X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

4 مهر 1392, 11:25
کد خبر: 5003
خبرنگار: reza poker83
نظرات: 18

بين‌المللي‌ترين تصميم كميته انضباطي، اولين بار براي پرسپوليس!/ تغيير رنگ كارت، پاداش سكوت دايي

بين‌المللي‌ترين تصميم كميته انضباطي، اولين بار براي پرسپوليس!/ تغيير رنگ كارت، پاداش سكوت دايي بين‌المللي‌ترين تصميم كميته انضباطي، اولين بار براي پرسپوليس!/ تغيير رنگ كارت، پاداش سكوت دايي
سپاهان- پرسپوليس، جنجالي‌تر از تمام بازي‌هاي تاريخ اين دو تيم از آب در آمد. ديداري كه همين چند روز پيش برگزار شد اما تركش‌هايش، هنوز هم كه هنوز است فوتبال ايران را تحت تاثير قرار داده. هر روز، خبر تازه‌اي مي‌شنويم درباره محسن قهرماني، علي دايي، باشگاه پرسپوليس و كميته داوران. جالب اينكه كشمكش‌هاي طرفين، پاي كميته انضباطي را هم به ماجرا باز كرده. اسماعيل حسن زاده و دوستانش به ميان آمدند و براي بازي سپاهان- پرسپوليس رايي صادر كردند، اين بار به سود پرسپوليس. كميته انضباطي، رنگ كارت ميثم حسيني را تغيير داد، از قرمز به زرد. با اين حساب، ميثم حسيني مي‌تواند روبروي فجر، پرسپوليس را همراهي كند. كميته انضباطي براي صدور اين راي و تغيير رنگ كارت، اشتباه محسن قهرماني را بهانه كرده. در ماده 77 كميته انضباطي فيفا آمده: «اگر داور مسابقه اشتباهي مرتكب شود، كميته انضباطي با حضور افراد متخصص مي‌تواند تصميم داور را تصحيح و راي جديدي صادر كند»
اين راي قانوني است و فيفا تصويبش كرده. رايي كه حالا در فوتبال ايران هم اجرا مي‌شود. محسن قهرماني در اخراج ميثم حسيني اشتباه كرده، پس پرسپوليس نبايد تاوان اين اشتباه را بپردازد. هوشنگ نصيرزاده در اين باره مي‌گويد: «اين تصميم كميته انضباطي كاملا قانوني است. به نظرم بين‌المللي‌ترين تصميم كميته انضباطي اتخاذ شده و نبايد به آن انتقادي وارد كرد. اين كميته در را باز كرد به سمت قانون مداري و اجراي آيين نامه فيفا.»
آيين نامه فيفا و ماده 7 آن اجرا شده، در ليگ ايران و بازي سپاهان- پرسپوليس. اين خبر، خبر خوشحال كننده‌اي است اما چند ايراد دارد. بازي تراكتورسازي- استقلال در ليگ يازدهم هرگز از يادمان نمي‌رود. ديداري كه مي‌توانست سرنوشت قهرماني ليگ را رقم بزند اما با اشتباه داور همراه شد. در اين ديدار، خطاي هند احسان حاج صفي در محوطه جريمه اعلام شد. استقلال پنالتي زد و با اين پنالتي توانست تراكتورسازي را شكست بدهد. حاج صفي گريه كنان و در ميان ناباوي اخراج شد و بازي بعد تراكتورسازي را از دست داد. آن زمان، كميته انضباطي كه اتفاقا همين اسماعيل حسن زاده، رييسش بود خم به ابرو نياورد. نه به آيين نامه فيفا استناد كرد و نه راي جديدي صادر. با اشتباه داور، هم سرنوشت بازي تغيير كرد و هم سرنوشت حاج صفي كه يك بازي ديگر را به دليل دريافت كارت قرمز اشتباه از دست داد. در حالي كه توپ به سينه او برخورد كرده بود و نه دستش!
كميته انضباطي، دو سال پيش وارد ماجرا نشد. انگار از آيين نامه فيفا خبر نداشت يا خودش را به آن راه زده بود. تراكتورسازي اعتراضي آنچناني انجام نداد اما پرسپوليس رويه‌اي را پيش گرفت كه در نهايت منجر شد به حذف كارت قرمز مدافع چپش. علي دايي، باشگاه پرسپوليس چنان جوي عليه محسن قهرماني و قضاوت او به راه انداختند كه در نهايت كميته انضباطي راي به تغيير رنگ كارت ميثم حسيني داد. آيا تا به امروز، بازيكني به اشتباه كارت نگرفته بود كه كميته انضباطي وارد شود و راي به ناديده گرفته شدن اخطار او بدهد؟ اخراج احسان حاج صفي نمونه‌اي است كه همه به يادش دارند. آن زمان كميته انضباطي وارد نشد اما حالا مي‌آيد و راي هم صادر مي‌كند. كميته انضباطي بين‌المللي‌ترين تصميم خود را براي اولين بار به پرسپوليس اختصاص داد و البته به سود اين تيم. شايد اين راي، هزينه‌اي بود براي سكوت دايي و اينكه او بيش از اين در مورد داوري و فساد صحبت نكند. فسادي كه نه پرسپوليس و نه علي دايي، مدركي برايش نداشت و به نظر مي‌رسد ندارد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها