X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

12 شهریور 1402, 11:30
کد خبر: 34951
خبرنگار: khani
نظرات: 1

آیا بازی‌های سپاهان در لیگ برتر سه بر صفر می‌شود؟

آیا بازی‌های سپاهان در لیگ برتر سه بر صفر می‌شود؟ حقوقدان ورزشی کشورمان ادعای مطرح شده از سوی سرخابی‌های پایتخت علیه سپاهان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از خبرنگار ایمنا، در هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر دو تیم سپاهان و استقلال در ورزشگاه نقش‌جهان به مصاف یکدیگر رفتند و جدال این دو تیم با نتیجه یک بر صفر به سود طلایی‌پوشان به پایان رسید.

پس از شکست شاگردان نکونام مقابل حریف اصفهانی، مدیران استقلال مدعی شدند که طلایی‌پوشان اصفهان با گذر از سقف مقرر برای ثبت قرارداد بازیکنان خود دچار تخلف شده‌اند و به همین دلیل دیدار این دو تیم باید سه بر صفر به سود استقلال تمام شود. با وجود اینکه سپاهان همچنان موفق به ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو نشده، اما مدعی است که سقف تعیین شده برای خرید بازیکن را رعایت کرده است و شکایت رقبای این تیم بدون حاصل خواهد ماند.

فرشید طاهری، مسئول کمیته نقل و انتقالات لیگ برتر نیز روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد: اگرچه شکایت باشگاه استقلال از سپاهان در دست بررسی قرار دارد، اما تا این لحظه باشگاهی دچار تخلف در ثبت قرارداد نشده است و تنها در بند قرارداد بازیکن خود رقم‌ها را مطابق با وضعیت دلار ثبت کرده است و با این حال اگر پس از بررسی‌های نهایی مشخص شود سپاهان دچار تخلف شده است، سه بر صفر شدن بازی‌های این تیم، یکی از تنبیه‌ها خواهد بود و نتیجه نهایی را کمیته انضباطی اعلام خواهد کرد.

تعداد شاکیان سپاهان محدود به استقلال نمی‌شود و پیش از این نیز مدیر روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس هم مدعی شده بود پرونده تخلف طلایی‌پوشان به کمیته انضباطی ارجاع شده است، اما محمدصادق میرصالحیان، مدیر روابط‌عمومی باشگاه سپاهان این موضوع را تکذیب کرد و به نوعی در روزهای گذشته شاهد یک مناقشه مجازی میان قرمزها و زردپوشان بودیم؛ با این حال منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی گفت تیمی که خواهان سه بر صفر شدن نتایج شاگردان مورایس بوده، استقلال تهران است و پرسپولیس تاکنون شکایتی را به فدراسیون ارجاع نداده است.

در خصوص وضعیت شکایت رقبای سپاهان از این تیم و اینکه آیا باشگاه اصفهانی دچار تخلف شده است یا خیر، گفت‌وگویی با رسول باختر، حقوقدان ورزشی کشور داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

استفاده از بازیکن در صورتی غیرمجاز است که...

رسول باختر در گفت‌وگو باخبرنگار  ایمنا در خصوص دستورالعمل ابلاغ شده به باشگاه‌ها اظهار کرد: پیش از شروع لیگ کمیته انضباطی دستورالعملی را به دبیر کل فدراسیون ابلاغ و دبیرکل نیز آن را به باشگاه‌ها منتقل کرده بود؛ این دستورالعمل شامل ۳ بند می‌شود و اگر در قرارداد بازیکنی این موارد رعایت نشود، استفاده از وی غیرمجاز است.

وی افزود: در حال حاضر استقلال مدعی است قرارداد یکی از بازیکنان سپاهان به صورت غیرمجاز ثبت شده است و باید نام بازیکن را مشخص کند؛ سپس این شکایت باید به کمیته انضباطی ارجاع شود و این سازمان پس از بررسی قرارداد و مطابقت آن با دستورالعمل‌های ابلاغ شده تصمیم‌گیری کند.

ابتدا باید صحت ادعای رقبای سپاهان مشخص شود

حقوق‌دان ورزشی پیرامون موضوع شکایت باشگاه استقلال گفت: صحبت‌هایی در خصوص بازیکنی مطرح است که قرارداد وی بر اساس ارز مشخص شده است، از طرفی هم می‌گویند با وجود اینکه یک بازیکن سپاهان قرارداد پنج میلیاردی امضا کرده است، اما قرارداد همسر وی ۱۵ میلیارد بسته شده است، در چنین شرایطی کمیته انضباطی صحت این موارد را بررسی می‌کند.

باختر ادامه داد: بازیکنی که قرارداد ارزی امضا کرده، در واقع قانون را دور زده است، چراکه در قرارداد وی یک مبلغ ذکر شده در صورتی که مبلغ دیگری را دریافت می‌کند، از طرفی هم مبالغ ارزی برای بازیکنان ایرانی ممنوع است و اگر چنین باشد باشگاه دچار تخلف شده است.

وی با اشاره به دیگر ادعای سرخابی‌ها در خصوص مبلغ قرارداد بازیکن و همسر وی تصریح کرد: ابتدا قرارداد بازیکنی که می‌گویند مبلغ مدنظر وی به همسر او داده شده است باید مورد بررسی قرار گیرد که البته فدراسیون والیبال و سازمان لیگ این فدراسیون می‌توانند این رقم را ارائه ندهند، چراکه سایر فدراسیون‌ها اجباری به ارائه رقم قرارداد بازیکنان خود ندارند؛ هرچند که ممکن است همکاری از سوی آن‌ها صورت بگیرد.

امکان پیروزی طلایی‌پوشان در CAS وجود دارد

حقوقدان ورزشی پیرامون اینکه آیا تخلفی صورت گرفته است یا خیر، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی می‌تواند به این مسئله ورود کند؛ با توجه به شنیده‌های من مبلغ ۱۵ میلیارد در ورزش بانوان عجیب است و با اینکه نمی‌توانیم بگوییم از کجا معلوم این اعداد و ارقام برای تخلف باشد، اما همه آگاه هستند که دلیلی ندارد در ورزش بانوان و غیرفوتبال مبلغ گزافی جابه‌جا شود.

وی تصریح کرد: در مرحله بعد باید میزان هزینه‌های سپاهان مورد بررسی قرار گیرد و اگر اعداد و ارقام این باشگاه فراتر از سقف تعیین شده باشد، تخلف صورت گرفته است و اگر اعداد و ارقام به سقف تعیین شده نرسد و پس از اضافه کردن مبلغ قرارداد همسر بازیکن باز هم چنین اتفاقی رخ ندهد؛ پس تخلف صورت نگرفته است.

باختر در تشریح اینکه اگر بازی‌های سپاهان سه بر صفر شود، این باشگاه در دیوان عالی ورزش شانسی برای پیروزی دارد، گفت: در صورتی که بازی‌های سپاهان سه بر صفر شود و این پرونده به دیوان عالی ورزش ارجاع شود اگر قرارداد برخلاف دستورالعمل‌ها باشد، داوران CAS بسته به بندی که در آن تخلف صورت گرفته است ، تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بندهایی همچون دستورالعمل ناظر بر قرارداد بازیکنان و باشگاه وجود دارد که داوران دیوان عالی ورزش نمی‌پذیرند، اما در سایر موارد امکان تأیید تخلف سپاهان وجود دارد.

به گزارش ایمنا، با وجود مناقشات بسیار بین تیم‌های استقلال، سپاهان و پرسپولیس به نظر می‌رسد کمیته انضباطی فدراسیون بعد از تعطیلات فیفادی و هم‌زمان با آغاز دوباره لیگ برتر به این پرونده رسیدگی کند و باید دید در نهایت رأی صادر شده به سود کدام‌یک از طرفین خواهد بود.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها