X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

21 آذر 1397, 11:10
کد خبر: 28594
خبرنگار: khani
نظرات: 7

این حرف‌ها از برانکو بعید است!

قلعه‌نویی: کاری به جوسازی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها ندارم

قلعه‌نویی: کاری به جوسازی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها ندارم قلعه‌نویی: کاری به جوسازی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها ندارم
سرمربی سپاهان اصفهان گفت: بازیکن خارجی سپاهان به من می‌گوید داور مدام در زمین به آن‌ها فحاشی کرده است.
به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد ؛ صحبت با امیر قلعه‌نویی آن‌هم بعد از جنجال‌های رقم خورده در فینال زودرس لیگ به یکی از برنامه‌های مهم رسانه‌های ورزشی ایران تبدیل شده بود. از برنامه‌های ورزشی رادیو و تلویزیون گرفته تا بیشتر سایت‌ها و خبرگزاری‌های مهم پای حرف‌هایی نشستند که امیر قلعه‌نویی ترجیح داد در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی آن‌ها را به زبان نیاورد و با گذشت چند ساعت از بازی در آرامش آن‌ها را بازگو کند. وقتی سرمربی پرسپولیس در حاشیه تمرین ریکاوری سرخپوشان پاسخ حرف‌های سرمربی سپاهان را داد با قلعه‌نویی تماس گرفتیم تا از زاویه‌ای دیگر به حواشی بازی بزرگ نقش جهان بپردازیم به خصوص که اظهارنظر‌ها پیرامون سود بردن تیمی مثل سپاهان از داوری‌ها نیز کم نبوده است. در این بین، اما طرفداران استقلال هم از دید دیگری به ماجرا‌های اخیر پرداختند و از قلعه‌نویی انتقاد داشتند چرا این بار بعد از تساوی با پرسپولیس به وزارت ورزش و جوانان تبریک نگفته است! حواشی عجیبی که نیاز بود قلعه‌نویی به آن واکنش نشان دهد که این واکنش را در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرورزشی نشان داد.
*حرف‌های شما راجع به اتفاقات بازی با پرسپولیس حسابی شهر را به‌هم ریخته است.
در هیچ جای دنیا رفتار‌های قلدرمآبانه دیگر مورد قبول نیست. اصلاً یک سؤال؛ شما دیدید در بهترین لیگ‌های دنیا داوران بزرگ و سرشناس بخواهند ساز خودشان را بزنند و به شکل دیگری بازی‌های مهم را سوت بزنند؟
*اما به کار بردن کلمه «قلدر» هم کمی تندروی بود.
نه اتفاقاً هیچ تندروی نبود. این آقا با عالم و آدم دعوا دارد. مگر می‌شود به همه نگاه از بالا به پایین داشته باشی؟! بله من هم اگر همان علیرضا فغانی همیشگی، همان داوری که در جام جهانی تنها قوانین داوری را اجرا کرد و قلدرمآبانه با تیم‌ها، مربیان و بازیکنان رفتار نکرد را در لیگ برتر خودمان می‌دیدم هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم این حرف‌ها را به زبان بیاورم، اما وقتی می‌بینم این آقا خودش را از همه بالاتر می‌بیند و کسی هم نیست که جلوی او را بگیرد، کوتاه نمی‌آیم.
*از همان دقایق اولیه که با شما چالش پیدا کرد می‌شد حدس زد چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.
واقعاً رفتار‌هایی که فغانی در زمین انجام می‌دهد، رفتار‌های درستی نیست. هر مربی کنار خط ممکن است به یک صحنه اعتراض کند، اما همین که می‌خواهی انتقاد کنی جوری حمله‌ور می‌شود که گویی طلبی، چیزی دارد!
*واقعاً می‌خواست شما را از نیمکت اخراج کند که مدام می‌گفتید «بفرست، بفرست»؟
اولین انتقادی که کردیم با تهدید به اخراج روبه‌رو شدیم! حرف می‌زنیم می‌گوید می‌فرستمت روی سکوها! خب من هم گفتم بفرست. واقعاً متوجه نمی‌شوم این آقا چرا به همه نگاه از بالا به پایین دارد؟
قلعه‌نویی: آقای برانکو از شما بعید است، منشا روی بازیکن ما خطا نکرد؟
*یادم هست شما بعد از جام جهانی از علیرضا فغانی تعریف زیادی کردید، اما حالا او را قلدر می‌نامید!
الان هم روی حرفم هستم، اما به شرطی که همان علیرضا فغانی جام جهانی را در لیگ برتر ببینم نه داوری که خودش را از همه بالاتر می‌بیند و قلدرمآبانه سوت می‌زند. اتفاقاً درد من هم این است که این داور چرا به جای قلدربازی کردن، فغانی‌گونه بازی‌های لیگ را قضاوت نمی‌کند؟
*شما گفتید این داور از اول با شما مشکل دارد، سندی هم دارید؟
سند نیاز ندارد که، بروید و تمام بازی‌هایی که فغانی برای تیم‌های من سوت زده را دربیاورید و ببینید این آقا چه بلا‌هایی سر امیر قلعه‌نویی درنیاورده است. اصلاً حرف من این است چرا کمیته داوران و دپارتمان داوری با داوران خاطی دیگر برخورد انضباطی می‌کند، اما در قبال اشتباهات فغانی سکوت می‌کند؟ همین هفته قبل در قائمشهر ببینید فغانی با دو تیم سپیدرود و نساجی چه کار‌ها که نکرد. با بازیکن درگیر می‌شود، با مربی درگیر می‌شود و حالا کارش به جایی رسیده که بازیکن خارجی سپاهان هم به من می‌گوید داور مدام در زمین به آن‌ها فحاشی کرده است. من تا صبح خوابم نبرد، اما نمی‌دانم این آقایان چگونه شب را به صبح رساندند.
*جدا از تمام انتقاداتی که شما از داوری بازی نقش جهان دارید پرسپولیسی‌ها نیز اعتقاد دارند فغانی برای آن‌ها نیز دو پنالتی روی کمال کامیابی‌نیا و علی علیپور نگرفته است.
به گفتن باشد من هم می‌توانم بگویم چند پنالتی سپاهان هم دیده نشد! تا آن جا که من در کارشناسی داوری دیدم که اعتقاد دارم خیلی از صحنه‌ها نیز بررسی نشد اصلاً این ادعای پرسپولیسی‌ها مطرح نشد. حالا ببینیم در سایر برنامه‌های تلویزیون این صحنه‌ها کارشناسی می‌شود یا نه؟ اما در کل ما چیزی ندیدیم که بخواهد نشان بدهد اتفاقی به ضرر پرسپولیس افتاده است.
*اگر کمی عمیق‌تر به ماجرای داوری بپردازیم این گمانه‌زنی وجود داشت که داوری بازی سپاهان با پرسپولس تحت تأثیر جوسازی‌های قبل از بازی باشد.
ما هم نگرانی خود را نشان دادیم، چون انتظار نداشتیم دوستان ما در باشگاه رقیب بخواهند این‌گونه جوسازی کنند. البته من باز هم می‌گویم جدا از این جوسازی‌ها علیرضا فغانی ساز خودش را در بازی ما با پرسپولیس زد و کاری که می‌خواست را انجام داد. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده این داور در بازگشت از جام جهانی دچار خودشیفتگی شده و این‌گونه رفتار می‌کند. متأسفانه بلایی سر خودش و داوری ایران می‌آورد که تا سال‌ها دودش به چشم همه فوتبال خواهد رفت. به نظرم نباید اسیر نفس اماره شود، چون بازی با احساسات هزاران هزار طرفدار یک تیم شهرستانی آن‌هم تنها به خاطر دشمنی با امیر قلعه‌نویی اصلاً درست نیست و تاوان دارد.
*برانکو ایوانکوویچ، اما برخلاف شما اعتقاد دارد پنالتی پرسپولیس از اشک چشم هم شفاف‌تر بود.
قبل از پاسخ به این سؤال باید دو نکته را روشن و شفاف بیان کنم. من با برانکو ایوانکوویچ دوستی صمیمانه‌ای دارم و برای او احترام زیادی قائلم. الان هم اصلاً روی حرف‌هایی که می‌زنم با این مرد نیست، چون تیم او در نیمه دوم بنا به دلایلی بهتر از ما بازی کرد که یکی از دلایل عمده اش نیز داور بازی بود که با سوت‌های اشتباه فشار را از زمین پرسپولیس به زمین سپاهان کشید، اما در پاسخ به این سؤال باید بگویم از برانکو دوست عزیزم تعجب می‌کنم چرا این حرف را زده، اما به خطای منشا روی خالد شفیعی اشاره نکرده است؟! من هم شاید اعتقادم این باشد توپ به دست بازیکنم برخورد کرده، اما قبل از این صحنه گادوین منشا روی مدافع سپاهان خطای فاحش کرد و همه کارشناسان هم به آن اشاره کردند. به خاطر همین می‌گویم از برانکو بعید بود به پنالتی شفاف‌تر از اشک چشم اشاره کند، اما به خطای منشا روی مدافع سپاهان هیچ اشاره‌ای نداشته باشد.
*در قبال صحبت‌هایی که شما پیرامون حق‌خوری‌های داوری داشتید طرفداران پرسپولیس اعتقاد دارند تیم تحت رهبری شما بیشتر از آن‌ها از داوری سود کرده است.
هم پرسپولیسی‌ها و هم سایر تیم‌هایی که این ادعا را دارند اگر بدون ترس از فضای مجازی و هواداران‌شان قبول می‌کنند که یک گروه کارشناسی داوری منصف تشکیل شود تا با آنالیز و بررسی کامل تمام بازی‌های این فصل میزان سود تیم‌ها را در بیاورد ما حاضریم هر امتیازی که از اشتباه داوری به ما رسیده را کسر کنیم و به تیم‌های مقابل بدهیم. البته این به شرطی است که هم پرسپولیسی‌ها و هم تیم‌هایی که چنین ادعایی دارند با آن موافقت کنند.
*واقعاً حاضر به عملی شدن این اتفاق هستید؟
بله، چون اعتقاد دارم سپاهان کم از داوری ضربه نخورده است. کاری به جوسازی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها ندارم، اما اگر منصفانه به ماجرا‌های اخیر نگاه کنیم کاملاً می‌توانید پی ببرید که تیم سپاهان هم مظلوم واقع شده حداقل اینکه از پرسپولیس کمتر از داوری سود برده است.
*طرفداران استقلال هم از شما این انتقاد را داشتند چرا بعد از باخت به استقلال به وزارت ورزش تبریک گفتید، اما بعد از بازی با پرسپولیس هیچ واکنشی در قبال اتفاقات به این وزارتخانه نداشتید؟
واکنش به وزارت ورزش؛ (باخنده) شاید این حرفم تکراری باشد و به برخی از دوستانم بربخورد، اما متأسفانه اتفاقات رخ داده ناخودآگاه این ذهنیت را برای ما ایجاد می‌کند که در لیگ برتر ۱۶ تیمی، سپاهان و ۱۴ تیم دیگر باید برای کسب سهمیه و قهرمانی حذفی بجنگند و یک تیم برای قهرمانی لیگ برتر! فکر می‌کنم این همان جوابی بود که باید می‌دادم، چون وقتی پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس توسط فیفا بسته شد سایر دوستان پنجره‌های خیلی زیادی را برای این تیم باز گذاشتند تا جبران مافات شود.
*شفاف‌تر صحبت می‌کنید؟
از این شفاف‌تر دیگر نمی‌شود صحبت کرد. به نظرم آن‌ها که باید به عمق جوابم پی ببرند کاملاً متوجه خواهند شد، اما یکی از این پنجره‌ها همان بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی بود که برای پرسپولیس به راه افتاد که این تیم بازیکن ندارد و... اصلاً یک سؤال دارم.
*چه سؤالی؟
اگر پتانسیل دو تیمی که در نقش جهان مقابل هم ایستادند را مقایسه کنید فکر می‌کنید کدام تیم مشکلات و کمبود‌های فنی بیشتری داشت؟! پست به پست خودتان قضاوت کنید تا به همان حرف من برسید که پنجره تبلیغاتی پرسپولیس چگونه باز گذاشته شد و به داد این تیم رسید. اصلاً یک مقایسه بهتر، مگر در تراکتورسازی ما با همین اتفاقات روبه‌رو نشدیم. تازه در تبریز ما نه تنها پنجره‌مان بسته شد بلکه چهار خرید جدیدمان مجوز بازی پیدا نکردند و یکی از بهترین بازیکنان‌مان (سروش رفیعی) هم رفت پرسپولیس. اصلاً چنین تبلیغی برای ما شد؟ نه به هیچ‌عنوان نشد، اما با این وجود ما در لیگ برتر سوم شدیم، به فینال حذفی رسیدیم و سهمیه آسیا را نیز گرفتیم.
*اما بسته شدن پنجره باعث شد پرسپولیس کمبود بازیکن داشته باشد.
کدام کمبود بازیکن، بله قبول دارم فشار و خستگی زیادی به آن‌ها وارد کرد، اما این تیم ۱۳ تا ۱۴ بازیکن فوق العاده داشت که دو نفرشان هم مصدوم شدند ولی ۱۱ نفری که در زمین برای پرسپولیس بازی کردند را هیچ تیم دیگری نداشت. مگر رئال‌مادریدی که قهرمان اروپا شد با آن همه ستاره به چند نفر در طول فصل کامل بازی داد نهایتاً ۱۳ تا ۱۴ نفر بازی کردند و مابقی تماشا. به همین خاطر است که می‌گویم پرسپولیس یک پنجره اش بسته شد، اما پنجره‌های بیشتری برای این تیم باز گذاشتند. اگر همین پرسپولیس به یکباره در کنار بسته شدن پنجره متوجه می‌شد نمی‌تواند از خرید‌های جدید خود همچون شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، گادوین منشا و... بهره ببرد فکر می‌کنید می‌توانست تاب تحمل بیاورد؟ اما ما در تراکتورسازی با این وضعیت کار کردیم و کسی هم به دادمان نرسید.
*اگر بخواهیم به نمایش تیم شما مقابل پرسپولیس بپردازیم این‌گونه می‌توان برداشت کرد که اصلاً سپاهان همیشگی نبودید.
شاید آن تیم همیشگی نبودیم، اما بد هم نبودیم. به قول شما در همان روز بد هم نباید به پرسپولیس امتیاز می‌دادیم، اما برد را از ما گرفتند. در ثانی هیچ جای دنیا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک تیم فوتبال در لیگی فرسایشی روز بد نداشته باشد. ما ۱۷ بازی انجام دادیم و طبیعی هم بود یک بازی افت کنیم که این اتفاق برای ما مقابل پرسپولیس افتاد.
*اما انتظار این بود این افت حداقل در فینال زودرس لیگ برتر مقابل پرسپولیس گریبانگیر تیم نشود.
فوتبال است و اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی اش. مگر وقتی برزیل در خانه ۷ گل از آلمان خورد کسی فکرش را می‌کرد؟ یا اینکه رئال کهکشانی از تیمی با سه گل شکست بخورد؟ اصلاً چرا راه دور برویم، همین سه شب قبل در لیگ جزیره کسی فکر می‌کرد منچسترسیتی با آن نمایش رؤیایی نیمه اول در نهایت با دو گل به چلسی ببازد؟ فوتبال اصلاً باید ندارد و نمی‌توانید بگویید چرا؟ ما نیمه دوم بازی اصلاً خوب نبودیم و پرسپولیس بهتر بود، اما با این حال حمله کردیم گل زدیم، بعد از گل دوباره حمله کردیم و گل آفساید زدیم و..، اما در ۱۰ دقیقه پایانی بازیکنان باتجربه ما نتوانستند خواسته‌های تاکتیکی ما را اجرا کنند و در نهایت اشتباهات فردی و از همه مهم‌تر داوری به ما ضربه زد. همان کرنر منجر به پنالتی اشتباه هم درست نبود، چون توپ با برخورد به بازیکن پرسپولیس بیرون رفت و اوت بود، اما داور کرنر گرفت و...
*همه اعتقاد داشتند برنده بازی سپاهان و پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل و مدعی اول قهرمانی در طول فصل خواهد بود. این تساوی می‌تواند خللی در برنامه شما و تیم سپاهان در راه قهرمانی ایجاد کند؟
من چنین اعتقادی ندارم، چون با وجود تمام ناعدالتی که رقم خورد و برد را از سپاهان گرفت، اما تساوی با پرسپولیس نتیجه بدی نبود و ما را به صدر جدول برگرداند. یک بازی دیگر تا پایان نیم‌فصل داریم که باید تلاش کنیم ۳ امتیاز آن بازی را بگیریم گرچه قهرمانی نیم‌فصل ارزشی ندارد و مهم روز پایانی فصل است که بتوانی صدرنشین کار را به پایان برسانی.
*اگر بخواهید به عملکرد سپاهان در این نیم‌فصل نمره بدهید، چه نمره‌ای می‌دهید؟
حرف من این است، تیمی که فصل قبل چهاردهم شده الان پیشرفت کرده که توانسته صدرنشین جدول باشد. پس قطعاً باید نمره قبولی بگیرد گرچه هنوز اعتقاد دارم این تیم باید بیشتر پیشرفت کند، چون ایرادات زیادی دارد. من نه به کسی قول دادم و نه قولی می‌دهم، اما چشم‌اندازی برای تیمم ترسیم کردم که باید به آن برسیم. برای این کار نیاز داریم تقویت شویم و قطع به یقین این اتفاق رخ خواهد داد.
*پس باید منتظر ستاره‌های بیشتری در سپاهان بود؟
توکل بر خدا، باید ببینیم روند کار به کجا کشیده خواهد شد گرچه با همین تیم نیز می‌توان به این روند و چشم‌انداز رسید به شرطی که افکارمان را آپدیت کنیم و بدانیم پیراهن چه تیمی را بر تن داریم.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها