X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

4 خرداد 1398, 12:58
کد خبر: 30029
خبرنگار: khani
نظرات: 7

مگر می‌شود فوتبال را سلیقه‌ای اجرا کنند؟

رفیعی: سپاهان می‌تواند قبل از بازی طرح دعوی کند

رفیعی:   سپاهان می‌تواند قبل از بازی طرح دعوی کند رفیعی:   سپاهان می‌تواند قبل از بازی طرح دعوی کند
یک مشاور حقوقی فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال در خصوص وضعیت قانون 50-50 شفاف‌سازی کند، مگر می‌شود فوتبال را سلیقه‌ای و از روی قوانینی که مشخص نیست کی و از کجا آمده است اجرا کرد، این حق سپاهان است و می‌تواند قبل از بازی نزد مراجع قانونی طرح دعوی کند.

به گزارش پايگاه خبري طوفان زرد غلامرضا رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قانون 50-50 که سازمان لیگ سپاهان را مجبور به اجرا آن در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی کرده است، اظهار کرد: در خصوص قانون ۵۰-۵۰ اولین بار در هفته هجدهم لیگ برتر فصل گذشته بهاروند به عنوان رئیس سازمان لیگ اعلام کرد از این به بعد ۹۰-۱۰ قانون را اجرا می‌کنیم، چون قانون FIFA و از AFC است. حالا چه اتفاقی افتاد که تاکید بر اجرای آن در نیمه‌نهایی جام حذفی دارند نمی‌دانیم. از لیگ فصل گذشته آیا این قانون به‌طور کامل اجرا شد؟ FIFA قانون خود را عوض کرد؟ قوانین AFC عوض‌شده است؟ یا اساساً آن چیزی که به خورد مردم دادند اصلاً نبود، اگر قرار است ۵۰-۵۰ باشد که این باید جایی اعلام‌شده باشد، در این صورت پس مزیت میزبانی چه معنایی پیدا می‌کند و چه خاصیتی برای میزبان دارد؟

ما ملزم به اجرای قوانین AFC و FIFA هستیم


وی افزود: بدون تردید تمام بازی‌های ما به دلیل حرفه‌ای بودن باید تابع قوانین و مقررات FIFA و AFC باشد. بهاروند سال گذشته در شهریورماه گفت ما مجبوریم در راستای قوانین و مقررات AFC و FIFA قاعده ۹۰- ۱۰ را برای بازی‌ها اجرا کنیم. از شهریور ۹۷ تابه‌حال چه اتفاقی رخ‌داده است؟ آیا این موضوع در تمام بازی‌ها اجرا شد؟ بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس چه شد؟ سؤال مهم و قابل‌طرح این است که اگر قانون ۵۰-۵۰ باشد، چه امتیازی میزبان دارد؟ چراکه میزبان مسئولیت‌های زیادی دارد و معمولاً حق و تکلیف ملزم یکدیگر هستند. من هم سؤالم این است که این قوانین و مقررات AFC و FIFA که در هفته ۱۸ لیگ فصل گذشته اعلام کردند آیا از شهریور سال گذشته تاکنون قانون عوض شدن است؟

آقایان باید شفاف‌سازی کنند

مشاور حقوقی در فوتبال با اشاره به این‌که بازی سپاهان و پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی است، تاکید کرد: این بازی نیمه‌نهایی است و فینال نیست، در آخرین فینال لیگ‌های اروپایی چندی پیش در انگلیس این قانون اجرا شد. آقایان باید شفاف‌سازی کنند که این بر چه اساسی است و آیین‌نامه اجرایی سازمان لیگ را در سایت بگذارند، اطلاع‌رسانی به باشگاه‌ها کنند و به قانون و ماده آن اشاره کنند، مگر می‌شود فوتبال را سلیقه‌ای اجرا کنند.

به سپاهان توصیه می‌کنم احساسی نباشند و اقدام قانونی انجام دهند

رفیعی در خصوص صحبت‌های تابش مبنی بر انصراف از جام حذفی در صورت اجرای قانون 50-50 گفت: اگر سپاهان انصراف دهد، مشمول ضمانت اجرایی سخت آیین‌نامه انضباطی خواهد شد و ۳ بر صفر سپاهان را بازنده اعلام می‌کنند. سپاهان می‌تواند نزد کمیته انضباطی و کمیته اخلاق شکایت کند مبنی بر این‌که بدون اینکه قانونی وجود داشته باشد و از قبل و در ابتدای جام اطلاع‌رسانی شده باشد اعمال سلیقه می‌کنند. بنابراین قویاً توصیه می‌کنم این کار را انجام ندهند و بازی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: اما سپاهان می‌تواند در حال حاضر علیه کسی که دستور داده اعاده دعوی کند؛ مگر می‌شود یک روز یک نفر بیاید و از خود قانون مطرح کند، آقای بهاروند سال گذشته که رئیس سازمان لیگ بودند و امسال هم هستند، چه اتفاقی در طی این مدت افتاده که الان سپاهان را مجبور به انجام چنین قانونی می‌کنند. اگر آقایان معتقد به تغییر قانون هستند باید آن را در سایت فدراسیون منتشر کنند، ماده و قانون آن را مشخص کنند، مگر می‌شود فوتبال را بر اساس اعمال سلیقه انجام داد. اگر سازمان لیگ مدرک مستندی نداشته باشد که به‌صورت عینی باشد این‌یکی از موارد طرح شکایت در کمیته اخلاق است چون تأثیرگذاری شخصی در قوانین می شود.

عدم شفافیت سازی مصیبت فوتبال

حقوقدان بین‌المللی فوتبال گفت: عدم شفافیت یکی از مصیبت‌های فوتبال ایران است. سپاهان حق دارد در این مورد اعتراض کند. سپاهان چگونه می‌تواند تشخیص دهد این ۵۰ درصد سپاهانی هستند و ۵۰ درصد مابقی پرسپولیسی. به همین خاطر گفتند ۹۰-۱۰ برای میزبان. برای میزبانی تعهداتی وجود دارد که باید آن‌ها را انجام داد و در کنار آن حقوقی هم وجود دارد که آن‌ها را میزبان می‌خواهد، مگر می‌شود فردی را برای اجرای وظایفش ملزم بدانی اما از حقوقش محروم کنی؟ قانون ۵۰-۵۰ معنای میزبانی را از بین می‌برد، پس بر چه اساسی سپاهان را ملزم به اجرای قانون ۵۰-۵۰ می‌کنند، نمی‌دانم.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها