X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

21 بهمن 1398, 09:48
کد خبر: 31905
خبرنگار: khani
نظرات: 0

دوازدهمین حضور سپاهان در آسیا به‌ روایت آمار و ارقام

دوازدهمین حضور سپاهان در آسیا به‌ روایت آمار و ارقام دوازدهمین حضور سپاهان در آسیا به‌ روایت آمار و ارقام
تیم فوتبال سپاهان اصفهان در شرایطی آماده مصاف با العین می‌شود که پیش از این ۱۱ بار در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور یافته و با تجربه‌ترین تیم ایرانی حاضر در این مسابقات به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از تسنیم ، تیم فوتبال سپاهان روز سه‌شنبه 22 بهمن ماه باید در هفته نخست از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2020 مقابل العین امارات به میدان برود، دیداری سخت و حساس که نتیجه آن در ادامه راه زردپوشان تأثیر بسزایی دارد.

سپاهان پیش از این 11 بار در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور یافته و با تجربه‌ترین تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها به شمار می‌رود. زردپوشان اصفهانی بین سال‌های 2007 تا 2014 برای هشت دوره به صورت مداوم در رقابت‌های لیگ قهرمانان حضور داشته‌اند که در بین تیم‌های داخلی یک رکورد استثنائی به شمار می‌آید. زردپوشان اصفهانی در این 11 دوره یک بار در فصل 2010 به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافتند و 2 بار هم در سال‌های 2011 و 2012 تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند اما در 8 مرتبه قبلی در همان مرحله گروهی حذف شدند.

سپاهان که فصل گذشته نایب‌قهرمان لیگ برتر شده و سهمیه آسیایی را به دست آورد، دوازدهمین حضورش در رقابت‌های لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. زردپوشان اصفهانی در حالی برای رقابت در مرحله گروهی آماده می‌شوند که طبق تصمیم AFC باید در 3 بازی مرحله رفت مهمان بوده و در بازی‌های برگشت از حق میزبانی‌شان استفاده کنند.

گزارش زیر نگاهی به عملکرد این تیم در 11 فصل حضور در لیگ قهرمانان آسیا دارد:

2004؛ درخشان اما ناکام در نخستین حضور

سپاهان پس از کسب نخستین مقام قهرمانی لیگ برتر در فصل 82-1381 راهی رقابت‌های آسیایی فصل 2004 شد. زردپوشان اصفهانی در آن سال در گروه D با تیم‌های الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان هم‌گروه بودند.

سپاهانی‌ها در نخستین بازی آسیایی خود رویایی ظاهر شده و در ورزشگاه نفش‌جهان با 4 گل از سد تیم نفتچی از بکستان گذشتند و در بازی دوم راهی کویت شده مقابل العربی به تساوی 2-2 رسیدند. زردپوشان اصفهانی در سومین بازی مرحله گروهی نیز درخشان ظاهر شده و الاتحاد را در ورزشگاه نقش‌جهان با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند، هرچند در بازی برگشت با 4 گل مغلوب نماینده عربستان شده و همین شکست سنگین مانع صعود آنها به مرحله حذفی شد.

زردپوشان اصفهانی 2 دیدار باقی مانده خود مقابل العربی و نفتچی را هم با پیروزی 3 بر یک پشت سر گذاشتند و از 6 بازی خود با کسب 4 برد، یک تساوی و یک شکست 13 امتیاز به دست آورده و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به الاتحاد، در رده دوم جدول گروهی قرار گرفتند و از صعود به مرحله حذفی باز ماندند.

2005؛ دومین حضور

سپاهان در جام حذفی فصل 83-1382 به مقام قهرمانی رسید و برای دومین بار راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شد. زردپوشان اصفهانی در فصل 2005 رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در گروه B رقابت‌ها با تیم‌های العین امارات، الشباب عربستان و الوحده سوریه هم‌گروه شدند و با 3 برد، 2 مساوی و یک شکست به دست آورده و با 10 امتیاز بعد از العین در رده دوم جدول گروه B قرار گرفتند.

سپاهان این فصل از رقابت‌ها را با بازی مقابل الشباب عربستان آغاز کرده و در خانه حریف به تساوی ارزشمند یک بر یک دست یافت. زردپوشان اصفهانی در دومین بازی به مصاف العین رفته و در ورزشگاه نقش‌جهان مقابل نماینده امارات با تساوی یک بر یک متوقف شدند. شاگردان فرهاد کاظمی در سومین بازی مرحله گروهی راهی سوریه شده و با نتیجه 3 بر یک الوحده را شکست داده و در بازی برگشت نیز با نتیجه 2 بر صفر از سد تیم سوریه‌ای گذشتند و در بازی پنجم نیز الشباب را با یک گل شکست دادند تا برای صعود فقط به یک تساوی نیاز داشته باشند. سپاهان در بازی پایانی خود در حالی که صدرنشین گروه بود، مقابل العین به میدان رفت و در کمال ناباوری مقابل این تیم با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و از صعود به دور حذفی باز ماند.

2007؛ بهترین مقام

زردپوشان اصفهانی در سومین تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا، رویایی‌ترین حضورشان را تجربه کرده و عنوان نایب‌قهرمانی آن فصل را به دست آوردند. سپاهان که پس از کسب عنوان قهرمانی جام حذفی فصل 85-1384 راهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شده بود، در این دوره با تیم‌های الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه در گروه D رقابت‌ها هم‌گروه شد.

سپاهانی‌ها که از دو دوره قبلی تجربیات خوبی به دست آورده و آب‌دیده شده بودند، این فصل از رقابت‌ها را با اقتدار شروع کرده و در بازی نخست با نتیجه 2 بر یک از سد الاتحاد سوریه گذشتند و در هفته دوم نیز الشباب عربستان را با یک گل شکست دادند. زردپوشان اصفهانی در بازی سوم مرحله گروهی باید به مصاف العینی می‌رفتند که در فصل 2005 مانع صعود سپاهان شده بود و به همین خاطر زردپوشان اصفهانی انگیزه بالایی برای شکست این تیم داشتند اما در نهایت باز هم با نتیجه 3 بر 2 مقابل العین شکست خورده و در بازی برگشت نیز تن به تساوی یک بر یک دادند تا نتایج فصل 2005 باز هم تکرار شده و العین تبدیل به گربه‌سیاه سپاهان در لیگ قهرمانان شود. زردپوشان اصفهانی در هفته پنجم رقابت‌ها الاتحاد سوریه را با 5 گل درهم کوبیده و در بازی آخر نیز با یک گل از سد تیم الشباب گذشتند و با 13 امتیاز به دور حذفی راه پیدا کردند.

سپاهان در مرحله‌ یک‌چهارم نهایی با تیم کاوازاکی فرونتال ژاپن روبه‌رو شد؛ 2 تیم در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت به تساوی بدون گل دست پیدا کردند تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در نهایت زرد سپاهان در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 4 از سد تیم ژاپنی گذشته و راهی دور بعد شد.

سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تیم الوحده امارات رفت و بازی رفت 2 تیم با نتیجه 3 بر یک به نفع نماینده ایران پایان پذیرفت. در بازی برگشت سپاهان و الوحده تن به تساوی بدون گل دادند تا در مجموع 2 بازی زردپوشان اصفهانی با نتیجه 3 بر یک پیروز شده و به فینال رقابت‌ها راه یابند.

در بازی فینال سپاهانی‌ها می‌بایست به مصاف تیم اوراوا رد دایموندز ژاپن می‌رفتند. سپاهان در دیدار رفت میزبان بود و در ورزشگاه نقش‌جهان به تساوی یک بر یک مقابل تیم ژاپنی رضایت داد و در ورزشگاه خانگی اوراوا ردز، سایتامایا، با 2 گل مغلوب حریف ژاپنی خود شد و از رسیدن به عنوان قهرمانی باز ماند. با این حال سپاهان با توجه به صعود اوراواردز ژاپن میزبان مسابقات جام باشگاه‌های جهان به فینال این رقابت‌ها، اتوماتیک‌وار جواز حضور در این مسابقات جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد.



2008؛ شروع ناکامی‌ها

سپاهان بعد از کسب مقام قهرمانی جام حذفی فصل 86-1385 راهی رقابت‌های آسیایی فصل 2008 شد. سپاهان آن سال در گروه A رقابت‌ها حضور داشت و با تیم‌های بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الاتحاد سوریه هم‌گروه بود و در نهایت با کسب 2 برد، یک تساوی و 3 شکست و اندوختن 7 امتیاز در گروه خودش سوم شد و از صعود به دور حذفی باز ماند.

زردپوشان اصفهانی در بازی نخست مقابل الاتحاد سوریه به میدان رفته و با نتیجه 2 بر صفر شکست خوردند، نتیجه‌ای که در بازی دوم مقابل بنیادکار نیز رقم خورده و سپاهان با 2 گل مغلوب شد.سپاهان در سومین هفته این دوره رقابت‌ها میزبان الاتحاد عربستان بود و این تیم را با نتیجه 2 بر یک شکست داده و در بازی برگشت نیز با یک گل از سد این تیم گذشت و مقابل نماینده عربستان دبل کرد. زردپوشان اصفهانی در هفته پنجم به مصاف الاتحاد سوریه رفته و با نتیجه 2 بر یک بازی را واگذار کردند تا عملا صعودشان از گروه منتفی شود. در هفته پایانی رقابت‌ها سپاهان میزبان بنیادکار ازبکستان بود و در یک دیدار نمایشی تن به تساوی یک بر یک داد و کارش در این دوره از رقابت‌ها پایان پذیرفت.


2009؛ ضعیف و دور از انتظار


فصل 2009 رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های حضور سپاهان در این رقابت‌ها نامید. زردپوشان اصفهانی در فصل 87-1386 نایب قهرمان لیگ برتر شده و سهمیه حضور در فصل 2009 رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند. سپاهان در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های الاتفاق عربستان، بنیادکار ازبکستان و الشباب امارات در گروه D هم‌گروه شده و با کسب 2 پیروزی، یک تساوی و 3 شکست 7 امتیاز به دست آورده و در گروه خودش سوم شد و نتوانست به مرحله حذفی صعود کند.

سپاهانی‌ها در بازی نخست الشباب امارات را با 2 گل از پیش رو برداشتند و در هفته دوم به مصاف الاتفاق رفته و بازی را با نتیجه 2 بر یک واگذار نمودند. زردپوشان اصفهانی در هفته سوم مقابل بنیادکار با تساوی2 بر 2 متوقف شده و بازی برگشت در فولادشهر را نیز با نتیجه یک بر صفر به تیم ازبکستانی واگذار نمودند. سپاهان در هفته پنجم به امارات رفت و بازی را با نتیجه 2 بر یک به الشباب واگذار کرد تا پیروزی پر گل‌ 3 بر صفر هفته پایانی مقابل الاتفاق عملاً فایده‌ای برای آنها نداشته باشد.

2010؛ هدیه همشهری

سپاهان در پایان فصل89-1388 در رده چهارم لیگ برتر ایران قرار گرفته بود و عملاً شانسی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نداشت اما ذوب‌آهن که نایب قهرمان آن فصل از رقابت‌های لیگ برتر شده بود، در جام حذفی نیز قهرمان شده و سپاهان به چهارمین سهمیه ایران در لیگ قهرمانان دست پیدا کرد.

زردپوشان اصفهانی در فصل 2010 لیگ قهرمانان با تیم‌های الشباب عربستان، پاختاکور و العین امارات در گروه C رقابت‌ها هم گروه شده و در نهایت با 2 برد، 2 تساوی و 2 شکست 8 امتیازی شده و در رده سوم جدول قرار گرفتند. در هفته نخست این دوره سپاهان در ورزشگاه ملک فهد ریاض به مصاف الشباب رفته و تقابل 2 تیم به تساوی یک بر یک انجامید. در بازی دوم زردپوشان اصفهانی میزبان العین بودند و در پایان نود دقیقه بازی بدون گل خاتمه یافت. در هفته سوم سپاهانی‌ها به تاشکند سفر کرده و مقابل تیم پاختاکور با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند و در بازی برگشت با 2 گل از سد حریف ازبکستانی خود گذشتند. سپاهان در هفته پنجم میزبان الشباب بود و با یک گل از سد تیم عربستانی گذشت تا برای صعود باز هم کار به هفته آخر و به دیدار با العین کشیده شود. زردپوشان اصفهانی برای صعود باید از سد العین می‌گذشتند اما مقابل این تیم با نتیجه 2 بر صفر شکست خوردند و از صعود به دور بعد باز ماندند.

2011؛ فاجعه رحمان احمدی

سپاهان در رقابت‌های لیگ قهرنانان آسیا فصل 2011 به عنوان قهرمان لیگ برتر ایران شرکت کرده و در گروه A یکی از تلخ‌ترین تجربه سپاهانی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2011 رقم خورد. سپاهان با تیم‌های الهلال، الغرافه قطر و الجزیره امارات هم‌گروه شده و به عنوان صدرنشین گروه به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیده و پس از حذف بنیادکار ازبکستان، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف السد رفت اما به دلیل بازی دادن به رحمان احمدی 2 اخطاره، نتیجه بازی رفت 3 بر صفر به سود السد اعلام شده و سپاهان از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

زردپوشان اصفهانی در مرحله گروهی این دوره از رقابت‌ها عملکرد خارق‌العاده‌ای داشتند. آنها در هفته نخست به مصاف الهلال رفته و با نتیجه 2 بر یک غول عربستانی را در ریاض شکست دادند و در بازی دوم الجزیره را با نتیجه 5 بر یک درهم کوبیدند. سپاهان در هفته سوم میزبان الغرافه بود و با 2 گل از سد این تیم گذشت اما در بازی برگشت که در ورزشگاه الغرافه دوحه برگزار می‌شد با نتیجه یک بر صفر مقابل تیم قطری شکست خورد. زردپوشان اصفهانی در هفته پنجم میزبان الهلال بوده و در پایان 90 دقیقه 2 تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا صعود زردپوشان قطعی شود. سپاهان در هفته آخر به مصاف الجزیره رفت و در یک بازی یک‌طرفه تیم اماراتی را با نتیجه 4 بر یک شکست داد و به عنوان صدرنشین گروه با 13 امتیاز به دور حذفی راه پیدا کرد.

زردپوشان اصفهانی در مرحله‌ یک هشتم نهایی باید به مصاف بنیادکار ازبکستان می‌رفتند. در این دوره بازی‌های یک هشتم‌ نهایی تک حذفی بوده و سپاهان با نتیجه 3 بر یک از سد بنیادکار گذشت و راهی دور بعد شد. زردپوشان اصفهانی در مرحله یک‌ چهارم نهایی باید به مصاف السد می‌رفتند و در بازی رفت با یک گل تیم قطری را شکست دادند اما به دلیل استفاده از رحمان احمدی 2 اخطاره در درون دروازه، نتیجه بازی از سوی کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا 3 بر صفر به سود السد اعلام شد و سپاهان اگرچه در بازی برگشت السد را با نتیجه 2 بر یک شکست داد اما از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

2012؛ سوپرجام آسیایی


سپاهان که در فصل90-1389 رقابت‌های لیگ برتر به دومین قهرمانی پیاپی خود رسیده بود، در فصل 2012 لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های الاهلی عربستان، النصر امارات و لخویا در گروه C رقابت‌ها جای گرفت. زردپوشان اصفهانی در مرحله گروهی این فصل از رقابت‌ها باز هم عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشته و با 4 برد، یک مساوی و یک شکست، 13 امتیازی شده و به عنوان صدرنشین گروه به دور حذفی صعود کرد.

سپاهان در بازی نخست میزبان النصر امارات بود و با تک گل برونو سزار این تیم را شکست داد. زردپوشان اصفهانی در هفته دوم به مصاف الاهلی عربستان رفته و نماینده عربستان را با تساوی یک بر یک در خانه متوقف کردند و در هفته سوم، لخویا را در ورزشگاه فولادشهر با نتیجه 2 بر یک شکست دادند. تنها شکست سپاهان در این دوره از رقابت‌ها، در بازی برگشت مقابل لخویا رقم خورد و زردپوشان اصفهانی در واپسین لحظات بازی با تک گل باکاری کونه، بازنده زمین را ترک کردند. در هفته پنجم مسابقات سپاهانی‌ها شکست هفته جبران کرده و با 3 گل سزار، جواهیر سوکای و سیدصالحی النصر را در امارات درهم کوبیدند و در هفته یاپانی الاهلی عربستان را با نتیجه 2 بر یک شکست داده و با اقتدار از گروه‌شان صعود کردند.

زردپوشان اصفهانی در مرحله یک‌ هشتم نهایی باید به مصاف استقلال تهران می‌رفتند، دیداری که به دلیل قهرمانی استقلال در جام حذفی، به آن لقب سوپرکاپ و داربی آسیایی ایرانی‌ها داده بودند. سپاهان در ورزشگاه فولادشهر توانست با دو گل سزار و بنگر از سد استقلال بگذرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد.

الاهلی عربستان رقیب سپاهانی‌ها در مرحله‌یک‌ چهارم نهایی این دوره از رقابت‌ها بود و بازی رفت 2 تیم در اصفهان به تساوی بدون گل انجامید و در بازی برگشت زردپوشان اصفهانی با نتیجه 4 بر یک مقابل الاهلی شکست خورده و از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. این آخرین دوره‌ای بود که سپاهان توانست از مرحله گروهی صعود کند و در 3 دوره بعدی، زردپوشان اصفهانی در همان مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار رفته‌اند.


2013؛ پایان تلخ


در فصل 2013 سپاهان با تیم‌های الاهلی عربستان، الغرافه قطر و النصر امارات در گروه C رقابت‌ها قرار گرفته و با به دست آوردن 3 برد و 3 شکست با 9 امتیاز در رده سوم گروهش جای گرفت و از صعود باز ماند.

زردپوشان اصفهانی این دوره از رقابت‌ها را طوفانی آغاز کرده و در بازی نخست با دبل سوکای و گل دقایق پایانی ابراهیمی این تیم را 3 بر صفر درهم کوبیدند، با این حال شروع خوب سپاهانی‌ها ادامه‌دار نبوده و در هفته دوم و مقابل الغرافه با نتیجه 3 بر یک شکست خورند. سپاهان در هفته سوم میزبان الاهلی بود و شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که زردپوشان اصفهانی در ورزشگاه فولادشهر شکست تلخی را تجربه کنند، خصوصاً که سپاهان با گل دقیقه 3 سوکای شروع طوفانی داشت اما در پایان 90 دقیقه الاهلی عربستان با نتیجه 4 بر 2 سپاهان را شکست داد و در بازی برگشت نیز 4 بر یک پیروز شد و امید سپاهانی‌ها را برای صعود کم‌رنگ‌تر از قبل نمود. زردپوشان اصفهانی در هفته پنجم و ششم مقابل تیم‌های النصر امارات و الغرافه با نتایج 2 بر یک و 3 بر یک به پیروزی رسیدند، اما این نتایج نیز برای صعودشان کافی نبوده و در نهایت در همان مرحله گروهی حذف شدند.

2014؛ همچنان ناکام


سپاهان در جام حذفی فصل 92-1391 قهرمان شده و مجوز حضور در رقابت‌های فصل 2014 لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد و با تیم‌های الهلال، السد و الاهلی امارات در گروه D قرار گرفت. زردپوشان اصفهانی در این فصل از رقابت‌ها ناامیدکننده ظاهر شده و در پایان مرحله گروهی با کسب 2 پیروزی، یک تساوی و 3 شکست در رده چهارم جدول قرار گرفتند و با 7 امتیاز از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

سپاهان این دوره از رقابت‌ها را با بازی مقابل السد شروع کرده و در دوحه با نتیجه 3 بر یک مقابل این تیم مغلوب شد. زردپوشان اصفهانی در هفته دوم شگفتی‌ساز شده و الهلال عربستان را در ورزشگاه فولادشهر 3 بر 2 شکست دادند و در هفته سوم مقابل الاهلی امارات 2 بر یک مغلوب شدند. در هفته چهارم سپاهان به امارات رفته و مقابل الاهلی تن به تساوی بدون گل داد تا کار برای صعود این تیم سخت‌تر از قبل شود. زردپوشان اصفهانی در هفته پنجم السد قطر را در ورزشگاه فولادشهر با چهار گل شریفی (2 گل)، سوکای و ابراهیم مجید در هم کوبیدند اما در هفته پایانی با نتیجه یک بر صفر مقابل الهلال تن به شکست داده و از صعود باز ماندند.

2016؛ آخرین حضور

آخرین حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به فصل 2016 برمی‌گردد. زردپوشان اصفهانی در رقابت‌های لیگ برتر فصل 94-1393 قهرمان ایران شده و راهی لیگ قهرمانان آسیا شدند و در گروه A با تیم‌های لوکوموتیو تاشکند، النصر امارات و الاتحاد عربستان قرار گرفتند.

بدترین نتایج تاریخ حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، در فصل 2016 رقم خورده و زردپوشان اصفهانی در پایان مرحله گرووهی با کسب تنها یک پیروزی و 5 شکست با 3 امتیاز در رده چهارم جدول گروهی قرار گرفته و از رقابت‌ها کنار رفتند.

سپاهان تنها بردش در این دوره از رقابت‌ها را مقابل النصر و در هفته نخست با دبل شیمبا در ورزشگاه فولادشهر به دست آورد و در بازی برگشت مقابل این تیم با نتیجه 2 بر صفر مغلوب شد. زردپوشان اصفهانی در هفته سوم مقابل لوکوموتیو تاشکند حاضر شده و در ورزشگاه فولادشهر با نتیجه 2 بر صفر شکست خوردند و در بازی برگشت نیز با تک گل تمورخاجه عبدخولیکف مقابل ازبک‌ها مغلوب شدند. در هفته پنجم سپاهان در دوحه قطر به مصاف الهلال رفت و مقابل این تیم با نتیجه سنگین 4 بر صفر شکست خورده و بازی برگشت را هم 2 بر صفر واگذار نمود و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها