X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

12 خرداد 1397, 13:04
کد خبر: 26758
خبرنگار: khani
نظرات: 4

نیازمند مشمول پرداخت حق رشد به پیکان نخواهند شد

درباره حق رشد چالش روز نقل و انتقالات

درباره حق رشد چالش روز نقل و انتقالات درباره حق رشد چالش روز نقل و انتقالات
در سال های اخیر یکی از چالش های باشگاه ها در نقل و انتقالات ماجرای پرداخت حق رشد بازیکنان به باشگاه قدیمی است، موضوعی که امسال نیز و در همان ابتدای نقل و انتقالات درباره دروازه بان جوان سپاهان مطرح شده است.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از " ورزش سه" حق رشد یا حق آموزش یکی از بندهای قانون نقل و انتقالات فوتبال است که چند سالی است برخی مدیران باشگاه ها با اتکا مبالغی را از باشگاه هایی که بازیکنان جوان را به خدمت می گیرند دریافت می کنند. به عنوان نمونه محسن مسلمان، پیام صادقیان و حتی مهدی قائدی بازیکنان پرسپولیس و استقلال در این سال ها بحث پرداخت حق رشد آن ها به باشگاه های قدیمی شان مطرح بوده است. امروز نیز یکی از روزنامه های ورزشی با انتشار مصاحبه ای از شیعی مدیرعامل پیکان نوشت که این باشگاه در پی دریافت حق رشد پیام نیازمند از سپاهان است.
اما حق رشد واقعا چیست که در این سال ها راجع به آن در فوتبال ایران صحبت های زیادی می شود. حق رشد بر اساس قوانین نقل و انتقالات فوتبال ایران، درباره بازیکنان زیر 23 سالی است که به تیم‌های مختلف راه پیدا می‌کنند و در اینصورت شامل پرداخت حق رشد می‌شوند و این مبلغ باید به باشگاه مبدا آن‌ها پرداخت شود. این قانون برای تشویق تیم‌ها به بازیکن سازی است و اجرای آن باعث می‌شود تا باشگاه‌ها به درآمدزایی از پرورش بازیکنان جوان بیشتر توجه کنند. بر اساس این قانون، بازیکنان در دو رده سنی قرار می‌گیرند که حق رشد آن‌ها به صورت زیر تعریف می‌شود:
رده سنی 12 تا 15 سال: حق رشد این بازیکنان بابت هر سال آموزش، 10میلیون تومان برای تیم‌های لیگ برتر، 8میلیون تومان برای تیم‌های لیگ یکی، 6میلیون تومان برای تیم‌های لیگ دویی و 4 میلیون تومان برای سایر لیگ‌ها خواهد بود.
رده سنی 16 تا 21 سال: حق رشد این بازیکنان بابت هر سال آموزش، 25میلیون تومان برای تیم‌های لیگ برتری، 20میلیون تومان برای تیم‌های لیگ یکی، 10میلیون تومان برای تیم‌های لیگ دویی و 8میلیون تومان برای سایر لیگ‌ها خواهد بود.
همچنین اگر بازیکنی از یک لیگ به لیگ پایین تر منتقل شود، پرداخت حق رشد شامل او نمی‌شود.
حق آموزش و مکانیزم مشارکت جمعا شامل 20 درصد از مبالف قراردادی است که بازیکن با باشگاه جدید منعقد کرده است و قوانین آن به شرح زیر است:
- مسئولیت پرداخت حق آموزش به باشگاه قدیم به عهده باشگاه جدید است .
-بازیکن فقط از سن 12 تا 23 سال به شرط فعالیت در باشگاه های حرفه ای مشمول حق رشد است
- بازیکنی که اولین قرارداد حرفه ای خود را به ثبت می رساند شامل حق رشد است
باشگاهی که بدون دلیل موجه با بازیکن فسخ کرده باشد شامل حق رشد نخواهد شد
-باشگاه جدید حق رشد را باید تا 30 روز بعد از عقد قرارداد با باشگاه جدید بدهددر غیراینصورت مشمول جریمه و ماهی 0.5 درصد
-اگر پایان 23 سالگی بازیکن در هنگام عضویت در باشگاه قدیم قبل از اتمام قرارداد آن ها فرارسیده است باشگاه جدید فقط تا روز ی که 23 سیالگی بازیکن پایان می یابد ملزم به پرداخت حق رشد به باشگاه قدیم است.
نیازمند شامل حق رشد می شود؟
سال گذشته باشگاه پیکان درباره سیامک نعمتی از باشگاه پرسپولیس طلب حق رشد یا آموزش داشت اما این اتفاق رخ نداد و به نظر می رسد درباره نیازمند نیز ممکن است این موضوع برای پیکانی ها تکرار شود. بر اساس بند آخر پاراگراف بالا ، بازیکن اگر تا قبل از 23 سالگی از باشگاه جدا شده به باشگاه جدید برود شامل حق رشد می شود اما نیازمند متولد فروردین 74 است و فروردین امسال از 23 سال عبور کرده است. با این وصف به نظر می رسد براساس این ماده قانونی نیازمند و سپاهان هم مثل سیامک نعمتی و پرسپولیس مشمول پرداخت حق رشد به پیکان نخواهند شد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها