X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

27 فروردین 1398, 16:02
کد خبر: 29578
خبرنگار: khani
نظرات: 2

کسانی در باشگاه هستند که قبلا هیچ کاره بوده‌اند

طالبی:سپاهان، سپاهان 5 سال پیش نیست

طالبی:سپاهان، سپاهان 5 سال پیش نیست طالبی:سپاهان، سپاهان 5 سال پیش نیست
مدافع اسبق سپاهان گفت:‌ نباید دنبال یک باخت باشیم، به دنبال این باشیم که چرا سپاهان بعد از ابرقدرتی روز به روزتنزل پیدا می‌کند.
به گزارش پايگاه خبري طوفان زرد فرشید طالبی در گفت‌وگو با فارس و در خصوص شرایط حال حاضر این تیم گفت: در ابتدا به این نکته باید اشاره کنم که اتفاق خوب امسال این است که سپاهان، تراکتورسازی و پدیده، شخصیت فوق‌العاده‌ای به لیگ ما دادند. استقلال و پرسپولیس همیشه در شرایط خوب بوده‌اند، اما امسال این سه تیم کلاس لیگ را بالا بردند. هنوز هر پنج تیم برای قهرمانی می‌جنگند و این اتفاق جذابیت لیگ را بالا برده است. سپاهان از قهرمانی دور شده اما آن را از دست نداده است. پای ۱۵ امتیاز در میان است و فوتبال هم نشان داده به هیچ کس رحم ندارد. چون من تجربه از دست دادن قهرمانی در ثانیه آخر را دارم، می‌دانم که قهرمانی تا لحظه آخر دور از دسترس نیست.
سپاهان توانست در نیم‌فصل دوم از تجهیزاتش استفاده کند
طالبی در ادامه گفت: باید کمی به عقب برویم و به اتفاقات و خریدهای نیم فصل سپاهان نگاه کنیم. تیم‌های امیر قلعه‌نویی مانند ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم بی‌نظیر نتیجه می‌گرفتند و خریدهای نیم‌فصل دوم در نتایج آنها به خوبی تأثیرگذار بودند اما امسال سپاهان آنطور که باید، نتوانست در نیم‌فصل دوم از تجهیزاتش استفاده کند. بازیکنانی که جذب شدند نتوانستند مثمرثمر باشند. این شرایط وجود دارد، اما مسئله دیگری هم هست. من فکر می‌کنم به لحاظ روحی روانی شرایط بازیکنان خوب نیست. چیزی که حرف من را ثابت می‌کند، شرایط حملات و مهاجمان تیم است. کی‌روش استنلی که تمام وجودش بوی گل می‌داد و به عنوان مهاجم مرکزی بی‌نظیر است، دو پنالتی خراب می‌کند و یا مهاجمان دیگر موقعیت‌های زیادی را از دست می‌دهند. متأسفانه فشار روحی و روانی روی تیم تأثیر گذاشته است.
ذوب‌آهن و سپاهان دچار تزلزل شده‌اند
طالبی در پاسخ به این سؤال که آیا پرداختن به مسئله حاشیه‌ای باعث شده استرس به تیم منتقل شود، گفت: ذوب‌آهن و سپاهان زمانی ابرقدرت‌های فوتبال ما بودند اما حالا دچار تزلزل شده‌اند. من حدود یک دهه در فوتبال اصفهان بودم و هر سال برای قهرمانی می‌جنگیدیم. در این شرایط هیچ وقت حتی بزرگترین اتفاقات هم به بیرون درز پیدا نمی‌کرد اما حالا، نه امسال بلکه چند سال است که بحث‌های حاشیه‌ای به بیرون راه پیدا می‌کنند و این بحث‌ها حتی از سمت مدیران باشگاه‌ها هم دیده می‌شود. سپاهان و ذوب‌آهن همیشه طوری رقابت می‌کردند که نه داور می‌توانست حریفشان بشود، نه شرایط مهمانی و نه مسائل دیگر. به نظرم مسائل حاشیه‌ای در شرایطی که پیش آمده به شدت دخیل هستند. حاشیه روی همه اعضای تیم و باشگاه و حتی هواداران فشار ایجاد می‌کند. باید قبول کنیم اتفاقات درون باشگاهی هم می‌افتد که باعث شده این دو تیم هنوز تیم‌های چند سال پیش نباشند و این مسئله باید کالبدشکافی شود.
قلعه‌نویی انتظارات را بالا برد
بازیکن باتجربه فوتبال ایران در خصوص وضعیت قهرمانی این فصل لیگ برتر تصریح کرد: قهرمانی دست تراکتور و سپاهان هم می‌تواند باشد، مگر اینکه حاشیه‌ها طوری بر آنها غلبه کنند که خودشان با دست خودشان قهرمانی را هدیه کنند. شما ببینید سپاهان وقتی به پرسپولیس نزدیک شد، این تیم امتیاز از دست داد، چون روی پرسپولیس فشار ایجاد شد. وقتی صدر جدول ببیند که کسی پشت گوشش هست، دچار استرس می‌شود. مطمئن باشید از دست دادن ۷ امتیاز در ۱۵ امتیاز چیز خاصی نیست، همانطور که به دست آوردن ۷ امتیاز هم برای رسیدن به قهرمانی چیزی نیست. تیم‌ها باید حرفه‌ای بودنشان را در این لحظات نشان بدهند. به نظرم هواداران به حق از تیم‌شان انتظار قهرمانی دارند. امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل اول آنقدر خوب کار کرد که بار انتظارات را بالا برد، اما وقتی در نیم‌فصل دوم از ۲۴ امتیاز ۹ امتیاز گرفت، فشار هواداران بالا رفت و این فشار به پای بازیکن‌ها نفوذ و رسوخ کرد. در نیم‌فصل اول، سپاهان بهترین خط حمله را داشت اما در نیم‌فصل دوم با یکی دو بار امتیاز از دست دادن، تیم زیر بار استرس قرار گرفت. تیم دچار استرس شد و بازیکنان توپ‌های صددرصد را گل نمی‌کردند. این مسئله نشان می‌دهد ما در هر رده حرفه‌ای که باشیم، به شدت روانشناسان حرفه‌ای و تفکرات حرفه‌ای که از مدیریت به بازیکن‌ها القا شود نیاز داریم. بازیکن در شرایط روحی و روانی خوب می‌تواند کارساز باشد.
شفر نقطه قوت سپاهان را خنثی کرد
مدافع اسبق سپاهان در مورد اینکه آیا تمرکز روی مسائل حاشیه‌ای باعث افت بازیکنان شده است، گفت:‌‌مسائل حاشیه‌ای کمر هر تیمی را به خاک می‌نشاند. شما ببینید برانکو در سخت‌ترین شرایط چقدر حرفه‌ای در مورد رئیس هیأت مدیره باشگاه صحبت کرد، اینها بینش حرفه‌ای می‌خواهد. او می‌داند اگر ذره‌ای به حاشیه بپردازد، اولین کسی که ضربه می‌خورد خودش و بازیکنان تیمش هستند. تمام فوتبال در زمین مسابقه نیست. شما اگر بنز بخرید اما به آن بنزین بی‌کیفیت بدهید، آن بنز به تعمیرگاه نیاز پیدا می‌کند. بازیکن باکیفیت هم همین است. نیاز به آرامش دارد تا بتواند کارایی داشته باشد. ما می‌توانیم به لحاظ فنی هم این مساله را ببینیم. تیم‌ها آمدند و سپاهان را خوب آنالیز کردند. به عنوان مثال، شفر سپاهان را بی‌نظیر آنالیز کرد. او نقطه قوت سپاهان را که روی ضربات هوایی و قدرت بدنی است خنثی کرد، جناحین را بست و وینگرهای سپاهان را محدود کرد تا از ارسال‌های خطرناک آنها جلوگیری کند. وسط زمین را فوق‌العاده گرفت و در ۲۰ دقیقه پایانی برعکس انتظار همگان، این استقلال بود که روی عدم تمرکز سپاهان حمله کرد، موقعیت ساخت و به گل رسید. این نشان می‌دهد تیم‌ها بی‌نهایت آنالیز می‌کنند. شما باید تاکتیک‌های مختلفی داشته باشید و بتوانید از بازیکنان باکیفیت خودتان در تاکتیک‌های مختلف استفاده کنید. به نظر من شفر گل کارهایش را در بازی با سپاهان نشان داد. شما هر چه به روز حرکت کنید می‌توانید به روز‌تر تیم‌تان را ببندید و از پادزهرها، زهرهای قوی‌تری بسازید.
سپاهان، سپاهان 5 سال پیش نیست
طالبی تصریح کرد: شفر بعد از دربی تیمش را در شرایطی قرار داد تا الهلالی که حتی خوشبین‌ترین هوادار استقلال هم فکرش را نمی‌کرد شکست بدهد. تیم اگر در شرایط خوب باشد هنر مربی را نشان می‌دهد. یک جاهایی تفکرات بزرگ و مربیان بزرگ هستند که می‌توانند تیم را بازنگری کنند و سریع‌تر برگردانند، این اتفاق برای استقلال افتاد و شک نکنید این تیم با این روحیه، با یک باور قوی‌تر در لیگ بازی می‌کند. اینطور نیست که بگوییم تیم خوب، بازیکن خوب دارد و می‌برد و قهرمان می‌شود. به نظرم سپاهان نتوانست مدیریت کند و خودش را از نظر تیمی ریکاوری کند. باید بگردیم و ببینیم که چه شرایطی ایجاد شده که نمی‌تواند خودش را برگرداند. عواملی وجود دارد و نمی‌توانیم فقط به مربی نگاه کنیم. هر چیزی می‌تواند باشد. سپاهان با سپاهان پنج سال پیش از هر لحاظی تفاوت دارد و آن سپاهان نیست، این تیم از الان لطمه نمی‌خورد، بلکه از پنج سال پیش که شاکله و انسجام باشگاه به هم خورد لطمه می‌خورد، از زمانی که هر کسی برای خودش حرف می‌زد یا بازیکن جابجا می‌کرد.
نویدکیا، ریشه سپاهان است
وی افزود: تیمی که به راحتی اسطوره خودش یعنی محرم نویدکیا بیرون می‌‌کند دچار این اتفاقات می‌شود. محرم نویدکیا ریشه سپاهان بود، او باید بعد از فوتبالش در کنار تیم قرار می‌گرفت، نویدکیا جزو دلسوزترین آدم‌هایی است که برای سپاهان قدم برمی‌داشت. ذوب‌آهن و سپاهان وقتی از سبک باشگاهی خارج شدند، اتفاقات زیادی برایشان افتاد. زمانی در این دو باشگاه اگر سری هم بریده می‌شد کسی نمی‌فهمید، اما حالا کوچک‌ترین اتفاقات به بیرون رسوخ پیدا می‌کند. متأسفانه وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم آدم‌هایی در این باشگاه‌ها حضور دارند که قبلا هیچ کاره بودند اما حالا سمت‌هایی گرفته‌اند که شما باور نمی‌کنید. باشگاه از صلابت خودش خارج شده است. محرم نویدکیا باید کنار تیم باشد به عنوان کمکی که می‌تواند با بازیکنان ارتباط برقرار کند. او رگ خواب بازیکنان دستش است و می‌تواند انسجام را ایجاد کند.ما نباید دنبال یک باخت باشیم، به دنبال این باشیم که چرا سپاهان بعد از ابرقدرتی روز به روزتنزل پیدا می‌کند. باشگاه باید یک اتاق فکر خوب از انسان‌هایی داشته باشد که می‌توانند بهترین کارایی را داشته باشند.
سپاهان لیاقت بازگشت را دارد
طالبی در خصوص ادامه کار سپاهان در مسابقات باقی‌مانده، گفت: سپاهان دهم جدول هم باشد باز هم سپاهان است و نامش برای هر تیمی استرس می‌آورد، امیدوارم با این شرایط و مربی خوبی که دارد هر چه زودتر به مسابقات برگردد. سایپا مقابل پرسپولیس خیلی خوب بازی کرد، اما هنر بازیکن و مربی و باشگاه بزرگ سپاهان باید اینجا معلوم شود. این هنر تیم است که باید معلوم کند آیا می‌تواند خودش را برگرداند یا نمی‌تواند. اگر این اتفاق برای سپاهان نیفتد، نیاز به یک ریزش اساسی در نوع تفکرات انسان‌هایی که آنجا هستند دارد. امیدوارم برگردد چون لیاقتش را دارد،برگشت سپاهان به نفع فوتبال ایران است.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها