X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

29 خرداد 1401, 14:13
کد خبر: 34704
خبرنگار: khani
نظرات: 2

تفاوت سپاهان و استقلال، مربی ایتالیایی بود

چرخابی: بعد از دهداری هیچکس مثل نویدکیا متانت نداشت

چرخابی: بعد از دهداری هیچکس مثل نویدکیا متانت نداشت کارشناس فوتبال کشورمان گفت: نویدکیا و مجیدی هر دو کارشان را با تیم بزرگ شروع کردند اما سرمربی استقلال دستیاران خوبی داشت.


به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد حسین چرخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص عملکرد سپاهان در لیگ بیست و یکم اظهار داشت: از لحاظ نتیجه، آماری و جدولی از دست دادن سه موقعیت خوب در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا یعنی تیم ضعیف بوده اما از نظر فنی، کیفیت بازی و نوع فوتبال با توجه به اینکه تیم هجومی کار می‌کرد، می‌توان به آن نمره قبولی داد.

وقتی نورافکن دفاع وسط می‌شود یعنی ساختار دفاعی ضعف دارد

کارشناس فوتبال در خصوص مشکل اصلی سپاهان در این عدم موفقیت، عنوان کرد: در فوتبال همه چیز ضد هم است. یعنی حمله ضد دفاع و دفاع ضد حمله است. اگر تیم در هر بخش مشکل پیدا کند، احتمال شکستش بسیار زیاد است. پیش از این هم گفته بودم ساختار دفاعی سپاهان کلا ضعف دارد. به عنوان مثال وقتی 4-3 هفته قبل از اتمام مسابقات نورافکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دفاع چپ به دفاع وسط می‌بریم نشان می‌دهد مرکز دفاع دچار ضعف بوده، وقتی بعد از این همه بازی و مسابقه این مشکل وجود دارد، نشان می‌دهد خط دفاعی تیم ضعیف بوده است.

وی افزود: در فوتبال ما اکثرا کارهای تهاجمی تیم‌ها دیده می‌شود. حتی در مورد دفاع‌های کناری هم فقط به این توجه می‌کنیم که چطور نفوذ و سانتر می‌کنند اما به کارهای دفاعی آن‌ها، اینکه در برگشت‌ها کند هستند، در موقعیت‌های یک مقابل یک ضعیف هستند، خیلی راحت جای خودشان را از دست می‌دهند و... توجه نداریم. سپاهان از این نظر خیلی مشکل داشت و من مدافعین خوبی در این تیم ندیدم. آن‌ها به خصوص در موقعیت‌های یک مقابل یک و یا زمانی که تیم توپ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌داد عملکرد ضعیفی داشتند. تیم در نقاط کور بسیار ضعف داشت. در واقع مدافع حضور داشت اما مهاجم خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گم می‌کرد. ضمن اینکه خط هافبک هم بیشتر به فکر کارهای هجومی بود و در کار تیمی به دفاع کمک نمی‌کرد. همه این مسائل باعث شد سپاهان که گل نمی‌زد، راحت گل بخورد.



مربی ایتالیایی، تفاوت مجیدی و نویدکیا بود


چرخابی در خصوص اینکه گفته می‌شود نویدکیا پس از دو سال ناموفق در سپاهان به پایان دوره مربیگری خودش رسیده و تبدیل به مهره‌ای سوخته شده، گفت: اصلا چنین چیزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول ندارم. البته در فوتبال یکسری مسائل اگر رعایت شود، این اتفاقات نمی‌افتند. به عنوان مثال در آلمان دقیقا مشخص است همه مربیان روال خاصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی می‌کنند تا سرمربی یک تیم بزرگ شوند. این مساله در مورد محرم نویدکیا و فرهاد مجیدی رعایت نشد اما فرق مجیدی این بود که او دستیاران خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد.

وی افزود: نمی‌گویم دستیاران محرم ضعیف بودند اما او می‌توانست یک دستیار خیلی خوب از اروپا بیاورد. دستیار ایتالیایی مجیدی شاید بهتر از خودش فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک می‌کرد. او در انجام برنامه‌ها به سرمربی استقلال خیلی کمک کرد اما در مورد محرم چنین چیزی وجود نداشت. با اینحال اصلا قبول ندارم که محرم سوخت و تمام شد. به او پیشنهاد می‌دهم اگر می‌خواهد به کار خودش ادامه بدهد به همان کشوری که در آنجا بازی کرده یعنی آلمان برود. دوره‌های خوب وسطح بالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذراند و پس از آن از تیم‌هایی که پایین‌تر از سپاهان هستند کارش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کند. مطمئن باشید در آینده می‌تواند مربی موفقی باشد. او بازیکن باهوشی بود و چنین فردی می‌تواند مربی خیلی خوبی هم بشود. به خصوص الان که تجربه پیدا کرده است. نویدکیا می‌تواند دوباره با قدرت بیشتری به کار مربیگری برگردد.

سپاهان نباید از الان شکست فصل بعد را رقم بزند

چرخابی با اشاره به رفتارهای سرمربی جدا شده سپاهان گفت: متاسفانه برخی فقط نیمه خالی لیوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینند. محرم بدعت‌های مثبتی هم در فوتبال ما داشت. شاید در تاریخ فوتبال ما بعد از پرویز دهداری مربی‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیدا نکنیم که اینقدر با متانت و خونسردی کنار زمین حضور داشته باشد. آیا مربی فقط باید با داور و یا نیمکت حریف بجنگد تا بگوییم او جربزه دارد؟ نویدکیا اصلا وارد مسائل حاشیه‌ای نشد. باید نیمه پر لیوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینیم و او از نظر اخلاقی نمره 20 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت.

کارشناس فوتبال در مورد شرایط فعلی سپاهان و نگرانی هواداران این تیم اظهار داشت: شاید من اشتباه کنم اما سپاهان از الان شکست فصل قبلش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم می‌زند. بازیکنان زیادی از این تیم جدا می‌شوند و هنوز فعالیتی برای جذب بازیکن دیده نشده، مگر اینکه چراغ خاموش کار کنند که کار بسیار درستی است. اما اگر کاری نکرده باشند، فصل بعد این تیم هم خراب می‌شود. تیم‌های بزرگ ساختارشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید از روز اول پی‌ریزی کنند. اگر از همین الان به فکر جذب بازیکن نباشند، تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت نکنند و نقاط ضعف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش ندهند، فصل بعد شرایط بدتری خواهند داشت. حتی اگر بهترین مربی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بیاورند او ابزار لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خواهد. البته اینکه به دنبال گزینه خارجی هستند، نکته مثبتی است. چون جانشین مربی ایرانی اگر ایرانی باشد تنش‌ها بیشتر می‌شوند اما یک مربی خارجی خوب می‌تواند تنش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیلی کمتر کند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها