X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

17 اردیبهشت 1401, 06:57
کد خبر: 34653
خبرنگار: khani
نظرات: 0

دردسر چپ و راست بی‌جانشین سپاهان

نورافکن-اسماعیلی‌فر؛گلادیاتورهایی که نا ندارند

نورافکن-اسماعیلی‌فر؛گلادیاتورهایی که نا ندارند دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن شاید یکی از سخت‎‌‌ترین و پرفشارترین فصول زندگی حرفه‎ای‌شان در حال رقم خوردن است.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از "ورزش سه"، سال گذشته که محرم نویدکیا کارش را با سپاهان آغاز کرد با همان بازی‌های نخستین معلوم شد که تکلیف بازیکنانی که قرار است در پست دفاع چپ و راست این تیم به میدان بروند مشخص نیست، ولی هر چه جلوتر رفتیم اطمینان کادر فنی سپاهان در مورد نفراتی که می‌خواهد در این دو پست استفاده کند بیشتر و بیشتر شد.

*دو هافبک بالقوه‌ای که دفاع راست شدند
دانیال اسماعیلی‌فر طی چند فصل حضور در ذوب‌آهن و سپس تراکتور در پست‌های متفاوتی به میدان رفته بود. او در پست هافبک دفاعی، دفاع راست و وینگر راست مورد استفاده قرار گرفته بود و تا هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول لیگ بیستم نیز هنوز مشخص نبود که بالاخره او مدافع راست است یا هافبک؛ اما بالاخره از هفته یازدهم و دیدار برابر صنعت نفت در آبادان دانیال در پست دفاع راست جایگزین مرتضی منصوری شد و با عملکردی که ارائه کرد سبب شد تا محرم نویدکیا حتی قید منصوری که یکی از آماده‌ترین مدافعین راست لیگ طی سال‌های اخیر بوده را بزند و از آن بازی اسماعیلی‌فر با عملکردش خود را به عنوان بهترین مدافع راست لیگ و همینطور یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان مسابقات نیز معرفی کرد.

نورافکن اما ماجرایی متفاوت داشت؛ او پس از بازگشت از لیگ بلژیک با صلاحدید امیرقلعه‌نویی در پست هافبک دفاعی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما محرم نویدکیا خیلی زود موضع خود را در مورد این بازیکن ملی‌پوش مشخص کرد و نورافکن به پست دفاع چپ بازگشت که پیش‌تر با درخشش در همین پست توانسته بود خودش را به عنوان بازیکنانی شاخص در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت مطرح کند.


*آمار نورافکن و دانیال در لیگ بیستم
دو مدافع کناری سپاهان در لیگ بیستم پس از اینکه این تیم به ثبات رسید، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشتند و توانستند خودشان را در پایان فصل براساس آمار در جمع 5 بازیکن برتر فصل معرفی کنند؛ جایی که دانیال توانست با نمره 7.45 در میان بهترین‌های لیگ بیستم قرار بگیرد و به واسطه همین عملکرد هم به تیم ملی فراخوانده شد. او در لیگ بیستم 2641 دقیقه برای طلایی‌پوشان اصفهانی به میدان رفت و توانست 4 بار گلزنی کند و 4 بار هم هم تیمی‌هایش را در موقعیت گلزنی قرار بدهد تا بهترین مدافع راست لیگ و یکی از برترین بازیکنان مسابقات باشد.
در سوی دیگر خط دفاعی سپاهان امید نورافکن قرار داشت که او نیز عملکردی قابل توجه در حمله و دفاع داشت و پس از بازگشت به پست تخصصی‌اش توانست دو گل تعیین کننده و زیبا را در لیگ بیستم وارد دروازه حریفان کند. نورافکن دو بار هم پاس گل داد تا او هم خودش را با این آمار در زمره بهترین بازیکنان مسابقات قرار بدهد.


*فصل جدید با شروع چالش‌های جدید
یکی از اقدامات محرم نویدکیا در سپاهان برای حضور در لیگ بیست و یکم این بود که اجازه جدایی مهدی ترکمان، شایان مصلح و مرتضی منصوری را که می‌توانستند جایگزینان مناسبی برای حضور در پست دفاع چپ و راست باشند را صادر کرد. این تصمیم اگرچه دردسرهای او برای انتخاب مدافعین چپ و راستش را کاهش داد و شاید از بروز حواشی احتمالی هم کاست، اما در مقابل بعد منفی هم داشت و مهم‌ترینش اینکه دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن دیگر وقت استراحت پیدا نکردند.

*لیگ برتر، جام حذفی، لیگ قهرمانان آسیا و اردوهای تیم ملی

سپاهان فصل جدید فوتبال ایران را با حضور در سه جام که لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا بود آغاز کرد و به استثنای دیدار مقابل شهید اورکی در جام حذفی که این دو بازیکن با تصمیم نویدکیا استراحت کردند و دیدار برگشت برابر مس رفسنجان که نورافکن با محرومیت مواجه شده بود، در تمامی بازی‌های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا شاهد حضور ثابت این دو مدافع سپاهان بوده‌ایم؛ موضوعی که می‌تواند دانیال و امید را از نظر ذهنی و بدنی بسیار خسته کرده باشد.

در تیم ملی هم ماجرا جز این نبود. نورافکن در مسیر راهیابی به جام جهانی 2022 یکی از بازیکنان مورد توجه اسکوچیچ بود و در هشت مسابقه به میدان رفت. دانیال هم اگرچه تنها در یک مسابقه برابر لبنان فرصت حضور پیدا کرد ولی در بسیاری از اردوها حضور داشت و فشار سخت تمرینات را طی این مدت تحمل کرده است.
*دانیال و امید و بهبود آمار فصل گذشته
با این حال این دو بازیکن در فصل جدید نیز آمار جالب توجهی در گلزنی و ارسال پاس گل دارند و شاید اگر سپاهان در سایر خطوط نیز می‌توانست بازیکنانی با ثبات مانند مدافعین کناری‌اش داشته باشد، شاید الان در صدر جدول اوضاع متفاوت می‌شد. نورافکن در 24 بازی لیگ برتر 2147 دقیقه بازی کرده و توانسته 4 گل بزند و سه پاس گل بدهد. در سمت راست خط دفاعی سپاهان نیز شاهد حضور 2209 دقیقه‌ای اسماعیلی‌فر با 25 حضور ثابت بوده‌ایم که با 4 گل و 4 پاس گل همراه بوده است. دانیال در لیگ قهرمانان نیز یکبار موفق به ارسال پاس گل شد تا در این رقابت‌‎ها نیز علی‌رغم روزهای سختی که سپاهان پشت سر گذاشت به اثرگذاری خود ادامه داده باشد.


*سپاهان موفق به حفظ گلادیاتورهای خسته‌اش می‌شود؟
یکی از چالش‌های سپاهان در فصل آینده حفظ دانیال و امید است. البته نورافکن یک فصل دیگر هم با سپاهان قرارداد دارد ولی در بحبوحه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بود که شایعاتی درباره جدایی این بازیکن شکل گرفت؛ شایعاتی که با واکنش این بازیکن مطرح شد و او با انتشار یک استوری تاکید کرد که یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد. احتمالا حتی اگر امید قصد جدایی داشته باشد، تیم او تیمی در خارج از ایران خواهد بود و بعید است مقصد او یکی از سرخابی‌های پایتخت باشد.
چالش دیگر باشگاه سپاهان تمدید قرارداد با دانیال اسماعیلی‌ است که زمزمه‎‌هایی مبنی بر حضورش در پرسپولیس برای فصل آینده شنیده می‌شود و باید دید این بازیکن در پایان فصل چه تصمیمی درباره آینده‌اش خواهد گرفت.

*حفظ گلادیوتورها گامی برای بازگشت به مسیر قهرمانی
در صورتی که سپاهانی‌ها بتوانند این دو بازیکن را برای فصل آینده حفظ کنند، قدم بسیار بزرگی برای کسب موفقیت برداشته‌اند؛ چرا که طی تقریبا دو سال اخیر موفقیت و پیروزی‌های سپاهان با عملکرد این دو بازیکن گره خورده است و قدم دیگر حفظ جانشینانی مناسب برای نورافکن و اسماعیلی‌فر خواهد بود تا آنها برای فصل آینده اینچنین از نظر روحی و جسمی تحت فشار قرار نگیرند و در برخی بازی‌ها فرصت استراحت پیدا کنند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها