X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

21 شهریور 1397, 15:30
کد خبر: 27614
خبرنگار: khani
نظرات: 11

نگاهی به عملکرد 6 هفته‌ای سپاهان

دلایلی که هواداران می‌توانند به سپاهان امیدوار باشند

دلایلی که هواداران می‌توانند به سپاهان امیدوار باشند دلایلی که هواداران می‌توانند به سپاهان امیدوار باشند
در پایان برگزاری شش هفته از مسابقات لیگ برتر، تیم سپاهان با کسب 4 تساوی و 2 پیروزی در رده دوم جدول است که اگر اشتباهات داوری نبود و بازیکنان سپاهان تمرکز بیشتری داشتند، مجموع امتیازات آن‌ها بیشتر از 10 بود.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از فارس، شش هفته ابتدایی لیگ‌برتر فوتبال کشور فصل 97-98 با برگزاری 48 دیدار پیگیری شد و فولاد مبارکه سپاهان یکی از نمایندگان استان اصفهان در شش بازی گذشته خود 4 تساوی و 2 پیروزی را در کارنامه خود ثبت کرد.
طلایی‌پوشان که از فصل گذشته خاطرات خوبی نداشتند با دست پر به سراغ نقل و انتقالات رفتند تا بتوانند نتایج ضعیف فصل‌های اخیر خود را جبران و به دوران اوج خود بازگردند؛ هواداران سپاهان و اصفهانی‌ها خوب به خاطر دارند که در روزگاری نه‌چندان دور تیم محبوب شهرشان یکی از قدرت‌های بلامنازع فوتبال کشور بوده و پرافتخارترین تیم لیگ برتر محسوب می‌‌شود.
فارس در گزارشی عملکرد تیم فولاد مبارکه سپاهان را در شش هفته ابتدایی لیگ‌برتر در چند بخش بررسی می‌کند.
بازگشت امید به دل هواداران با ورود ژنرال
همزمان با آغاز پنجره نقل‌ و انتقالات لیگ تمام نگاه هواداران به رویکرد جدید مدیران سپاهان خیره شد و هواداران این تیم انتظار داشتند که بازیکنان و کادر‌فنی در‌ خور شخصیت نام سپاهان، پیراهن این تیم را بر‌تن کنند که با بازگشت امیر قلعه‌نویی امید به دل ‌آن‌ها بازگشت.
سپاهانی‌ها خاطرات خوبی با ژنرال داشتند و امید برای جان‌گرفتند دوباره سپاهان طلایی دیار نصف‌جهان قوت گرفت؛ انتخاب مسعود تابش که بیش از 4 دهه در باشگاه سپاهان فعالیت داشته است، به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان، خیال هواداران را برای بستن تیمی پرقدرت قرص کرد.
پس از انتخاب قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید سپاهان نوبت به جذب بازیکن رسید؛ بختیار رحمانی، خالد شفیعی، سجاد شهباز‌زاده، پیام نیازمند، شهاب عادلی، محمد ایرانپوریان و مهدی کیانی به همراه کومان و کی‌روش استنلی به‌خدمت سپاهان در آمدند تا سپاهان در نقل و انتقالات از حریفان خود پیش بیافتد.
پشت کردن کریمی و شریفی به سپاهان
در لیست خروجی سپاهان نام دو بازیکن با سابقه و قدیمی این تیم به چشم می‌خورد و علی کریمی و مهدی شریفی دو محصول آکادمی سپاهان زرق و برق پایتخت را به محبوبیت در اصفهان فروختند و راهی سرخابی‌های تهران شدند.
مهدی امینی، عارف غلامی، مسعود حسن‌زاده، رضا میرزایی، محمود قائد رحمتی، ابراهیم عالمه، ادون حسنی و مروان حسین هم دیگر در برنامه‌های تاکتیکی ژنرال جایی نداشتند و از این تیم جدا شدند؛ البته رضا میرزایی و مهدی امینی با باشگاه سپاهان قرارداد داشته و به صورت قرضی به تیم‌های دیگر پیوستند!
محمد یاوری پیشکسوت و کارشناس فوتبال در مورد عملکرد سپاهان در نقل‌ و انتقالات، اظهار کرد: سپاهان در فصل نقل‌ و انتقالات امسال پیش از شروع رقابت‌ها فعال‌ترین تیم بود که البته ناگفته نماند تیم تراکتورسازی هم پس از آغاز لیگ با خرید بازیکنان جدید رکورد زد اما مدیران سپاهان تمام بازیکنانی که قلعه‌نویی مد نظر داشت را به‌ خدمت گرفتند.
یاوری: قلعه‌نویی خوب بازیکن می‌خرد؛ بازیکن خوب می‌خرد
وی ادامه داد: قلعه‌نویی سبک خاص خود را در بازیکن‌گیری دارد و امسال هم شاهد بودیم که وی به سبک خودش بازیکنان جدیدی را به تیم دعوت کرد؛ او نشان داده است که روش‌اش همیشه موفق بوده و فصل قبل هم این موفقیت را به اثبات رساند.
پیشکسوت اصفهانی فوتبال تصریح کرد: قلعه‌نویی صرفا در جذب بازیکن موفق بوده است و در نگهداری بازیکن سابق سپاهان عملکرد خوبی نداشته است؛ واقعا حیف است که بازیکنی که در تیم‌های پایه سپاهان رشد کرده‌اند و برای ‌آن‌ها هزینه شده است یک‌باره از تیم بزرگسالان کنار گذاشته شود و این موضوع اصراف هزینه و وقت مربیان تیم پایه است.
وی همچنین در مورد جذب بازیکنان جوان در تیم سپاهان در دوره‌های قبلی و فعلی این تیم اشاره داشت: در زمان ویسی دیدیم که جوان‌گرایی مطلق موفق نخواهد بود و تیم ویسی یک تیم کاملا جوان و کم سن بود و دیدیم که در پایان چه اتفاقات بدی برای سپاهان افتاد اما با روی کار آمدن قلعه‌نویی ورق کامل برگشت و بازیکنان جوان کنار گذاشته شدند که این موضوع هم باعث بالارفتن سن تیم شد که مجدد به ضرر سپاهان شده است.
لیگ برتری که خیلی هم حرفه‌ای نیست!
برخلاف لیگ‌های معتبر اروپایی، در ایران تیم‌ها تا بتوانند آزمون و خطا را پشت سر بگذارند و به هماهنگی برسند، حداقل به سه هفته‌ای زمان نیاز دارند؛ سپاهان نیز از این جریان مستثنی نبود و آن‌ها در نخستین دیدار خود از پس نفت آبادان در ورزشگاه خالی از تماشاگر نقش‌جهان بر نیامدند.
سرمربی سپاهان دلیل این تساوی را عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه دانست و از دست مدیران فدارسیون به‌دلیل عدم حضور هواداران سپاهان در ورزشگاه گله‌مند بود و او قول هفته ششم را به هواداران برای دیدن سپاهان واقعی داد.
یاوری در مورد عملکرد سپاهان در هفته اول اذعان داشت: سپاهان در ابتدای فصل تغییرات بسیار گسترده‌ای را شاهد بود و هماهنگ کردن بازیکنان کنار یکدیگر بسیار زمان‌بر است؛ با این وجود سرمربی سپاهان با کمترین زمان بهترین فعالیت را انجام داد اما مناسب نبود و شاید دلیل اصلی ناکامی‌های سپاهان در فصل جدید موضوع عدم هماهنگی میان بازیکنان است.
آتش بازی در رشت با ثبت رکورد
هفته دوم لیگ برای سپاهانی‌ها شاید شیرین‌ترین بازی در فصل جدید بود و طلایی‌پوشان در زمین رشت مقابل سپیدرود جشنواره گل به‌ راه انداختند و با نتیجه 6 بر یک از سد میزبان خود گذشتند تا مقتدرانه‌ترین پیروزی خود در لیگ برتر را جشن بگیرند.
یاوری در مورد دومین بازی سپاهان نیز اشاره کرد: مشکلات به‌ وجود آمده در تیم سپید رود شاید مهم‌ترین نکته این دیدار بود؛ سپاهان در بدترین شرایط تیم سپیدرود با آن‌ها رقابت کرد و توانست بهترین نتیجه را به‌دست آورد اما باید قبول داشت که سپید رود در هفته‌های بعدی بعد از رفع مشکلاتش بسیار بهبود یافت.
سومین بازی سپاهان در فصل جدید مقابل شاگردان مجید جلالی یعنی تیم پیکان بود و اولین بازی سپاهان در ورزشگاه خانگی با حضور تماشاگران بود که هواداران برای بالا‌ بردند روحیه تیم‌ خود و از بین بردند خاطرات فصل گذشته و تماشای بازی بازیکنان جدید تیم محبوب خود حضور پرشماری به هم رسانند.
پایان هفته سوم؛ قلعه‌نویی: هواداران صبوری کنند
در پایان این بازی مجددا کام سپاهانی‌ها شیرین نشد و سپاهان مقابل پیکان مجددا بدون گل تساوی کرد تا دومین تساوی خانگی طلایی‌پوشان در فصل جدید رقم بخورد؛ قلعه‌نویی در پایان بازی اعلام کرد که بازیکنانش هنوز به‌هماهنگی لازم دست‌ نیافته‌‌اند و هواداران صبوری کنند.
یاوری در مورد مصاف سپاهان با پیکان اضافه کرد: پیکان تیم بسیار خوبی است و اصلا نباید شاگردان مجید جلالی را ضعیف دانست؛ ‌آن‌ها با بازی اصولی مقابل سپاهان توانست این تیم را متوقف کند و بازهم عدم هماهنگی میان بازیکنان باعث عدم نتیجه‌گیری سپاهان در این دیدار شد.
هفته چهارم لیگ‌برتر در اصفهان با دربی سپاهان‌ و ذوب‌آهن پیگیری شد؛ دیداری که مثل همیشه جذاب، دیدنی و پر از حاشیه برگزار شد و سرانجام با برتری سپاهانی‌ها با نتیجه 2 بر 1 به‌پایان رسید.
فاتح باکیفیت‌ترین دربی ایران؛ سپاهان
تکنیکی‌ترین بازی سپاهان در فصل جدید مربوط به دربی اصفهان است و قلعه‌نویی سرمربی سابق ذوب‌آهن بود با شناخت خوبی که نسبت به سبز‌پوشان داشت، توانست با تکنیک و مسائل فنی سه امتیاز شیرین از این بازی کسب کند.
نکته قابل تأمل دربی، دست کم گرفتن بازی و حریف در دقایق پایانی نیمه دوم بود که منجر شد سپاهان از تیم 10 نفره ذوب یک گل دریافت کند و موقعیت‌های زیادی را به حریف بدهد؛ این موضوع مورد اعتراض ژنرال هم قرار گرفت و در جمع خبرنگاران گفت که با بازیکنانش را به این خاطر جریمه خواهم کرد.
محمد یاوری در مورد دربی اصفهان و عملکرد سپاهان در این دیدار گفت: تا دقیقه 70 این بازی عملکرد خوبی را از سپاهان شاهد بودیم اما ذوب‌آهن نیز تیم ضعیفی نیست و توانست در دقیقه‌های انتهای بازی کاملا بازی را در دست بگیرید و گلزنی کند.
وی ادامه داد: حتما باید این موضوع بررسی شود که در آن بازی از دقیقه 70 به بعد در تیم سپاهان چه اتفاقاتی افتاد؛ بازیکنان واقعا از لحاظ بدنی کم‌آوردند و خط دفاعی سپاهان دچار اشتباهات فراوانی شد و علاوه بر خط دفاعی، هافبک‌های سپاهان نیز عملکرد خوبی نداشتند.
دوری سپاهان و تراکتور بیشتر از 5 هفته دوام نیاورد
پس از پیروزی سپاهان در دربی اصفهان، نوبت به بازی با تراکتورسازی در هفته پنجم لیگ رسید؛ تقابل دو تیمی که همیشه ارتباط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.
یکی از پرافتخار‌ترین تیم‌های فوتبال ایران چندین سال است با مشکل ورزشگاه برای برگزاری دیدار‌های خود مواجه بود و مهمان سر‌خانه همشهری خود ذوب‌آهن بود تا اینکه درب ورزشگاه نقش‌جهان بر روی اصفهانی‌ها گشوده شد؛ از بدو بهره‌برداری مجدد از نقش‌جهان نیمه کاره، همیشه مشکلاتی از این ورزشگاه به چشم می‌آید.
با گذشت قریب به 2 سال از افتتاح این مجموعه هنوز معایب بزرگی از ورزشگاه خانگی سپاهان به‌ چشم می‌خورد؛ طبقه دوم مجموعه هنوز غیر‌قابل استفاده است و محوطه پارکینگ ورزشگاه تا این لحظه تکمیل نشده است.
پاتیناژ سپاهانی‌ها روی نقش‌جهان
جدایی از این مسائل در فصل جدید اتفاق نادر دیگری برای این مجموعه رخ داد و چمن چند صد میلیونی نقش‌جهان صدای همه را در آورد؛ قلعه‌نویی که به کیفیت چمن اهمیت زیادی می‌دهد و فصل قبل ذوب‌آهن را وادار کرد تا پس از مدت‌ها چمن فولادشهر را اصلاح کنند، این بار سپاهانی‌ها را مجبور به اصلاح چمن گران‌قیمت نقش‌جهان کرد.
طلایی‌پوشان در بازی حساس مقابل تراکتورسازی به فولادشهر رفتند تا عملیات احیا چمن نقش‌جهان در فرجه تعطیلی لیگ آغاز شود.
رویارویی تبریزی‌ها با شاگردان ژنرال روی کاغذ از لحاظ تاکتیکی و جذابیت یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته پنجم لیگ‌برتر بود؛ سپاهان در تقابل با تراکتور پس از نزدیک به 2 سال مجددا برای میزبانی از میهمانانش به فولادشهر بازگشت ولی با وجود تغیر مکان، هواداران سپاهان دست از حمایت تیم خود برنداشتند و ظرفیت فولادشهر را تکمیل کردند.
بازهم حواس‌پرتی 3 امتیاز را از سپاهان گرفت
دربی شهرستانی‌ها همانند آنچه انتظارش می‌رفت جذاب و پر از اتفاقات بود ولی بازهم سپاهانی‌ها تمرکز خود را از دست دادند و همین عوامل باعث شد در دقایق پایانی این دیدار سپاهان امتیاز این بازی را با حریف خود تقسیم کنند و سومین تساوی این فصل را رقم بزند.
قلعه‌نویی پس از اتمام این دیدار عنوان کرد که با وجود اینکه نتوانسته امتیاز این دیدار را کسب کند، اما خوشحال است که شاگردانش بازی خوبی به‌ نمایش گذاشته‌اند و هنوز تیمش هدفمند نشده است.
با تکیه بر صحبت‌های سرمربی سپاهان مهمترین عامل عدم نتیجه‌گیری این تیم تا پایان هفته پنجم یک‌پارچه نبودن بازیکنان است.
یاوری پیشکسوت و کارشناس فوتبال در این باره می‌گوید: معتقدم در بازی تراکتور بدترین روز سپاهان در خط دفاعی رقم خورد و کادر‌فنی سپاهان پیش از این بازی باید بررسی می‌کردند که چرا به این راحتی گل دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: اشتباهات خط دفاعی و عقب نکشیدن هافبک‌ها دلیل ناکامی سپاهان در آن دیدار بود که عدم هماهنگی مجددا برای چندمین بار باعث ضرر سپاهان شد.
لیگ از هفته ششم سر و شکل گرفت
با ورود به هفته ششم لیگ تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها شکل و ظاهر دیگری به خود گرفتند؛ اندک اندک مدعیان بالانشینان جدول مسیر خود را از سایر رقبا جدا کرده و به دنبال ماندن در کورس قهرمانی هستند.
طلایی‌پوشان در ضعیف‌ترین عملکرد خودشان در جم مقابل پارس جنوبی به زحمت توانستند یک امتیاز کسب کنند تا اپیدمی کسب نتایج ضعیف قلعه‌نویی در ابتدای فصل بار دیگر گریبانگیر تیم‌هایش شود.
شاگردان قلعه‌نویی در این دیدار نیز همچون دیدار‌های گذشته خود با اشتباهات فردی و عدم هماهنگی، بازی را به دست حریف دادند تا دروازه سپاهان میزبان گل‌های حریف باشد؛ علاوه بر به‌هم ریختگی خط دفاعی سپاهان، خط حمله این تیم نیز دچار تزلزل شد و مهاجمان سپاهان نتوانستند از موقعیت‌های خود به‌خوبی استفاده کنند.
جنگ آنالیزورها در جم
یاوری در مورد آخرین بازی سپاهان در فصل جاری مقابل پارس جنوبی‌جم ادامه داد: این بازی، بازی آنالیزورها بود؛ آنالیزورهای سپاهان نتوانسته بودند آن طور که لازم است پارس جنوبی جم را زیر نظر بگیرند و اطلاعات خوبی به سرمربی سپاهان بدهند و یا این‌که آنالیزورهای پارس جم به ‌خوبی عملکردند و توانستند نقاط ضعف سپاهان را متوجه شوند.
این کارشناس فوتبالی ادامه داد: مجدد خط دفاعی سپاهان در این بازی به‌خوبی عمل نکرد و مهاجم پارس جنوبی در محوطه جریمه سپاهان بسیار فضا داشت و توانست گل به‌ثمر برساند.
یاوری در مورد تعویض بحث برانگیز بختیار رحمانی به‌جای ساسان انصاری در بازی مقابل پارس جنوبی جم اضافه کرد: شاید به نظر بیاید که قلعه‌نویی از عملکرد رحمانی ناراضی بوده است اما با توجه بیشتر متوجه خواهید شد که سرمربی سپاهان با این تعویض تاکتیک خود را تغیر داد و بازی را برای تیم خود روان‌تر کرد.
6 امتیازی که در سوت داوران جا ماند
تا پایان هفته ششم تیم سپاهان از لحاظ عملکرد داوری بیشترین ضربه را از قضاوت نادرست خورده است و 6 امتیاز با اشتباهات داوری از کف طلایی‌پوشان خارج شده است که این موضوع در گزارش «پیام سپاهانی‌ها به باند اصفهانی‌ها؛ شر مرسان خیر پیشکش!» به تفصیل شرح داده شده است و فیلم اشتباهات داوری علیه سپاهان را هم می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.
سپاهان و قلعه‌نویی با کسب تنها دو پیروزی از 6 دیدار و با مجموع 10 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد که البته سرخ‌پوشان پایتخت با یک بازی کمتر و با 9 امتیاز در کمین طلایی‌پوشان هستند.
جذب بازیکنان بزرگ، احیا برخی بازیکنان توسط قلعه‌نویی، دمیدن روح جنگندگی در تیم و میل بالا به گل زنی مسائلی است که دل هواداران را نسبت به این تیم امیدوار می‌کند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها