X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

13 خرداد 1398, 10:43
کد خبر: 30146
خبرنگار: khani
نظرات: 15

شبی که کل فوتبال ایران شکست خورد

تدبیری که مانع از یک فاجعه بزرگ‌تر شد

تدبیری که مانع از یک فاجعه بزرگ‌تر شد تدبیری که مانع از یک فاجعه بزرگ‌تر شد
درحالی سومین تقابل سپاهان و پرسپولیس به پایان رسید که حواشی آن همچنان نقل محافل است و چیزی که از ال‌کلاسیکو ایران به جا ماند، نه تنها متن بازی نبود بلکه صحنه‌های زشت و دلخراش است که البته با تدبیر شورای تامین اصفهان بسیار کمتر از اتفاقات تهران بود.
به گزارش پايگاه خبري طوفان زرد و به نقل از فارس سومین تقابل سپاهان و پرسپولیس در فصل جاری فوتبالی در حالی در نقش‌جهان به پایان رسید که هنوز پرونده حواشی آن باز است؛ اتفاقاتی که در بخشی از آن بزرگنمایی و در بخش دیگری اتهامات سنگینی مطرح شد.
این موضوع را باید قبل از شروع مسابقه بررسی کرد جایی که تیم سپاهان در بازی برگشت لیگ برتر در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس با تساوی متوقف شد ولی هواداران دو تیم با هم درگیری شدیدی داشتند به طوری که تعداد افراد مجروح دو برابر از آمار مجروحان اصفهان بود که سر همان میزان هم تابش و فرمانده انتظامی استان بحث داشتند.
پس از اتفاقات آن دیدار همه چیز طوری رقم خورد که گویی هواداران سپاهان خودشان همدیگر را مجروح کردند؛ آن بازی با حواشی‌اش تمام شد اما هیچ کس اشاره‌ای نکرد که علت دقیق چه بود و کمیته انضباطی هم هیچ تصمیمی در این باره نگرفت.
تدبیری که مانع از یک فاجعه بزرگ‌تر شد

واکنش کمیته انضباطی به حواشی پرسپولیس-سپاهان در تهران: ماهیچ؛ ما نگاه
تنها تصمیم کمیته انضباطی در این دیدار محرومیت فوری سیاوش یزدانی به واسطه مصاحبه بعد از مسابقه‌اش بود و هواداران پرسپولیس برای پرتاب سنگ و اشیا به زمین، فحاشی به کادرفنی و بازیکنان سپاهان، درگیری با هواداران رقیب و موارد دیگر دچار هیچ محرومیت یا حتی تذکری هم نشدند؛ حتی کمیته انضباطی هیچ نظری در مورد فحاشی واضح بیرانوند به مهاجم سپاهان که به گفته خودش به سه زبان به او فحاشی کرد، نداشت.
از همان روز برخی از هواداران سپاهان تحت تاثیر این اتفاقات، اعلام کردند که بازی نیمه‌نهایی در جام حذفی روز انتقام خواهد بود ولی با گذشت زمان این هیجان نیز فروکش کرد تا بلافاصله پس از اتمام لیگ و قهرمانی پرسپولیس، قانون عجیب 50-50 درآمد؛ قانونی که هنوز هم مشخص نیست چه زمانی و با حضور چه افرادی تصویب شده و آیا اصلا ضمانت اجرایی دارد یا خیر؟
گلایه نیروی انتظامی از بلاتکلیفی قانون 50-50
اهمیت این موضوع آن‌جایی مشخص می‌شود که یکی از فرماندهان انتظامی استان اصفهان بعد از اتمام مسابقه در مورد این قانون و مشخص نبودن تکلیف به خبرنگار فارس گفت: بیش از یک هفته در جلسات مختلف درگیر این مسابقه بودیم اما تکلیف مشخص نبود؛ اگر نگاهی به ورزشگاه کنید، متوجه می‌شوید که در چندین حالت تقسیمات سکوها را انجام داده‌ایم که اینها انرژی و زمان و حتی هزینه زیادی را می‌برد.
وی ادامه داد: برای این مسابقه سه روز کامل درگیر بودیم که از شب گذشته مسابقه نیروهای ما درحال گشت‌زنی در ورزشگاه بودند و از ساعت 7:30 صبح روز مسابقه هم در ورزشگاه مستقر بودند.
این بلاتکلیفی کاسه صبر هواداران را هم لبریز کرد که اساسا این چه قانونی است که یک شبه سر در می‌آورد و اگر قانون بوده چرا تاکنون اجرا نمی‌شده است و حالا به یک باره تصمیم به اجرایی آن گرفته شده و اساسا مستندات آن کجاست و اگر قانون نیست، چرا خلاف آن اعلام نمی‌شود.
تدبیری که شورای تامین اصفهان داشت و تهران نداشت

هواداری که از جمیع این اتفاقات ناراحت بود، آتش خشمش با اظهارات بازیکنان و کادرفنی حریف دوچندان شد و قصد انتقام‌گیری از این اتفاقات را در روز مسابقه داشت ولی با درایت شورای تامین استان و هماهنگی خوب نیروی انتظامی، حواشی مربوط به ورزشگاه تا پیش از و حین مسابقه به خوبی کنترل شد و فقط بجز چند مورد محدود، اتفاق خاصی در ورزشگاه به وجود نیامد.
شورای تامین اجازه فروش تنها 45 هزار بلیت را داد که این میزان هم به نسبت 70-30 تقسیم شد؛ باشگاه سپاهان اعلام کرد که به هواداران میهمان لطف کرده در حالی که هواداران پرسپولیس کمتر از حد در نظر گرفته شده در ورزشگاه حضور یافتند و حدود نیمی از سهمیه اختصاص یافته را پر کردند تا لطف سپاهان را بی‌پاسخ بگذارند.

فوتبال را رها کنید، هواداران را بگیرید
مسابقه دو تیم در حالی آغاز شد که 45 هزار هوادار حاضر در ورزشگاه به دنبال تماشای یک دیدار جذاب بود ولی بازی از یک جایی به بعد از جذابیت خارج و وارد جنجال شد؛ جنجال‌هایی که قطعا واکنشی چندبرابر را روی سکوها به دنبال خواهد داشت و مقصر و مسبب این جنجال‌ها هر دو تیم بودند و نمی‌توان موضوع را به گردن فقط یک یا چند نفر انداخت.
تنش‌هایی که بعد از گل دقایق پایانی پرسپولیس به اوج رسید و عده‌ای هوادارنما که قصد و نیت‌شان چیز دیگری بود، با همتایانشان در تیم رقیب خارج از ورزشگاه گل‌آویز شدند و حاصل آن 144 نفر مصدوم شد.

هنوز هم می‌گوییم، زیرساخت نقش‌جهان کامل نیست


موضوعی که به کامل نبودن زیرساخت ورزشگاه باز می‌گردد و هواداران دو تیم باید از یک مسیر عبور می‌کردند در حالی که اگر ورزشگاه جاده‌های دسترسی بیشتر و امکان تفکیک محل ورود تیم میهمان از میزبان وجود داشت، قطعا کنترل ساده‌تری انجام می‌شد.
همین کامل نبودن زیرساخت ورزشگاه عاملی شد تا پارکینگی که همیشه به خبرنگاران و عوامل ورزشگاه اختصاص پیدا می‌کرد، محل تردد هواداران پرسپولیس شود و خبرنگاران مکانی برای قرار دادن ماشین‌های شخصی نداشته باشند تا خودروی یکی از عکاسان تهرانی دچار حادثه شود.
باشگاه سپاهان نیز برای حل این مشکل فقط به تمامی خبرنگاران اصفهانی اعلام کرده بود که نیازی به آوردن ماشین شخصی نیست و برای اصحاب رسانه سرویس در نظر گرفته شده است.
درگیری‌ها کنترل شد ولی اصلا چرا؟
البته شورای تامین و نیروی انتظامی به خوبی این مسابقه را مدیریت کردند و برخلاف تهران که بلیت اضافی به هواداران پرسپولیس فروخته شد، برای بخش قابل توجهی از ورزشگاه بلیت‌فروشی انجام نگرفت و میزان تعداد نیروهای انتظامی به نسبت هواداران به طوری بود که بتوانند حواشی را کنترل کنند.
چه بسا اگر تجربه اتفاقات تهران نبود، در اصفهان شاهد فجایع بدتر از این می‌بودیم اما همان طور که اعلام شد میزان مصدومان این مسابقه به نسبت بازی تهران نصف شده بود که بر سر همین میزان هم فرمانده انتظامی و مدیرعامل باشگاه سپاهان اعتراض داشتند و آمار واقعی را بسیار کمتر می‌دانستند.
ناگفته نماند که حتی یک مصدوم هم آمار بالایی به حساب می‌آید و اساسا باید برای حل این مقوله در ورزشگاه‌ها اقدام عاجل و محکمی صورت بپذیرد.
شبی که کل فوتبال ایران شکست خورد

سرانجام سومین ال‌کلاسیکو ایران برگزار شد بازنده آن نه تنها سپاهان، بلکه فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، جامعه هواداری ایران و چه بسا کل فوتبال ایران بود؛ دیداری که پس از گذشت چند روز، همچنان صحبت‌های حاشیه‌ای آن نقل محافل است و هیچ‌کس در مورد کیفیت آن صحبت نمی‌کند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها