X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

26 مرداد 1398, 09:00
کد خبر: 30627
خبرنگار: khani
نظرات: 1

شمایل سپاهان در لیگ نوزدهم؛

چهره‌ آشنای زردپوشان

چهره‌ آشنای زردپوشان چهره‌ آشنای زردپوشان
سپاهان امسال فکر دیگری جز قهرمانی در سر ندارد؛ زردپوشان اصفهانی که فصل گذشته قهرمانی لیگ و حذفی را به رقیب سنتی خود پرسپولیس واگذار کردند ، برای لیگ نوزدهم تمام ابزارهای مورد نظر سرمربی‌شان را تأمین کرده‌اند و حالا چیزی جز قهرمانی نمی‌خواهند.
به گزارش پايگاه خبري طوفان زرد و به نقل از تسنیم ، سرانجام لیگ نوزدهم پس از روزها سردرگمی و تأخیر یک‌ماهه روز 31 مردادماه به طور رسمی افتتاح و فصل جدید فوتبالی کشور آغاز خواهد شد و تیم‌ها از شکل و شمایل جدید خود رونمایی خواهند کرد. اگرچه پنجره نقل‌وانتقالاتی به طور رسمی تا 6 شهریورماه باز بوده و تیم‌ها قادر به جذب بازیکن خواهند بود، اما بازگشایی لیگ بهانه‌ای شد تا در گزارشی به بررسی شمایل سپاهان در لیگ نوزدهم بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

سپاهان با خرید 9 بازیکن فعال‌ترین تیم فصل نقل و انتقالات بوده و هنوز فعالیت این تیم در پنجره نقل‌ و انتقالاتی به پایان نرسیده است و احتمال خرید 2 بازیکن دیگر توسط زردپوشان اصفهانی وجود دارد. سپاهانی‌ها با وجود خریدهایی در 2 ماه گذشته بازیکنان زیادی را نیز از دست دادند و با 15 خروجی، جزو تیم‌هایی به شمار می‌آیند که بیشترین بازیکن جدا شده را دارند. اما با این حال ترکیب اصلی سپاهان دست‌خوش تغییر چندانی نشده و بیشتر نفرات جدا شده، به غیر از مهرداد محمدی و سیاوش یزدانی، از بازیکنان نیمکت‌نشین این تیم به شمار می‌آمدند تا زردپوشان اصفهانی با حفظ 80 درصد از اسکلت تیمی فصل خود، جزو مدعیان آماده لیگ نوزدهم به شمار آیند.

دروازه‌بان

پیام نیازمند که فصل گذشته با عملکرد کم‌نقص خود از ارکان تأثیرگذار موفقیت‌های سپاهان به شمار می‌آمد، یک سال دیگر قراردادش را با زردپوشان اصفهانی تمدید کرد تا در لیگ نوزدهم نیز سنگربان شماره یک سپاهانی‌ها بوده و خیال قلعه‌نویی را برای این پست مهم راحت کند. دروازه‌بان 25 ساله سپاهان، در فصل گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته و در 30 بازی که به میدان رفت میانگین 0.67 گل خورده و 11 کلین‌شیت را ثبت کرد و با نمره 2.95 بهترین دروازه‌بان لیگ هجدهم لقب گرفت. آنچه مشخص است نیازمند همانند فصل قبل مرد شماره یک دروازه سپاهان محسوب شده و شهاب عادلی در کنار علی‌ کیخسروی باید بر سر جانشینی وی رقابت کنند. مهدی امینی دروازه‌بان جوان 24 ساله سپاهانی‌ها که فصل گذشته به صورت قرضی در پیکان بازی می‌کرد، در پنجره نقل‌ و انتقالاتی امسال انتقال به پیکان را دائمی کرد تا تنها بازیکن جدا شده زردپوشان در پست دروازه‌بان لقب بگیرد.

خط دفاع

خط دفاعی سپاهان که در لیگ هجدهم با حضور ایران‌پوریان، آقایی، پورقاز و یزدانی عملکرد خوبی داشت، برای فصل جدید دست‌خوش تغییرات شده و شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. سپاهان در پست دفاع میانی سیاوش یزدانی را از دست داد و به جای مدافع پرهیاهوی فصل قبل خود، جرجی ولسیانی را به خدمت گرفت. ولسیانی فصل گذشته در 22 بازی به میدان رفت و با کسب نمره 2.82 سومین مدافع برتر لیگ هجدهم بود و 7 گل را به ثمر رساند که 2 گل آن، گل به خودی بود. قلعه‌نویی البته برای پست دفاع میانی در بازی‌های دوستانه از محمدرضا مهدی‌زاده نیز استفاده کرد، هرچند بعید به نظر می‌رسد که با حضور ولسیانی و پورقاز، مهدی‌زاده جوان شانس چندانی برای فیکس شدن داشته باشد و باید وی را در کنار مهدی رحیمی 2 آلترناتیو مدافعان میانی سپاهان در فصل جدید دانست. مرتضی منصوری دیگر خرید سپاهان در خط دفاعی است که آلترناتیو ایران‌پوریان در دفاع راست محسوب می‌شود. منصوری فصل گذشته روزهای خوبی را در پدیده سپری کرده و عملکرد نسبتاً خوبی از خود به جای گذاشت و با کسب نمره 3.04 بین مدافعان برتر لیگ گذشته قرار گرفت. زرپوشان اصفهانی در پست دفاع چپ نیز شایان مصلح را به خدمت گرفته‌اند تا به همراه آقایی مدافعان چپ این تیم را تشکیل دهند.

آنچه که از ظواهر امر برمی‌آید آقایی، ولسیانی، پورقاز و ایرا‌ن‌پوریان خط دفاعی فصل جدید سپاهان را تشکیل می‌دهند و مصلح، منصوری، رحیمی و مهدی‌زاده باید برای رسیدن به ترکیب اصلی منتظر فرصت باشند.

خط میانی

ترکیب اصلی سپاهان در خط میانی، هیچ تغییری نداشته و تمامی بازیکنان فصل گذشته در این خط حفظ شده‌اند. سپاهانی‌ها در پنجره نقل‌ و انتقالاتی امسال تلاش زیادی برای جذب بازیکنانی مانند امیری، احمدزاده، اسدی و رسن انجام دادند که هیچ کدام به ثمر ننشست و زردپوشان اصفهانی به جذب حسینی، نقی‌زاده و زینالی بسنده کرده تا همراه با مسلمان، کیانی، کریمی، نویدکیا، کومان و بحیرایی خط میانی سپاهان را تشکیل دهند. اگرچه سپاهانی‌ها همچنان در تلاش هستند تا با جذب یکی دو بازیکن دیگر در خط میانی، تیم قدرتمندتری را راهی میدان کنند و به همین منظور در حال مذاکره با نورافکن و ابراهیمی نیز هستند. در لیگ نوزدهم مهدی کیانی مثل فصل گذشته انتخاب نخست قلعه‌نویی به عنوان هافبک دفاعی خواهد بود و بحیرایی و زینالی به عنوان آلترناتیوهای او جدال سختی خواهند داشت. قلعه‌نویی در پست هافبک تهاجمی به احتمال بالا همانند فصل قبل محمد کریمی و ولادیمیر کومان را روی دست کیانی به بازی گرفته و مسلمان، نقی‌زاده و نویدکیا بازیکن جایگزین وی برای مواقع نیاز خواهند بود.

خط حمله

خط حمله سپاهان نسبت به فصل گذشته تنها یک تغییر داشته و محمدرضا حسینی که شاه‌ماهی این فصل از نقل‌ و انتقالات محسوب می‌شد، جایگزین مهرداد محمدی شده است که به تیم به‌آوس پرتغال پیوست. سپاهانی‌ها در پیکان خط حمله همچنان از کی‌روش استنلی بهره می‌برند که آقای گل فصل گذشته رقابت‌ها محسوب شده و بهترین مهاجم لیگ هجدهم به شمار می‌آید. قلعه‌نویی در این پست علی قربانی را نیز در اختیار داشته و در صورت نیاز می‌تواند از ابوالفضل بابادی جوان نیز استفاده کند. در پست وینگر چپ و راست سپاهان از شهباززاده و حسینی به عنوان بازیکن ثابت بهره گرفته و محبی و میرزایی دیگر انتخاب‌های قلعه‌نویی در 2 جناح را تشکیل می‌دهند.

فاکتورهای قهرمانی

سپاهان در لیگ نوزدهم جزو اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی محسوب شده و پارامترهای رسیدن به این عنوان را دارد. اصلی‌ترین فاکتورهای قهرمانی سپاهان نسبت به سایر مدعیان را می‌توان در ثبات کادرفنی، حفظ اسکلت اصلی تیمی و زود شروع کردن برنامه‌های آماده‌سازی پیش‌فصل خلاصه کرد. اگر بتوان تیم‌های پرسپولیس، شهرخودرو، استقلال، سپاهان و تراکتور را 5 مدعی اصلی جام پیش‌رو خواند، سپاهان به همراه شهرخودرو تنها تیم‌هایی هستند که در بین سایر مدعیان کادرفنی فصل گذشته خود را حفظ کرده‌اند و همین امر آنها در بعد فنی از آرامش لازم برخوردار نموده است. تغییر نکردن تفکر غالب بر تیم و شناخت و درک بازیکنان از خواسته‌های مربی یکی مهم‌ترین از پارامترهایی است که سپاهان با برخورداری از آن شانس بیشتری نسبت به سایر رقبایش برای قهرمانی دارد. از طرف دیگر اگرچه بازیکنان زیادی از سپاهان در فصل نقل‌ و انتقالاتی جدا شده‌اند اما در واقع به جز یزدانی و محمدی بیشتر جداشده‌ها از بازیکنان ذخیره سپاهان محسوب می‌شدند که در طول فصل گذشته نیز شانس چندانی برای بازی کردن نداشتند و در واقع ترکیب اصلی سپاهان به طور تقریبی حفظ شده که برگ برنده مهمی به شمار می‌آید.

در آخر سپاهان اردوهای آماده‌سازی پیش‌فصل خود را خیلی زود شروع کرده و هم‌زمان با برپایی 3 اردوی مهم در اصفهان، کردان کرج و ترکیه بازی‌های تدارکاتی زیادی را نیز انجام دادند تا جزو موفق‌ترین تیم‌ها در روند آماده‌سازی پیش‌فصل لقب بگیرند.

موانع قهرمانی


اصلی‌ترین مانع قهرمانی سپاهان را می‌توان در فاصله زیاد بازیکنان اصلی و جایگزین و کمبود ستاره‌هایی که بتوانند گره بازی‌ها را باز کنند، قلمداد کرد. زردپوشان اصفهانی اگرچه در بازه نقل‌ و انتقالات تلاش زیادی برای جذب ستاره‌های نامی انجام دادند اما تا بدین لحظه کار خاصی از پیش نبرده و تنها حسینی را در میان بازیکنان بزرگ جذب کرده‌اند و سپاهان بر روی نیمکت با کمبود مهره موثر روبه‌رو است. در واقع می‌توان گفت سپاهانی‌ها اگرچه توانسته‌اند اسکلت اصلی تیمشان را حفظ کنند اما بازیکنان جایگزین به ویژه در خط میانی از نظر کیفی فاصله زیادی با بازیکنان اصلی دارند و همین امر در زمان محرومیت‌ها و همچنین کوران مسابقات، به ویژه نیم‌فصل دوم که لیگ قهرمانان نیز آغاز خواهد شد، می‌تواند دردسرهای زیادی برای قلعه‌نویی و تیمش به وجود آورد. از طرف دیگر سپاهان فصل گذشته به دلیل نبودن مهره‌ای که بتواند در زمان گره خوردن بازی، به اصطلاح کار را دربیاورد، امتیازات زیادی را از دست داده و همین امر از اصلی‌ترین دلایل قهرمان نشدن این تیم محسوب می‌شد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها