X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

18 مهر 1395, 15:48
کد خبر: 20650
خبرنگار: hamed
نظرات: 2

معمای کاپیتانی در تیمِ کی‌روش؛ حسینی، آندو، حاج صفی یا شجاعی!

احسان حاج‌صفی کاپیتان آینده تیم ملی ایران

احسان حاج‌صفی کاپیتان آینده تیم ملی ایران احسان حاج‌صفی کاپیتان آینده تیم ملی ایران
اگر تعداد بازی‌های ملی، قدمت یا هر 2 عامل به صورت توأمان ملاک باشد آندرانیک تیموریان، سیدجلال حسینی، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی گزینه‌های مناسبی برای کاپیتانی تیم ملی به نظر می‌رسند اما با اضافه شدن بازیکنی مثل اشکان دژاگه به معادلات کاپیتانیِ تیم ملی ماجرا کمی پیچیده‌تر می‌شود.
به گزارش طوفان زرد و به نقل از ایمنا، اگر تعداد بازی‌های ملی معیار اصلی بستن بازوبند کاپیتانی باشد سیدجلال حسینی، آندرانیک تیموریان و احسان حاج‌صفی به ترتیب با 106، 100 و 81 بازی ملی کاپیتان‌های اول تا سوم ایران هستند. با این وجود، معادله کاپیتانی تیم ملی به این سادگی نیست و دست‌کم از دید کارلوس کی‌روش معیارهای دیگری نیز در انتخاب کاپیتان تیم ملی دخیل است.
شجاعی: قدیمی‌ترین
در دیدار با ازبکستان و در روز نیمکت‌نشینی آندو که کاپیتان اول حال حاضر تیم ملی است این مسعود شجاعی بود که علیرغم حضور حسینی و حاج‌صفی در زمین پیشاپیش سایر ملی‌پوشان در کسوت کاپیتان ایران وارد زمین شد. این در حالی است که شجاعی تنها 67 بازی ملی دارد.
از یک زاویه دیگر اما هیچ ایرادی به کاپیتانی شجاعی وارد نیست زیرا او قدیمی‌ترین ملی‌پوش حال حاضر فوتبال ایران است و اولین بازی ملی خود را اواخر سال 2004 و در زمان سرمربیگری برانکو ایووانکویچ انجام داده است. آندو هم دیگر بازیکنی است که اولین بازی ملی‌اش به زمان برانکو برمی‌گردد با این تفاوت که کاپیتان فعلی تیم ملی 9 ماه دیرتر از شجاعی اولین بازی ملی خود را پشت سر گذاشت.
سیدجلال: رکورددار
حسینی اولین بازی ملی خود را در سال 2007 و زمان حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی پشت سر گذاشت. جالب آنکه سیدجلال در حالی از چند ماه پیش رسماً به باشگاه صدتایی‌های تیم ملی پیوسته و در بین ملی‌پوشان فعلی بیشترین بازی ملی را دارد که در زمان تجربه اولین بازی ملی خود خیلی جوان نبود و چهار روز از تولد 25 سالگی‌اش می‌گذشت اما این مدافع مستحکم و کم‌نوسان از آن زمان تا به امروز امروز آنچنان مورد وثوق مربیان مختلف تیم ملی قرار داشته و جایگاهش در جمع ملی‌پوشان چنان تثبیت شده بوده که ظرف کمتر از 10 سال تعداد بازی‌های ملی خود را سه‌رقمی کرده است.
حاج‌صفی: کاپیتان آینده
برعکسِ سیدجلال، حاج‌صفی اولین بازی ملی خود را زمانی پشت سر گذاشت که هنوز نوجوان بود و درست سه ماه از هجده ساله‌شدنش می‌گذشت. اولین بازی ملی احسان در زمان سرمربیگری علی دایی در اواسط سال 2008 اتفاق افتاد. از آنجا که بقیه مدعیان بستن بازوبند کاپیتانیِ تیم ملی همگی 30 سالگی را رد کرده‌اند و در سال‌های پایانی ملی‌پوشی خود به سر می‌برند حاج‌صفی 26 ساله را باید کاپیتان اول سال‌های نه چندان دور تیم ملی دانست مگر آنکه در آینده یک اتفاق غیرمترقبه این بازیکن را به شکل دور از انتظاری از تیم ملی دور کند.
آندو: کاپیتان تمام‌عیار
اگر تعداد بازی‌های ملی معیار اصلی انتخاب باشد سیدجلال و اگر کسوت ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد شجاعی کاپیتان اول تیم ملی ایران است اما اگر هر 2 معیار توأمان با هم لحاظ شود منصفانه‌ترین انتخاب همان آندو خواهد بود که هم عمر ملی‌پوشی‌اش تقریباً به اندازه شجاعی است و هم تعداد بازی‌های ملی‌اش دست‌کمی از سیدجلال ندارد.
دژاگه: کاپیتان ناخوانده
از دید کارلوس کی‌روش اما ظاهراً نه تعداد بازی‌های ملی و نه سابقه حضور در اردوهای ملی هیچ‌یک به تنهایی در انتخاب کاپیتان تیم ملی تعیین‌کننده نیست که اگر اینگونه بود یکی مثل اشکان دژاگه با تنها 35 بازی ملی کاپیتان دوم نمی‌شد آن هم در حالی که این بازیکن اولین بازی ملی خود را تازه در سال 2012 انجام داد. حتی اگر بازی در سطح اول فوتبال اروپا هم به جمع امتیازات مدعیان بستن بازوبند کاپیتانی اضافه شود دست‌کم از یک نگاه بیرونی باز هم اشکان گزینه کاملاً ایده‌آلی برای کاپیتانی به نظر نمی‌رسد زیرا او با کج کردن راهش به سمت کشورهای خلیج فارس خودخواسته این امتیاز ویژه خود را کمرنگ کرد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها