X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

1 مهر 1396, 16:12
کد خبر: 24275
خبرنگار: lark
نظرات: 17

بیانیه مشترک باشگاه‌های اصفهانی در مورد برنامه فوتبال برتر

رویکرد برنامه «فوتبال برتر» قاتل فوتبال غیرسرخابی است

رویکرد برنامه «فوتبال برتر» قاتل فوتبال غیرسرخابی است رویکرد برنامه «فوتبال برتر» قاتل فوتبال غیرسرخابی است
باشگاه‌های اصفهانی در مورد برنامه فوتبال برتر بیانیه مشترکی صادر کردند.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از سایت باشگاه ذوب‌آهن، تبعیض در نگاه رسانه ای به ورزش و به خصوص فوتبال موضوع جدیدی نیست و همواره در سطوح مختلف این نگاه متفاوت و رنگی برخی برنامه های رسانه ملی به باشگاه‌های غیرسرخابی سبب ساز گلایه شهروندان غیر پایتخت نشین بوده است.
خوشبختانه بایستی گفت طی سال‌های گذشته تا حدودی این نگاه تعدیل شده بود تا اینکه برنامه فوتبال برتر با رویکرد جدید متولد شد و با مدلی که در پیش گرفت حتی دست تبعیض‌های سابق فوتبال ایران را نیز از پشت بسته است.
علاوه بر نگاه بسیار تبعیض آمیز این برنامه که باعث شده است باشگاه‌های لیگ برتری را به سرخابی و غیره تقسیم کند، تم کلی برنامه، محتوا، نگاه مجریان، انتخاب میهمانان و کارشناسان و حتی بعضا گزارش گزارشگران برای کسانی که هوادار سرخابی ها نیستند بسیار سوال برانگیز و تعجب آمیز است.
در هفته ای که دو تیم پایتخت نشین استقلال و پرسپولیس به مصاف ذوب آهن و سپاهان رفتند به وضوح این تبعیض و رویکرد غیرمسوولانه برنامه فوتبال برتر به چشم آمد. اسپانسر برنامه که کما فی سابق صرفاً هواداران سرخابی هاست و کمترین نگاه مسوولانه و ایران شمولی به تیم‌های دیگر لیگ برتری ندارد. از طرف دیگر نوع بیان مجری برنامه به نوعی بود که انگار استقلال و پرسپولیس با تیم‌های عربی بازی دارند و از آن مهمتر انتخاب کارشناسان استقلالی و پرسپولیسی که نشان می داد به هیچ وجه نگاه مساوی در کنداکتور برنامه وجود ندارد.
رضا عنایتی و حامد کاویانپور برای جامعه فوتبال قابل احترام هستند ولی برنامه فوتبال برتر نباید فراموش کند که رویکردش حس نفرت هواداران تیم‌های غیر سرخابی را به خاطر رویکرد چند فصل اخیردر آورده است و همه به وضوح متوجه این نکته می شوند که عوامل این برنامه نگاه رنگی خود را در به برنامه تزریق نموده اند.
خرده ای نیست، هر کس شخصیت حقیقی دارد و می تواند به تیمی خاص علاقه مندی داشته باشد ولی نباید از نظر دور بدارد که در هر شغلی که هست باید شخصیت حقوقی و مسوولانه خود را به کار گیرد. اینکه اگر من قرمز یا آبی هستم به خودم اجازه بدهم برنامه ای که از بیت المال و برای مردم سراسر ایران روی آنتن می رود را رنگی کنم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
در این مقال به هیچ وجه دوست نداریم وارد جزییات غیر زیبنده این برنامه در طرفداری از سرخابی ها و بی مهری به نمایندگان اصفهان یا تیم‌های سایر شهرستان‌ها شویم ولی این موضوع را متذکر می شویم که تهیه کننده و مدیران این برنامه بایستی نگاه خود را ویرایش کرده و برنامه ای ایرانی و نه تهرانی را روی آنتن بروند. برنامه فعلی فوتبال برتر می تواند از شبکه تهران روی آنتن برود ولی وقتی نام شبکه سوم سیما می آید تصمیمات باید به دور از نگاه رنگی باشد. باید به همه تیمها احترام بگذارند و انقدر ناشیانه هوادار تیم‌های خاص نباشد. تیمهای بزرگ و ریشه داری در سراسر ایران هست که هم طرفدار دارند، هم محبوب دارند، هم پیشکسوت دارند، هم ملی پوش داشته اند و هم ... آنها نباید به جرم سرخابی نشده اند قربانی نگاه افرادی شوند که فقط تهران را می شناسند و بس!
نباید فراموش کرد که نگاه تبعیض آمیز و رنگی که در بسیاری از مسائل جاری و ساری و در فوتبال بروز دارد می تواند آفت مشکلاتی باشد که ضربه اش متوجه ایران، اصفهان و خود تهران می شود و کم دانشی و بی خردی است که با عدم درک صحیح موضوع آن و تقسیمات جغرافیایی باعث مشکلات آتی شویم.
در اینجا باشگاه‌های ذوب آهن و فولاد مبارکه سپاهان بر خود لازم می دانند که برنامه های ورزشی دیگر سیما که نگاهی ایران شمول داشته و سعی در ایجاد توازن در رویکرد خود داشته تشکر داشته و دست مریزادی ویژه به عوامل این برنامه ها داشته باشند.
در پایان متذکر می شود که موضع باشگاه‌های اصفهانی می تواند موضع و حرف دل دیگر باشگاه‌های ایران نیز باشد که تاکنون مسکوت مانده است و عملاً به یک بغض بدل شده است!
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها