X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

5 آبان 1399, 09:03
کد خبر: 33166
خبرنگار: khani
نظرات: 13

مسابقات آسیایی دستاورد بزرگی برای کادر فنی داشت

مرزبان: سپاهان با نویدکیا مدعی اصلی قهرمانی است

مرزبان: سپاهان با نویدکیا مدعی اصلی قهرمانی است مربی سابق تیم فوتبال سپاهان گفت: با آمدن محرم نویدکیا به تیم سپاهان، این تیم قطعا می‌تواند امسال جزو مدعیان اصلی قهرمانی باشد، چرا که کیفیت فوتبالی خیلی خوبی دارد.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد علیرضا مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از اتفاقات و وقایع فوتبال کشور و عدم جذب سرمربی خارجی و تیم سابقش یعنی سپاهان سخن گفت. این مصاحبه را در زیر می خوانید:

*نظرتان درباره عدم جذب مربی خارجی در تیم های فوتبال لیگ برتری چیست؟

یکی از اصلی‌ترین واقعیت‌های دنیای فوتبال این است که بازیکنان و مربیانی از کشورهای دیگر وارد می شوند، نه فقط از لحاظ فنی بلکه از لحاظ دیدگاه اجتماعی خیلی فضا را تغییر می دهد؛ بازیکنان با فرهنگ های جدید آشنا می شوند و این تفاوت شخصیت و فرهنگ ها در بهبود عملکرد بازیکنان و تیم ها تاثیر گذار است.

اما معتقدم اصلی ترین دلیل برای عدم استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی در لیگ ایران بحث ارزی است نه دیدگاه فنی؛ اگر بحث فنی معیار بود باید کنگره ای تشکیل می‌شد و به صورت تخصصی این شرایط مورد بررسی قرار می گرفت، ولی این تصمیم کاملا سیاسی- اقتصادی است که اصلا جالب نیست، زیرا فوتبال باید یک محیط آزاد بین المللی باشد و مردم در کنار این رشته مهیج رشد فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. این مسئله متاسفانه یک تصمیم اشتباه از سوی مسئولان فوتبال است.

توجه داشته باشید انسان های بدون مرز که می‌توانند تاثیر مثبتی بر دیدگاه فنی، اجتماعی و فرهنگی بگذارند باید به فوتبال ایران وارد و در کنار آن باعث پیشرفت فوتبال ایران شوند.

*نقل و انتقالات بازیکنان همیشه به نفع تیم های صاحب نام لیگ برتر است. قبول دارید؟

باید به این موضوع توجه داشته باشیم تیم‌هایی که پشتوانه‌های مالی بهتری نسبت به سایرین دارند، می‌توانند بازیکنان بهتری جذب کنند. این چیز عجیبی نیست و این تیم‌ها می‌توانند ستارگان بیشتری جذب کنند که این موضوع در دنیای فوتبال رایج است. چند تیم بالای جدول لیگ معتبر دنیا و حتی ایران نام های آشنایی هستند و کم پیش می آید که به ندرت نام های دیگری به جمع صدرنشین هایی که قدرت مالی بهتری دارند، اضافه شود. این باعث استارت بهتر این تیم ها نسبت به سایرین خواهد بود.

*باتوجه به تجربه شما در تیم های پایه در خارج از کشور، نظرتان در مورد فوتبال آکادمیک در ایران چیست؟


در ایران به جز دو الی سه باشگاه، آکادمی خاصی در ایران فعالیت نمی کند؛ با رصد فوتبال ایران در چند سال گذشته می توانید به راحتی متوجه شوید که بازیکن شاخصی به تیم های باشگاهی و تیم ملی تغذیه نشدند.

توجه داشته باشید، یک آکادمی باشگاه حرفه ای باید چهارصد الی پانصد نفر را در رده پایه آموزش بدهند و از لحاظ مالی و اعتباری و حتی روانشناسی در کلاس های مختلف آموزش ببینند تا باعث رشد بازیکنان شوند؛ اما نگاه به آکادمی فوتبال در ایران صحیح نیست و نتیجه مناسبی هم از آن بدست نمی آید. پس تیم‌ها به جای آموزش، رو به خرید بازیکنان آماده سایر تیم ها می آورند که این موضوع از دید من مورد نقد نیست، زیرا این تیم ها برای رقابت سخت بالای جدول باید چنین تلاشی در جذب بازیکنان داشته باشند.

متاسفانه با داشتن مربی های خوب پایه در ایران اما امکانات لازم را برای اکادمی‌ها فراهم نمی‌کنیم و از طرفی آن احترام و شخصیت لازم به تیم های پایه گذاشته نمی شود که من امیدوارم در آینده بحث آکادمیک در ایران جدی و حرفه ای دنبال شود.

* ارزیابی تان از وضعیت تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا را بیان کنید.

دستاورد بزرگ بازی های آسیایی این بود که محرم نویدکیا توانست با سپاهان فوتبال خیلی خوبی را نمایش دهد، محرم سعی کرد تفکرات و استراتژی خودش را به تیم منتقل و در مقابل هم بازیکنان سپاهان با هماهنگی با این دیدگاه فنی او توانستند نوید بخش روزهای خوب سپاهان باشند؛ این تیم قطعا می‌تواند جزو مدعیان اصلی قهرمانی باشد، چرا که کیفیت فوتبالی خیلی خوبی دارد. ضمن اینکه او شناخت خوبی از بازیکنان سپاهان بدست آورده است.

با توجه به حضور محمدرضا ساکت در راس مدیریت و محرم نویدکیا که واقعا با تمام وجودش سپاهانی بوده و در حال حاضر به عنوان سرمربی نقش مهمی در آینده این باشگاه دارد، بدون شک این اتحاد می‌تواند در آینده موفقیت های زیادی کسب کند.

* قبول دارید سهم حواشی در فوتبال ایران به مراتب بیشتر از سایر کشورها است؟

باید توجه داشته باشیم که متاسفانه بحث اخلاق جامعه ورزشی ما به طور کلی کمرنگ شده که باید دوباره لحاظ شود و ما احتیاج داریم شخصیت مناسب و تعامل و احترام متقابل در بین مدیران و بازیکنان بوجود بیاید.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها