X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

8 مهر 1399, 10:07
کد خبر: 33077
خبرنگار: khani
نظرات: 8

مربی سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن :

کی‌روش مهاجم کاملی نیست؛ معضل اصلی سپاهان در لیگ قهرمانان عدم هماهنگی تیمی بود

کی‌روش مهاجم کاملی نیست؛ معضل اصلی سپاهان در لیگ قهرمانان عدم هماهنگی تیمی بود مربی سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن گفت: نقطه ضعف اصلی سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ناهماهنگی تیمی بود و این معضل با توجه به تغییرات کادر فنی این تیم طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد هاشم سلطانی در گفت‌وگو با تسنیم ، با اشاره به عملکرد سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: سپاهان یک تیم ریشه‌دار و پرطرفدار است و با توجه به تغییر و تحولات این تیم در هر 2 بخش مدیریتی و کادر فنی، بعید می‌دانستم که بتواند در لیگ قهرمانان نتیجه بگیرد و البته این اتفاق نیز کاملاً طبیعی بود.

وی افزود: محرم نویدکیا در زمانی که بازیکن بود نیز به فوتبال مالکانه علاقه داشت و در لیگ قهرمانان هم سپاهان بر همین اساس بازی می‌کرد و بازیکنان این تیم تلاش می‌کردند تا بیشتر توپ را در اختیار بگیرند و فضاهای زمین را به حریف واگذار کنند. عملکرد سپاهان بازی به بازی بهتر شد و فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت.

مربی سابق ذوب‌آهن با اشاره به نقاط ضعف و قوت سپاهان در رقابت‌های لیگ قهرمانان، خاطرنشان کرد: نقطه ضعف اصلی سپاهان در این رقابت‌ها، عدم هماهنگی تیمی بود. زمانی که سرمربی یک تیم تغییر می‌کند، طبیعی است که تیم از نظر هماهنگی به مشکل بخورد و این عدم هماهنگی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: اساس فوتبال در کل دنیا به 2 بخش اصول دفاعی و هجومی تقسیم می‌شود؛ تیمی که سخت گل بخورد، قاعدتاً دفاع تیمی خوبی را اجرا می‌کند و یا از خط دفاعی خوبی بهره می‌برد. یک تیم زمانی می‌تواند دفاع تیمی خوبی را به اجرا بگذارد که تمام بازیکنان وظایف تدافعی خود را به نحو احسن انجام دهند و زمانی که توپ را در اختیار ندارند، پرسینگ را کامل اجرا کنند، در مناطق حساس مرتکب خطا نشوند و به تیم مقابل اجازه فضاسازی ندهند. قطعاً تیمی که سخت گل بخورد با دوندگی بالا صاحب موقعیت گل نیز خواهد شد. در فوتبال تیمی صاحب موقعیت‌های گلزنی خواهد شد که دوندگی بالاتری داشته باشد؛ حال ممکن است از 8 موقعیت خلق شده 2 موقعیت تبدیل به گل شود.



سلطانی با اشاره به ضعف گلزنی سپاهان، گفت: شرایط بازی کردن در تیم‌های بزرگی مانند سپاهان، پرسپولیس و استقلال با سایر تیم‌ها متفاوت بوده و از نظر روحی و روانی بسیار مشکل است. بخشی از مشکلات گلزنی سپاهان به فشار روحی و روانی بالا روی مهاجمان بازمی‌گردد و مهاجمان سپاهان تمرکز لازم را ندارند و اگر این معضل حل شود، شرایط تیم بهتر خواهد شد. این هنر مربی است که بتواند به بازیکن القا کند که اگر فرصتی را از دست داد، تمرکزش را از دست ندهد و به دنبال گلزنی در موقعیت‌های بعدی باشد.

وی با بیان اینکه کی‌روش استنلی یک مهاجم کامل نیست، افزود: همه تیم‌ها به دنبال خرید یک مهاجم تراز اول و گلزن هستند؛ سپاهان استنلی را در اختیار دارد اما این بازیکن نمی‌تواند یک مهاجم کامل و شش‌دانگ باشد. استقلال در خط حمله دیاباته، قائدی و مطهری را در اختیار دارد که یک مثلث خطرناک را تشکیل می‌دهند و کاملاً با هم هماهنگ هستند و درک متقابلی از نوع بازی یکدیگر دارند. سپاهان تیم بزرگی است و هواداران این تیم انتظار دارند که از هر 3 موقعیت ایجادشده، یک موقعیت تبدیل به گل شود.

مربی سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن در پاسخ به اینکه آینده مربیگری نویدکیا را چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت: مربیگری یک هنر است و باید در خون یک فرد باشد. متأسفانه در فوتبال ایران زمانی که یک بازیکن از فوتبال خداحافظی می‌کند، بدون طی کردن مدارج لازم یک‌شبه سرمربی می‌شود، در حالی که در فوتبال روز دنیا این رویه وجود ندارد و مربیان بزرگ و موفق تمام مدارج و مراحل لازم را به ترتیب طی می‌کنند. مربیان بزرگی مانند زیدان و یا گواردیولا بعد از خداحافظی از فوتبال، از تیم‌های پایه مربیگری را آغاز کردند و به تدریج به سطح اول مربیگری رسیدند در حالی که در فوتبال ما اینگونه نیست. این رویه از نظر اصولی اشتباه است و یک سرمربی نمی‌تواند باتجربه شود. البته نویدکیا تجربه خوبی در دوران بازیگری و حضور مستمر در سپاهان کسب کرده و در جایگاه سرمربی نیز باید به پختگی لازم برسد.

وی افزود: نویدکیا یک مربی جوان است و کادر فنی جوانی در کنار او هستند و امیدوارم فصل آینده سپاهان تبدیل به یک تیم منسجم و مدعی شود و نویدکیا بتواند انتظارات هواداران را برآورده کند. نویدکیا مربی جوان و با انگیزه‌ای است و باید این به انگیزه قدرت بخشید و به نویدکیا روحیه داد و از او حمایت کرد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها