X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

24 مهر 1396, 12:33
کد خبر: 24477
خبرنگار: khani
نظرات: 13

استقلال قطعا به کورس برمی‌گردد

کرانچار:نتایج سپاهان من را غافلگیر نکرده!

کرانچار:نتایج سپاهان من را غافلگیر نکرده! کرانچار:نتایج سپاهان من را غافلگیر نکرده!
در یک صبح اصفهانی آرام ، در حالی که رضاچلنگر با صدای گرفته و مریضش ، صدای آرام زلاتکو کرانچار را ترجمه می کند ، به صحبت کردن در مورد لیگ برتر می پردازیم. به لیگی که تا امروز خیلی به او روی خوش نشان نداده.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از "ورزش سه"، مصاحبه کردن با مربی آرام سپاهان کار چندان دشواری نیست. ده دقیقه زمان خالی می خواهد و چند سوال آرام. احتمالا این مصاحبه ، تنها مصاحبه تمام این هفته های اخیر است که در آن به اسم محرم نویدکیا اشاره نشده. این سوال ابدی ازلی حوزه خبری سپاهان که انگار هر چه بیشتر می پرسند بیشتر روی اعصاب مربیان تیم مانور قدرت می دهد. این سوال را نپرسیدیم. صبح دل انگیزی بود همراه با صدای خش دار و گرفته رضا چلنگر سرما خورده و صدای آرام زلاتکو کرانچار که داشت همزمان با پاسخ دادن به سوال ها ، به ماه هایی فکر می کرد که پشت سر گذاشته. به مهره هایی که برگزیده و تصمیماتی که گرفته و بازی هایی که نبرده و گل هایی که باید زده می شد و نشد و همه اینها ، در این صبح پاییزی آرام سبب شد تا آن سوال تکراری مربوط به محرم ، جایی در فهرست سوال های مطرح شده برای خود پیدا نکند. به قول عادل فردوسی پور ؛ چه کاریه؟


* نتایج این فصل سپاهان شاید خیلی ها را غافلگیر کرد. آیا شما خودتان هم در گروه غافلگیرشدگان بودید؟

-غافلگیر از چه جهت ؟

* نتیجه و جایگاه در جدول. فکر می کردیم تیم کمی افت داشته باشد؛ اما چنین رده و نتایجی در ذهن بدبین ترین هواداران هم جایی نداشت.

- خب من غافلگیر نشدم. سالهاست مربی هستم و می دانم تیمی که زیر دستم قرار گرفته چقدر ظرفیت دارد و چقدر زمان می خواهد تا اهدافی که نیاز داریم را برآورده کند. سپاهانی که در ابتدای فصل بسته شد تیمی بود جوان تر شده با تغییرات فراوان. نزدیک به ده بازیکن جدید داشتیم و می شود گفت کل تیم تغییر کرده. ایده ها تغییر کرده اند. بنابراین اولین چیزی که نیاز داریم زمان است تا به هماهنگی هایی برسیم. ایجاد هارمونی در تیمی جوان شده دشوار نیست؛ اما زمان می خواهد. این زمان هم یک هفته و دو هفته نیست. مرحله به مرحله است. بعضی هماهنگی ها یکی دو ماه زمان می خواهد ، بعضی هماهنگی ها نیم فصل و بعضی ها سه سال! در کار مونتاژ وسایل الکترونیکی نیستیم. بازیکن های جوانی را آموزش می دهیم که باید برای یک یا دو دهه در فوتبال ایران موثر باشند.

این ها را گفتم که اهمیت صبر کردن را یادآوری کنم. اما نکته ای هم هست که باید به این مبحث اضافه شود. اینکه ما در تیم تغییراتی داشته ایم دلیل نمی شود که بخواهیم استانداردهای بازی مقابل تیم های حریف را کاهش دهیم. تمام وسواس و تلاش من و همکارانی که در کنار من تلاش می کنند این است که اجازه ندهیم سپاهان زیر سطحی بازی کند. این را با جدیت می گویم. بازیکن ها به بهانه ناهماهنگی نمی توانند بد بازی کنند.


* همه از زمان صحبت می کنند، مخصوصا مربیانی که تیمشان امتیاز و جایگاه لازم را کسب نکرده. شما چقدر زمان می خواهید؟

- ارزیابی من این است که نیم فصل اول لیگ را باید به این هماهنگی اختصاص دهیم. ما تصمیماتی گرفته ایم ، نفراتی جذب کرده ایم و زمان به ما ثابت می کند که تصمیمات یا نفرات جذب شده چقدر انتخاب های درستی بوده اند. 15 مسابقه اول باید صرف این موارد شود. وقتی از شفافیت صحبت می کنم و می گویم باید در پایان مسابقه پانزدهم چیزهایی برای ما شفاف شود به بازیکن هایی اشاره می کنم که تا امروز بخشی از قابلیت های خود را به نمایش گذاشته اند و به تدریج بیشتر و بیشتر به توانایی های خود پی می برند.


* شما از نیم فصل از صبر صحبت می کنید. آیا سکوها هم این نیم فصل صبر را قبول دارند؟ سپاهان مدتهاست که خوب نتیجه نمی گیرد و شاید این موضوع صبر هواداران را سرریز کرده باشد.


- به نظرم باید هواداران را آگاه کرد که تیم در دو یا سه ماه نمی توان به انتظارات طبیعی و ارزشمند آنها پاسخ بدهد. شاید کمی شانس می توانست به ما کمک کند تا نتایج بهتری بگیریم و هواداران را راضی تر نگه داریم. خب این شانس بعضی جاها کم لطفی کرد(می خندد) مخصوصا در چند بازی آخر که احساس می شد به چند بازی نسبتا آسان تر خورده بودیم و باید امتیازات بیشتری کسب می کردیم! به هر حال بازیکن های جوان و کم تجربه گاهی ذهنیت آسان تری نسبت به تیم های پایین جدولی دارند. یکی یا دو نتیجه بد به آنها می فهماند که فوتبال بازی آسان ندارد. من هواداران سپاهان را به صبر دعوت می کنم.


* به تیمی که هدایت می کنید و به تغییراتی که ایجاد کرده اید خوشبین هستید؟

-البته که خوشبین هستم. خودم این تغییرات را سازماندهی کرده ام. در نظر بگیرید مشارکت من در این تغییرات یک بخش از کار هست و مشارکت بازیکنانی که انتخاب شده اند هم درصد مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. بازیکن های انتخاب شده باید بیشتر تلاش کنند.
باز هم تکرار می کنم قرعه لیگ به گونه ای بود که در چند بازی پشت سر هم می شد بهتر نتیجه گرفت و جایگاه بهتری داشت. در بازی با سیاه جامگان این اتفاق افتاد؛ اما باید در مسابقات بیشتری شاهد این دقت مضاعف می شدیم. فوتبال ورزش بسیار پرفشاری است.


* بحث هایی در مورد ایجاد تغییرات در کادر فنی و اضافه شدن یک دستیار داخلی به درخواست باشگاه یا اضافه شدن یک دستیار خارجی به انتخاب خودتان هم در رسانه ها مطرح شده بود. تایید می کنید؟

- در این مورد صحبت شد و به صورت مشخصی تاکید کردم که کادر فنی پر است و نیازی به نفر جدید نیست. تاکید کردم و بحث ختم شد.


* سپاهانی که در موردش صحبت می کنیم، تیمی که تغییرات زیادی داشته و نیم فصل زمان می خواهد، چه نکات امیدوار کننده ای داشته که شما را خوشبین نگه دارد؟


- بازی سازی. مهمترین اتفاقی که در سپاهان رخ داده بازی سازی است. ما در هر بازی شانس های زیادی خلق می کنیم. اگر مهاجمان ما قدر این موقعیت ها را بدانند قطعا جایگاه مناسبی در جدول خواهیم داشت. آنقدر تجربه دارم که بدانم تیم چه وقتی دارد راهش را درست طی می کند. سپاهان در زمین مسابقه موقعیت می سازد. مشکل در گل شدن این موقعیت هاست. در مسابقات پیش رو از مهاجمان تیمم انتظارات بیشتری دارم. باید بر سطح کیفی خودشان بیفزایند. باید بر تعداد گل های زده ما افزوده شود. جایگاه مان در جدول با این کار بهتر می شود.


* لیگ امسال از نظر برکناری تعداد مربیان در دوره های قبل آمار نگران کننده تری داشته. انگار مدیران بی صبرتر از هر زمان دیگری شده اند. این وسط برخی از مربیان در حالی برکنار شده اند که ادعا می کردند دقیقا مشغول انجام همان پروسه ای بودند که شما در سپاهان مشغولش هستید. تغییر نسل و جوان کردن تیم و بازسازی ساختار نیروی انسانی. مثلا لوکا بوناچیچ همین را می گفت.

- من نمی توانم در مورد لوکا بوناچیچ و گسترش فولاد حرف بزنم. این وظیفه مدیران این تیم است و حرفه ای نیست که من بخواهم در موردشان حرفی بزنم. فقط شناخت من از آقای بوناچیچ این است که ایشان سازمان دهنده درجه یکی در تمرینات است. بسیار در این مورد حرفه ای است. شاید ایشان هم به زمان زیادتری نیاز داشته.


* شما نگرانی در این مورد ندارید؟

- نه! من احساس می کنم که سپاهان در این مورد یک باشگاه نمونه و الگوست. در واقعیت نشان داده شده که سپاهان نگاه پیشروتری دارد. یک نکته ای را باید مطرح کنم. نتیجه ملاک مناسبی برای سنجش اقدامات و تفکرات و تلاش های یک باشگاه نیست. یک زمان نتایج از تلاش ها عقب ترند.


* آقای کرانچار در مورد لیگ هم صحبت کنیم. لیگ امسال برای شما شگفتی خاصی داشت؟

- لیگ امسال ایران را سرشار از شگفتی دیدم. پارس جنوبی و پدیده دو تیم شگفت انگیزی بودند که احترام ها را جلب کردند. تبریک می گویم به مربیان این دو تیم. لیگ ایران دستاوردهای دیگری هم دارد. در مورد بازیکنان صحبت نمی کنم، چرا که اعتقاد دارم باید تا نیم فصل برای قضاوت صبر کرد. تصویر مناسب تر را باید در یک بازه زمانی مناسب تماشا کرد. بعضی تیم ها یا مربیان یا بازیکنان در دو سه بازی خوبند و بعد افت می کنند. نیم فصل زمان مناسبی برای قضاوت است.

در مورد برخی تیم ها دوست دارم صحبت کوتاهی داشته باشم. کاری به وضعیت امروز در جدول ندارم، اما برآورد من این است که در نیم فصل دوم چند تیم روی لیگ و نتیجه گرفتن و حضور در جمع بالانشین ها تمرکز می کنند و موفق هم می شوند. استقلال و سپاهان را در حال بازگشت به شخصیت همیشگی می بینم و پرسپولیس هم در بازی های اخیر اگرچه تمرکزش در لیگ را از دست داده و بیشتر به لیگ قهرمانان آسیا فکر می کند؛ اما مطمئنم که در نیم فصل دوم دوباره با تمام قوا در لیگ خواهد جنگید.


* به بازگشت استقلال به کورس خوشبین هستید؟


- بسیار زیاد. آنها قطعا در مسیر درست بازگرداندن ثبات و شخصیت به تیم خود هستند. ما هم همین طور.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها