X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

15 دی 1400, 11:02
کد خبر: 34454
خبرنگار: khani
نظرات: 1

تغییراتی که نتیجه معکوس داد؛

محرم و فلسفه‌ای که نباید فراموش کند!

محرم و فلسفه‌ای که نباید فراموش کند! هواداران سپاهان امیدوارند محرم راه درستی که در پیش گرفته بود را فراموش نکند و با شناخت مشکلات و اصلاحات درست در بازی‌های آینده باعث بازگشت سپاهان به نوار پیروزی شود.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از خبرنگار ایمنا، کسانی که فوتبال ایران را دنبال می‌کنند به خوبی افکار قلعه‌نویی و تیم‌های او را می‌شناسند. تیم‌هایی با بازیکنان بلند قامت و بازی‌هایی بر مبنای ارسال از جناحین که البته سپاهان قلعه‌نویی در پارت دوم و دو ساله خود هم از این قائده مستثنی نبود. زمانی که محرم نویدکیا سکان هدایت سپاهان را بر عهده گرفت تنها پنج روز تا ادامه بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده بود، اما در همین بازه زمانی کوتاه هم شاهد بازی‌های کاملاً متفاوتی از سپاهان محرم بودیم. به یکباره تیم به بازی روی زمین گرایش پیدا کرد که نشان از تفکر کاملاً متفاوت نویدکیا داشت. این تفکر در بازی‌های فصل گذشته سپاهان هم نمود پیدا کرد و شاهد بازی‌های زیبا و پرگلی از تیم او بودیم که یادآور زمانی بود که خود محرم وسط زمین سپاهان با بازی منحصربه‌فرد و پاس‌های جادوییش تحسین هر بیننده‌ای را بر می‌انگیخت.

بازی‌هایی روی زمین با پاس کاری و حرکات ترکیبی و استفاده از توانایی‌های مهاجمی که با اصلاح پست بازی و ورود دوباره‌اش به باکس تهاجمی، آقای گل جدیدی را هم به فوتبال ایران معرفی کرد. انتقال شهباززاده از وینگر چپ به مهاجم نوک، تنها یکی از اصلاحات درستی بود که محرم در تیم قلعه‌نویی لحاظ کرده بود. بازی گرفتن از بازیکنان در پست‌های تخصصی، استفاده از تکنیک رفیعی و سلمانی و نزدیک کردن آنها به شهباززاده و البته وینگرها، استفاده حداقلی از هافبک‌های دفاعی و استفاده از هافبک‌های رونده بیشتر، حذف ارسال‌های بی هدف و استفاده از کارهای ترکیبی برای رسیدن به خط دروازه حریفان و نهایتاً تنوع تاکتیکی که باعث کنترل سخت‌تر خط حمله سپاهان می‌شد، باعث شده بودند تا سپاهان صاحب یکی از بهترین خطوط حمله تاریخ لیگ برتر شود.

اما با پایان فصل و ورود بازیکنان جدیدی همچون مغانلو انتظار می‌رفت که شاهد تغییرات کمی، حداقل در سبک و نحوه بازی سپاهان باشیم. در واقع انتظار می‌رفت به جای اینکه بازیکنان جدیدی که بر اساس سبک و سلیقه نویدکیا خریداری شدند در تاکتیک سپاهان تغییر ایجاد و این بازیکنان که خود را با نگاه و خواسته این مربی منطبق کنند. در عمل اما شاهد بودیم که ورود خریدهای جدید نه تنها باعث جابجایی موفق ترین بازیکنان فصل گذشته شد، بلکه باعث تغییرات اساسی در شیوه بازی سپاهان هم شده است.

قطعاً نویدکیا در همان سال اول مربیگری با کسب ۶۵ امتیاز ثابت کرد تمام و کمال لیاقت اعتماد هواداران و مدیریت سپاهان و البته هدایت این تیم را دارد. نه فقط در بعد فنی بلکه در بعد اخلاقی هم کلاس، فلسفه محرم با تمام فوتبال ایران متفاوت و بسیار قابل تحسین بوده و هست. فلسفه‌ای مثل احترام کامل به عملکرد داوران و اعتراض نکردن به بدیهی‌ترین اشتباهات آنها که به خوبی پایبندی به این فلسفه را نشان می‌دهد.

محرم اما در قامت سرمربیگری باید به خوبی آگاه باشد که اگر به فلسفه کاری درستی که شروع کرده بود وفادار نباشد قطعاً در این راه سخت دچار مشکل خواهد شد. کارنامه تمام مربیان بزرگ دنیا نشان می‌دهد که وفاداری به فلسفه کاری یک اصل موفقیت دائمی در این حرفه است. نویدکیا نباید فراموش کند که چه مواردی باعث موفقیت تیم و بازیکنانش در فصل گذشته شده بود و تغییراتی که در فصل جدید ایجاد کرد باعث دوری سپاهان از نوار شکست ناپذیری و حتی شکست‌های متوالی آن هم به رقبای اصلی شد که اصرار بیشتر بر این موارد بدون تردید باعث از دست رفتن زود هنگام قهرمانی هم می‌شود.

اصرار به بازی کردن همزمان شهباززاده و مغانلو و بخصوص بردن سجاد به پست وینگر و تکرار اشتباه قلعه نویی در این زمینه نه تنها توانایی فوق العاده آقای گل فصل گذشته را از بین برد بلکه باعث ضعف کلی خط حمله سپاهان به خاطر نبود یک وینگر چپ تخصصی و تغذیه ناقص مغانلو در تمام دوازده هفته گذشته شده بود تا جایی که شاهد بودیم این دو بازیکن که احتمالاً بهترین فورواردهای حال حاضر لیگ هستند هر کدام تنها در یک بازی گلزنی کنند و در یازده بازی دیگر در گلزنی ناکام ماندند. همچنین در بیشتر دقایق بازی‌ها شاهد ارسال‌های بسیار زیاد و متعدد بازیکنان کناری سپاهان از هر نقطه‌ای از زمین بودیم.

آمارها می‌گویند سپاهان تیم خوبی است اما صرفاً تعداد پاس‌های زیاد، مالکیت بالای توپ و شوت‌های متعدد نمی‌تواند باعث خوب بودن تیم و موفقیت آن شود. این آمارها زمانی مؤثر هستند که همراه با اتخاذ تاکتیک درست و استفاده از کارهای ترکیبی و البته استفاده درست از توانایی بازیکنان در پست‌های تخصصیشان باشند. محرم برای بازگرداندن سپاهان به ریل موفقیت باید سریعاً بازیکنان را به همان پستی که فصل قبل در آن بهترین بودند بازگرداند و با رسیدن به یک ترکیب ثابت در تمام پست‌های خطوط سه گانه باعث ایجاد هارمونی بیشتر تیم شود. در بازی با شهر خودرو شاهد این تغییرات بودیم که باعث شد شکل بازی هجومی سپاهان تغییرات اساسی داشته باشد. شاید بسیاری موفقیت تیم را به ضعف تیم شهر خودرو ربط دهند اما بدون تردید جابجایی‌هایی که کادر فنی در این بازی انجام داد و بازگشت تیم به پیش فرض فصل قبل هم کم اثر گذار در این پیروزی نبود. طبیعتاً تأثیرات مثبت روحی و روانی این پیروزی می‌تواند به بازیکنان تیم روحیه از دست رفته را هم برگرداند تا سپاهان در یکی از سخت‌ترین مقاطع فصل بتواند سربلند از بازی‌های پیش رو خارج شود.

بجاست اشاره‌ای هم به نواقص و کمبودهای سپاهان شود. نبود یک هافبک طراح از جنس خود محرم نویدکیا سالهاست که در سپاهان به چشم می‌آید. بازیکنی که باعث هماهنگی تمام خطوط تیم شود، مغز متفکر باشد، توانایی ارسال پاس‌های در عمق و تغذیه درست مهاجمان را داشته باشد و در کل نظم درستی به همه تیم بدهد.

رهبری که بازی هافبک‌های فانتزی بازی مثل رفیعی و سلمانی در کنار او باعث طراوت دو چندان خط میانی سپاهان خواهد شد. نیاز سپاهان به تقویت بیشتر در میانه خط دفاعی تیم هم دیده می‌شود. جایی که محرم هنوز نتوانسته زوج ایده آل خود را از بین مدافعان میانی‌اش پیدا کند و هر بازی شاهد تغییرات در این پست حساس و همچنین اشتباهات فردی زیادی از این بازیکنان هستیم. این مشکل و البته جای خالی امید نورافکن هنگام حملات حریفان باعث شده سپاهان که خیلی کم تحت فشار حریفان قرار می‌گیرد به راحتی دروازه خود را باز شده ببیند.

کادر فنی و مدیریت سپاهان از حالا باید در پی یافتن و خرید چنین هافبک طراح و البته مدافع میانی در نیم فصل جهت تقویت تیم در این پست‌ها باشد. محرم که از حضور دوباره سپاهان در جام باشگاه‌های جهان به عنوان آرزوی قلبی‌اش یاد می‌کند باید بداند موفقیت در آسیا و رقابت با رقبای تا بن دندان مسلح فقط با دست پر سرمربی حاصل خواهد شد.

دیدن موفقیت سپاهان با اسطوره جاودانه این تیم آرزوی قلبی هر هوادار عاشق این تیم است و هواداران این تیم امیدوارند نویدکیا راه درستی که در پیش گرفته بود را فراموش نکند و با شناختی که از مشکلات تیم بدست آورده و اصلاحات درستی که در بازی با شهر خودرو انجام داد با پیروزی و سربلندی زمین بازی را ترک کند و در نهایت قهرمانی دوباره این تیم در لیگ برتر و جام حذفی را شاهد باشند. قطعاً در این راه سپاهان و نویدکیا به حمایت همه جانبه و تمام قد کادر مدیریت و هواداران این تیم نیز نیاز مبرم دارند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها