X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

14 شهریور 1401, 09:10
کد خبر: 34813
خبرنگار: khani
نظرات: 8

دربی چهل‌وسوم نصف‌جهان؛

ذوب آهن_سپاهان/دربی با چاشنی التهاب روی سکوها

ذوب آهن_سپاهان/دربی با چاشنی التهاب روی سکوها تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن و سپاهان در هفته پنجم لیگ‌برتر، دربی حساس اصفهان را برابر یکدیگر برگزار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از خبرنگار ایمنا، تیم‌های فوتبال ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، در چهل‌وسومین مصاف خود در تاریخ لیگ‌برتر، امروز _دوشنبه، چهاردهم شهریورماه از ساعت ۲۰ در ورزشگاه فولادشهر و به‌میزبانی ذوب‌آهن، دربی نصف‌جهان را در قالب هفته پنجم رقابت‌های فصل بیست‌ودوم لیگ‌برتر برگزار خواهند کرد.

سپاهان پس از کسب دو پیروزی متوالی، یک توفق و یک شکست و حضور در جایگاه سوم با هفت امتیاز به استقبال دربی می‌رود و ذوب‌آهن نیز با چهار تساوی پیاپی بدون برد و باخت، از رده دهم مقابل طلایی‌پوشان قرار می‌گیرد.

نواختن اولین تار پیروزی به‌یاد فصل گذشته
ذوب‌آهن اصفهان فصل را خوب آغاز کرد و در یکی از سخت‌ترین بازی‌های فصل برابر تیم پرمهره و کهکشانی پرسپولیس با وجود ۱۰ نفره بودن یک تساوی ارزشمند خانگی به‌دست آورد. آنان در بازی دوم درحالی‌که تا دقیقه ۹۷ از تراکتور پیش بودند برد را با تساوی عوض کردند؛ گاندوها در جدال هفته سوم در فولادشهر پذیرای مس رفسنجان بودند و در شبی‌که فرعباسی یک پنالتی مهار کرد به تساوی صفر - صفر رضایت دادند. سبزپوشان اصفهانی در نهایت هفته گذشته در ورزشگاه سیروس قایقران باز هم در شرایطی‌که یک بر صفر از ملوان پیش بودند گل تساوی را دریافت کردند و بازی با نتیجه یک بر یک به اتمام رسید.

شاگردان مهدی تارتار شاید بازی‌های نسبتاً سختی را پشت‌سر گذاشته باشند اما توانایی کسب پیروزی را نیز نداشته‌اند؛ ذوب‌آهن یک تیم کاملاً تدافعی مقابل حریفان است که برای نباختن به‌میدان می‌رود و این برای تیمی در حد ذوب‌آهن اصلاً خوب و منطقی نیست. ذوب‌آهن در خلق‌موقعیت ضعیف کار می‌کند و از طرفی پس از رسیدن به گل برتری آن را از دست می‌دهد؛ نمونه بارزش دیدارهای مقابل تراکتور و ملوان است که به‌جای ۶ امتیاز فقط ۲ امتیاز کسب کردند.

البته ذوبی‌ها واقعاً بدشانس بوده‌اند، مصدومیت سعید باقرپسند برابر تراکتور از ناحیه رباط‌صلیبی و دوری حداقل شش‌ماهه، اخراج بحث‌برانگیز نادر محمدی مقابل پرسپولیس، مصدومیت آرمان اکوان در مقابل تراکتور و از دست‌رفتن پیروزی به‌خاطر بازی با یک‌یار کمتر، مصدومیت مسعود ابراهیم‌زاده کاپیتان تیم از ناحیه زانو و سکونشینی دو هفته‌ای و غیبت در دربی اصفهان، بدبیاری‌های تارتار و تیمش فقط تا پایان هفته چهارم بوده است.

ذوب‌آهن در همین دو فصل گذشته با رحمان رضایی در لیگ بیستم چهار بازی اول را با سه تساوی و یک شکست پشت‌سر گذاشت و در هفته پنجم نیز متحمل شکست شد، فصلی که ذوب‌آهن تا لبه‌پرتگاه رفت و با خوش‌شانسی از سقوط به لیگ‌آزادگان جان‌سالم به‌در برد. قطعاً امتیازات از دست‌رفته در هفته‌های آغازین باتوجه به نزدیک‌بودن تیم‌ها می‌تواند با قیمت سنگینی برای ذوب‌آهن تمام شود.

مهدی تارتار برای رسیدن به پیروزی و تکرار نتیجه دربی رفت سال‌گذشته قطعاً باید از سیستم دفاعی با ۵ مدافع صرف‌نظر کند و با حضور افرادی همچون احسان پنشنبه، محمد سلطانی‌مهر، محمدرضا سلیمانی و محمدحسین اسلامی جوان مقابل سپاهان زهردار باشد. ضمن اینکه دارکو بیدوف مهاجم گلزن اسبق ذوب‌آهن دوباره به این تیم برگشته و احتمال کمی وجود دارد برابر سپاهان بازی کند، هرچند هنوز ذوب‌آهن او را معرفی نکرده اما همه‌چیز کاملاً تمام‌شده است.



فرار از ناکامی‌های بدموقع با مورایس
سپاهان اصفهان با تمامی خریدهای ایرانی و خارجی‌اش از اول فصل تمامی نشانه‌های یک تیم شانس‌اول قهرمانی را در خود نمایان می‌کرد؛ کادرفنی پرتغالی طلایی‌پوشان به رهبری ژوزه مورایس خلاق هواداران را به پایان چشم‌انتظاری برای قهرمانی در لیگ‌برتر امیدوار می‌کرد. ستاره‌هایی همچون رامین رضائیان، پیام نیازمند، میلاد زکی‌پور، ماریو فرناندز، نیلسون جونیور، رناتو آگوستو، آلویس کامسوبا و ماندن یاسین سلمانی، سیدمحمدرضا حسینی، امید نورافکن، مسعود ریگی و شهریار مغانلو که همگی یک وزنه در نصف‌جهان هستند.

طلایی‌پوشان در بازی هفته‌اول با یک نمایش معرکه استقلال را بعد از ۳۰ بازی شکست دادند؛ آن‌هم با مالکیت‌توپ و موقعیت‌سازی کمتر و این همان عملکرد قابل‌انتظاری بود که از مورایس می‌رفت؛ سپاهان در بازی دوم هرچند به‌سختی اما برابر نساجی مازندران به پیروزی رسید تا مورایس نیز پنجمین مربی خارجی سپاهان باشد که دو بازی ابتدایی‌اش در لیگ را می‌برد.

اما به یک‌باره گل‌گهرِ امیر قلعه‌نویی مقابل سپاهان سبز شد و در جدالی که سپاهان ۲ بر صفر پیش بود با یک کامبک و اشتباه عجیب مدافع طلایی‌پوشان پیروزی را از دست داد؛ طبق اطلاعات متریکا، گل‌گهر با مالکیت‌توپ، پاس، آمار گل و شوت به‌سمت دروازه توانست سبک بازی سپاهانِ مورایس را خنثی کند؛ در هفته چهارم اما سپاهان نتیجه‌ای بدتر گرفت، سپاهان در فولادشهر و درحالی‌که زمین اختصاصی نقش‌جهان به‌دلیل قارچ‌گرفتگی تحت‌عملیات اورسیدینگ فاقد استفاده بود مقابل فولاد خوزستان قرار گرفت. سپاهان در مقابل فولاد فقط یک‌شوت در چارچوب داشت و دو برابر بیشتر از فولادی‌ها پاس بین بازیکنانشان ردوبدل شد و البته برخلاف سیستم مورایس مالکیت بیشتری داشت ولی در لحظات پایانی باز هم به‌دلیل اشتباهات فردی و ناهماهنگی میان سلمانی و نیلسون در دقیقه ۹۳ گل خورد و متحمل اولین شکست فصل شد.

سپاهان بدون‌شک به پیروزی مقابل همشهری خود نیازمند است تا خیلی‌زود به کورس‌قهرمانی لیگ بازگردد؛ طلایی‌پوشان فصل گذشته در شرایطی پا به دربی گذاشتند که با سه‌برد پی‌درپی فصل را شروع کرده بودند اما در هفته چهارم در فولادشهر مغلوب ذوب‌آهن شدند و این‌بار هفته پنجم همشهری‌ها به تور هم خورده‌اند.



‌حواشی عجیبِ بلیت‌های گران‌قیمت ۲۰۰ هزارتومانی!
اما دربی نصف‌جهان برخلاف گذشته به یک حساسیت عجیب رسیده و دلیل آن نیز قیمت‌گذاری بلیت‌های دیدار است؛ از آنجا که ذوب‌آهن میزبان بازی است و مسئولیت فروش بلیت‌الکترونیک را برعهده دارد در جلسه پیش از دیدار تعیین شد بلیت جایگاه میهمان ۲۰۰ هزارتومان و بلیت جایگاه میزبان ۱۵۰ هزارتومان باشد.

قیمت‌هایی عجیب که صدای اعتراض شدید هواداران دو تیم خصوصاً سپاهانی‌ها را درآورد؛ شاید بلیت بازی‌های مهم لیگ‌برتر نیز تا این حد قیمت‌گذاری نشده باشد اما باشگاه ذوب‌آهن گران‌بودن هزینه‌های سرسام‌آور بازی‌ها را بهانه این تصمیم گذاشت که البته پس از اعتراض رسانه‌ها و هواداران قیمت بلیت جایگاه میهمان نیز به ۱۵۰ هزارتومان رسید.

اما در ساعات گذشته درگیری میان هواداران دو تیم همشهری در فضای‌مجازی به‌طرز عجیب و تازه‌ای بالا گرفته و هواداران سپاهان معتقدند باشگاه ذوب‌آهن به‌خاطر پر نشدن ورزشگاه به‌دست سپاهانی‌ها این‌گونه بلیت‌ها را قیمت‌گذاری کرده، حتی در عجیب‌ترین شکل ممکن به ذوب‌آهن پسوند تهرانی دادند و تهدید کرده‌اند اگر حادثه‌ای بیرون از ورزشگاه پیش بیاید مقصر آن باشگاه ذوب‌آهن است؛ از طرفی هواداران ذوب‌آهن که عده‌ای‌شان به‌دلیل عضویت در سامانه هواداری می‌توانند بازی را به‌طور رایگان در فولادشهر تماشا کنند می‌گویند اگر هواداران سپاهان عاشق تیم‌شان هستند قیمت بلیت هرآنچه باشد باید آن را خریداری کنند. همچنین باشگاه ذوب‌آهن صراحتاً اعلام کرد در جلسه‌ای میان نمایندگان دو تیم و شورای‌تامین برگزار شده نماینده سپاهان به قیمت بلیت اعتراضی نکرده و اگر چنین کاری انجام می‌داد قضیه با مشورت و صحبت در جلسه با رضایت طرفین ختم می‌شد.

به‌هرحال با این تفاسیر اتفاقات عجیب و غیرمنتظره‌ای ممکن است در ورزشگاه فولادشهر میان هواداران دو تیم رقم بخورد که نه‌تنها خسارات مالی که با خسارات جانی همراه شود؛ آن‌هم به‌خاطر یک تصمیم عجیب برای قیمت بلیت‌ها و البته حاشیه‌پراکنی برخی ادمین‌ها در فضای‌مجازی که دربی آرام اصفهان را احتمالاً به یک بازی جنجالی مبدل خواهد کرد.

سپاهان آخرین‌بار سال ۱۳۹۹ در فولادشهر به پیروزی رسیده و ذوب‌آهن نیز فصل گذشته چهار امتیاز از تیم خوب نویدکیا گرفت؛ باید دید طلسم سپاهان در فولادشهر خواهد شکست یا ذوب‌آهن به یقه‌گیری‌هایش ادامه خواهد داد.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها