاهانی خارج‌شده است اما محمود قائد رحمتی و مهدی امینی ازجمله بازیکنانی هستند که قطعاً در دربی حضور نخواهند داشت. در این میان وضعیت رسول نویدکیا کمی مبهم به نظر می‌رسد. ضربه‌ای که به سر کاپیتان سپاهانی‌ها در دیار با پارس جنوبی جم اصابت کرد باعث شد تا پزشکان توصیه‌ای مبنی بر دوری 10 روزه او از میدان‌ها داشته باشند اما به نظر نمی‌رسد این توصیه رسول را از حضور در شصت و دومین دربی دور نگاه دارد.

بازیکنی که هست، بازیکنی که نیست!
مسعود حسن‌زاده که شناخته شدن در فوتبال را مدیون دوران بسیار موفقش در ذوب‌آهن بود پس از یک نیم‌فصل دوری از اصفهان سال گذشته به جمع سپاهانی‌ها پیوست. حسن‌زاده اما با بدشانسی از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب‌دیدگی شد تا پیش از شروع فصل از لیست بازیکنان کرانچار خارج شود. بدون تردید حضور او در این دیدار به‌واسطه سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم همشهری می‌توانست او را به کانون توجهات رسانه‌ها تبدیل کند اما این‌طور نشد. از سویی دیگر مروان حسین هافبک عراقی سپاهانی که سه هفته نخست لیگ برتر قادر به همراهی سپاهان نبود قرارداد خود را در روزهای گذشته با زرد پوشان به‌طور رسمی ثبت کرد تا دربی اصفهان از آخرین خرید سپاهانی‌ها برای فصل هفدهم رونمایی کند. انگیزه بالای مروان حسین ، و پوشش نقطه‌ضعف مشهود سپاهان در خط هافبک در دیدارهای گذشته ممکن است چهره متفاوتی از سپاهان کرانچار در پایان هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر ارائه دهد.

زهر ذوب‌آهن بر زخم سپاهان!
مرد تمام ناشدنی فوتبال ایران، مهدی رجب‌زاده، این روزها نه‌فقط باهدف موفقیت گروهش بلکه باهدف ثبت رکوردهای بزرگ در تاریخ لیگ برتر باانگیزه‌ای باورنکردنی پا به میدان خواهد گذاشت. رجب‌زاده در آستانه چهل‌سالگی پا به‌پای مرتضی تبریزی و دیگر مهاجمان تیمش خود را به دروازه حریفان می‌رساند. عطش گلزنی خط حمله ذوب‌آهن و تغذیه مهاجمان از سوی خطوط میانه ، ذوب‌آهن را به یکی از زهردارترین تیم ها در فاز هجومی تبدیل کرده است. در مقابل اما تغییرات گسترده در خط دروازه و ناهماهنگی در خطوط دفاعی سپاهان، یک‌سوم دفاعی زرد پوشان را به پاشنه آشیل آن‌ها تبدیل کرده است. نقاط ضعف و قوتی که اگر از سوی کادر فنی سپاهان برای دربی موردبررسی قرار نگیرد قطعاً آن‌ها را دچار دردسر خواهد کرد.گمانه‌زنی‌ها از دربی شصت و دوم بی‌حدومرز است. اما از فوتبال و بهتر بگوییم چنین مسبقات مهمی همچون دربی را، نام‌ها، اعداد، تاریخ و گمانه‌زنی‌ها روایت نخواهند کرد. آنچه قرار است روز پنجشنبه ما را پانزده دقیقه پس از ساعت 20 به ورزشگاه یا احتمالاً به‌پای تلویزیون بکشاند همان لحظات و اتفاقات غیرقابل‌توصیف و پیش‌بینی است که فوتبال دوستان را شگفت زده می کند و شاید این همان صحیح‌ترین تعریف برای «جنون فوتبال» باشد.

دربی شصت و دو!

نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها