زجر بهخاطر قبض هزارتومانی
ارزش هوادار سپاهان بیشتر از قبض پارکینگ است
مسعود افشاری- اصفهان فوتبال: در این 10 روز گذشته و بعد از جلسه مشترک مدیران باشگاههای لیگ برتری با ریاست فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ، بحث بر سر دریافت حق پخش تلویزیونی بسیار جدی شده و نامه مهدی تاج به وزیر ورزش نشان میدهد که باشگاهها برای دریافت حق خودشان بسیار مصمم هستند.
در فوتبال ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا نه تنها باشگاهداری سوددهی ندارد، بلکه به هزینه زیادی در ورزش ایران تبدیل شده؛ بهگونه ای که سالیانه میلیاردها تومان پول برای چرخه فوتبال در کشور خرج میشود. جدا از بخش خصوصی، اکثر باشگاههای ایران به نوعی از جیب دولت تغذیه میکنند.
حضور باشگاههای صنعتی در لیگ برتر از قدیم محل بحث و اختلاف بوده؛ ولی با این حال حیات این صنعتیها به واسطه حمایت مجموعههایی مثل فولاد مبارکه، ذوبآهن، ایران خودرو و سایپا تضمین شده وهمین مسئله عاملی برای حضوری موفق در مسابقات لیگ بوده است.
البته دریافت حق پخش به نوعی بخشی از هزینههای انجام گرفته توسط باشگاههای ایرانی را جبران خواهد کرد که برای تیمهای کمطرفدارتر مبلغ آنچنان زیادی نمیشود؛ ولی در جای خودش قابل بحث خواهد بود. به جز این مورد، حضور هواداران در استادیومهای ورزشی هم یکی دیگر از راهکارهای درآمدزایی و تامین هزینههاست که در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با طرفداران میلیونی خودشان نمود بیشتری دارد و اکثر تیمهای شهرستانی باسابقه مثل سپاهان، تراکتورسازی، فولاد و ذوبآهن هم تا حدودی وارد این چرخه شدهاند.
البته در این مسئله اهمیت حضور هواداران در استادیوم و حمایت معنوی آنها بسیار مهم تر ازمباحث مالی بوده و احترام به تماشاگری که در سرما و گرما راهی استادیوم میشود، برتری بیشتری به آن پنج هزار تومانی دارد که قرار است به عنوان فروش بلیت از تماشاگر دریافت شود.
به همین خاطر در بسیاری از موارد دیده شده باشگاههای ایرانی در مسابقات داخلی و خارجی خودشان با رایگان اعلام کردن ورود به ورزشگاهها سعی در جذب تعداد بیشتری هوادار داشتهاند درست مثل همین اتفاقی که در بازی دیروز ذوبآهن و الوحده امارات افتاد.با وجوداین، یکی از مباحث حوزه هواداری که در این چند روز بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت، مربوط به نحوه حضور هواداران سپاهان در استادیوم نقش جهان و معطلی بیش از حد آنها به خاطر دریافت قبض یک هزار تومانی ورود به پارکینگ بود که انتقادات زیادی را به دنبال داشت.
در روزهایی که تیمهایی مثل سایپا و پیکان حاضرند برای جذب یک هوادار بیشتر قرعه کشی کنند و خودرو به هواداران هدیه دهند، در اصفهان هشت هزار هوادار سپاهانی باید برای دیدن بازیهای تیم محبوبشان که به شدت هم به هوادارانش نیاز دارد، علاوه بر بلیت پنج هزار تومانی، باید در صف ورودی پارکینگ و برای دریافت قبض یک هزار تومانی هم بایستند؛ آن هم در شرایطی که این مبلغ در مقایسه با هزینههای میلیاردی باشگاه که یک نمونه اش قرارداد 300 میلیون تومانی با یک مدیر فنی برای کمتر از 10 بازی بوده رقمی کاملا خندهدار است. مدیریت استادیوم نقش جهان بر عهده مجموعه فولاد مبارکه است و به صورت طبیعی امکان هر گونه تغییری در نحوه ورود و خروج تماشاگران وجود دارد.
از طرف دیگر برای مثال اگر فرض کنیم در بازی مقابل گسترش فولاد آن هشت هزار هوادار در خوشبینانه ترین حالت با سه هزار وسیله نقلیه( هر ماشین حدودا سه سرنشین) به استادیوم آماده باشند و البته موتورسواران را هم از این لیست خارج کنیم، درآمد حاصل از صدور قبض پارکینگ یک هزار تومانی برای سه هزار ماشین مبلغ کل سهمیلیون تومانی را در اختیار مدیریت این پارکینگها قرار میدهد.حال سوال پیش میآیدکه برای مجموعه فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان که در این فصل شاید مبلغی بیش از 20 میلیارد تومان را صرف تیمداری در لیگ برتر کردهاند این سه میلیون تومان چه ارزشی دارد که باید اعصاب همه هواداران را به هم بریزند و خیلی از آنها را از آمدن به استادیوم پشیمان کنند؟ این هواداری که در بسیاری از تیمهای لیگ برتری و بدون تماشاگر حاضرند دست و پایشان را طلا بگیرند در اصفهان به اندازه یک قبض پارکینگ هزار تومانی هم ارزش ندارد و ای کاش که فکری به حال این مسئله شود. این بازی که تمام شد؛ اما لطفا در بازی مقابل صنعت نفت و استقلال تهران پول یک جفت کفش مهدی شریفی و یا هزینه یک روز قرارداد سعید آقایی را به هشت هزار هوادار اختصاص دهید تا بخشی از زحمات این مردم جبران شود.