X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

10 بهمن 1395, 12:38
کد خبر: 21998
خبرنگار: khani
نظرات: 25

دومین انقلاب در سپاهان به نتیجه می‌رسد؟

هواداران را متوقع نکنید، جراحی نیاز به زمان دارد

هواداران را متوقع نکنید، جراحی نیاز به زمان دارد هواداران را متوقع نکنید، جراحی نیاز به زمان دارد
تیم سپاهان اصفهان در ابتدای فصل دست به یک جراحی اساسی زد و انقلابی از جنس انقلابی که در ابتدای شروع لیگ رقم زده بود را انجام داد اما قول‌هایی که سرمربی جوان این تیم به هواداران داد، فشار را بر سپاهان افزود و کار این تیم را دشوار کرد.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد و به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، تیم فوتبال سپاهان اصفهان از ابتدای دوره برگزاری مسابقات لیگ برتر به نوعی یک سنت‌شکن بوده و مفاهیم تازه‌ای به فوتبال حرفه‌ای ایران تزریق کرد.

ماحصل چندین سال برنامه‌ریزی و ثبات مدیریت این شد که سپاهان از یک تیم به یک باشگاه کاملاً حرفه‌ای تبدیل شود که اکنون در حال حاضر دارای برند جهانی نیز شده است و آن‌قدر که نام این تیم در دو دهه اخیر در آسیا شنیده‌ شده، نام دیگر تیم‌های ایرانی به گوش نخورده است.

تیم سپاهان در دومین دوره برگزاری مسابقات لیگ برتر توانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند؛ قهرمانی که از چند نظر قابل توجه بود و شاید مهم‌ترین بخش آن قهرمانی یک تیم شهرستانی برای نخستین بار بود.

** نگاه به آینده محرم نویدکیا جوان را کاپیتان کرد
هواداران را متوقع نکنید، جراحی نیاز به زمان دارد

اما نکته مهمی که در قهرمانی سپاهان به چشم می‌خورد، تیم جوان و آینده‌دار و با برنامه‌ای بود که با نگاه بزرگی نسبت به آینده قدم بر‌ می‌داشت.

از همان سال بود که بازیکنان بزرگی همچون محرم نویدکیا، محمود کریمی و ... به فوتبال ایران نشان داده شدند و برای اولین بار بازوبند کاپیتانی به محرم نویدکیا در اوج جوانی سپرده شد.

سپاهان به پشتوانه کارهای اصولی در فوتبالی که هنوز فاصله زیادی تا حرفه‌ای شدن داشت و دارد، توانست چندین دوره به موفقیت‌هایی برسد و به نوعی یکه‌ تاز ایران لقب گیرد به نوعی که از سال 81 تا سال 94 آن‌ها به 5 عنوان قهرمانی لیگ برتر، 4 عنوان قهرمانی جام‌حذفی، یک دوره نائب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا و یک عنوان دومی و سومی در لیگ برسند.

** چگونه سپاهان تک قطب فوتبال ایران شد؟



این تیم با انجام یک برنامه‌ریزی توانست طی یک دوره ده ساله و حتی بیشتر فوتبال ایران را از حالت دوقطبی خارج کند و به نوعی خود را تک قطب فوتبال ایران کند.

اما سپاهان از همان‌جایی که نقطه قوتش بود ضربه خورد و ثبات مدیریت که در این تیم به یک الگو و مثال تبدیل شده بود، دستخوش تغییرات قرار گرفت و این تیم از سال 90 که محمدرضا ساکت از این تیم رفت، 5 مدیرعامل را به خود دید.

حال هدایت باشگاه سپاهان به یک سپاهانی و اهل ورزش به نام محسن طاهری رسیده است و هرچند او در رشته هندبال فعالیت داشته اما همین که خود ورزشی بوده و از مکتب سپاهان برخواسته است، یک غنیمت محسوب می‌شود.

** بدترین دوره حضور در لیگ برتر سپاهان را وادار به جراحی تیمش کرد


سپاهان پس از سپری کردن بدترین فصل حضورش در لیگ برتر در فصل گذشته تصمیم به یک انقلاب از جنس انقلاب‌هایی که در ابتدای شروع لیگ انجام داده بود، کرد.

آن‎‌ها عبدالله ویسی سپاهانی را به همراه یک کادر تماماً سپاهانی به اصفهان آوردند و تمامی بازیکنان و ستاره‌های گران‌قیمتی که دوره حضورشان در سپاهان تمام شده بود را کنار گذاشت.

به نوعی سپاهان دست به یک جراحی اساسی زد و به یک باره به کلی تیم را تغییر و جوان کرد؛ اتفاقی که هواداران سپاهان با آن بیگانه نبودند و در ابتدا نیز مخالفتی نداشتند اما قول قهرمانی دادن‌های عبدالله ویسی در سپاهان کمی کار را دشوار کرد.

** قول قهرمانی‌هایی که کار را خراب کرد


او از ابتدا که به سپاهان آمد، صحبت از قهرمانی کرد و هواداران سپاهان را این‌گونه متوقع ساخت؛ هوادارانی که شاید در ابتدا و باتوجه به تغییرات گسترده انتظار آن را نداشتند و همین فشار زیادی را به تیم ویسی آورد.

در ادامه تیم جوان سپاهان نیاز به هماهنگی داشت و از یک طرف روند سینوسی سپاهان و از طرف دیگر انتظارات هواداران کار را برای سپاهانی‌ها دشوار کرد.

رفته رفته و از شروع نیم‌فصل دوم سپاهان فوتبال چشم‌نوازی را ارائه می‌کند و با توجه به جراحی صورت گرفته و همچنین مشکلات مالی که باشگاه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، این تیم نیاز به ترمیم دارد اما مسائل مالی مانع جذب بازیکنان مورد نظر کادر فنی در نیم‌فصل شده است.

در اینکه سپاهان جوان متحول شده است و باید به ویسی زمان داد تا به فرم ایده‌آلش در تیمش برسد، شکی نیست اما قول‌هایی که سرمربی جوان طلایی‌پوشان به هواداران می‌دهد کار را کمی دشوارتر می‌کند.

** قول شرف برای کسب سهمیه، تازه‌ترین وعده ویسی به هواداران




او که از قهرمانی در لیگ برتر ناامید شده و در جام حذفی نیز از صعود به فینال بازماند، قول کسب سهمیه به هواداران سپاهان داده است و همین موضوع مجدد فشاری را به تیم او وارد می‌کند.

این در حالی است که سپاهان با توجه به تغییراتی که داشته است و همچنین با توجه به نیاز به جذب چند بازیکن در پست‌های مختلف، کار دشواری برای کسب سهمیه در این فصل دارد.

عبدالله ویسی تیم متفاوتی از سپاهان ساخته است که اگر شاکله اصلی این تیم حفظ شود، می‌تواند تا چندین سال و حتی اگر مدیریت و برنامه‌ریزی خوب صورت گیرد تا چندین دهه نتیجه‌گیری کند؛ همانند همان اتفاقی که در ابتدای شروع لیگ برتر برای این تیم رخ داد.

** همیشه جراحی‌ها نیاز به زمان برای بهبودی دارند

همان‌طور که ویسی در نشست خبری پس از بازی مقابل نفت آبادان اعلام کرد، اگر تیم پرسپولیس این روزها نتیجه می‌گیرد، حاصل دو فصل عدم نتیجه‌گیری این تیم بود که بایک برنامه‌ریزی توانست به شرایطی برسد که اکنون همه او را قهرمان لیگ می‌دانند.

تیم سپاهان نیز دست به یک جراحی زده است و نباید از تیمی که چنین شرایطی را دارد، انتظار قهرمانی یا کسب سهمیه داشت؛ سپاهان هواداران پرشور بسیاری دارد که از این تنها و تنها موفقیت می‌خواهند اما این هواداران به تحریک سرمربی تیم از سپاهان انتظار قهرمانی دارند.

اگر ویسی در همان ابتدای کار گفته بود که سپاهان تغییرات گسترده فراوانی داشته است و این تیم در یکی دو فصل آینده نتایج خوبی کسب خواهد کرد، هواداران نیز به این میزان متوقع نمی‌شدند.

** قلعه‌نویی سه‌سال زمان خواست تا توانست استقلال را قهرمان کند


فوتبال دوستان فراموش نمی‌کنند که امیر قلعه‌نویی در استقلال گفت به سه سال زمان نیاز دارد تا این تیم را بسازد و پس از سه سال نیز این تیم را قهرمان لیگ برتر کرد؛ حال زیرساخت‌ها در سپاهان بسیار قوی‌تر است و این تیم می‌تواند در زمان کمتری به موفقیت برسد اما نیاز به زمان دارد.

تیم سپاهان در کارهای هجومی به هماهنگی خوبی رسیده است و مشکل گل‌زنی این تیم، نداشتن مهاجمان زهردار است که با جذب مسعود حسن‌زاده تا حدی این مشکل برطرف شده است اما در بازی‌هایی مثل نفت تهران و یا نفت آبادان تیم‌ها به لاک دفاعی می‌روند و رو به بازی بسته می‌آورند، یک مهاجم زهردار کافی نیست و این تیم باید چند بازیکن مثل حسن‌زاده داشته باشد.

از آن‌جایی که ویسی به دنبال جذب ستارگان پا به سن گذاشته و گران‌قیمت نیست، باید چنین بازیکنی را از تیم‌های پایه کشف کند که این مورد هم نیاز به زمان دارد.

** ساختار دفاعی ضعیف و ضد حملات پاشنه آشیل سپاهان



مشکل دیگر سپاهان در این فصل ساختار دفاعی این تیم است؛ سپاهان خط دفاعی نسبتاً خوبی دارد اما ساختار دفاعی یعنی آن چیزی که از خط حمله آغاز و به دروازه‌بان ختم می‌شود را ندارد.

در کار دفاعی تنها خط دفاعی و دروازه‌بان نیستند که مؤثرند بلکه تمامی بازیکنان باید در کارهای دفاعی به نقش خود خوب عمل کنند؛ موردی که سپاهان هنوز نتوانسته به خوبی آن را به نمایش بگذارد.

همچنین تیم سپاهان در ضدحملات با داشتن مدافعان سرعتی، اما بسیار کند عمل می‌کند و به نوعی ضدحملات پاشنه آشیل سپاهان در این فصل بوده است.

** لب کلام؛ سپاهان به زمان نیاز دارد!

تیم پرطرفدار سپاهان روند رو به رشدی را طی کرده‌ است و برای حل شدن تمامی مشکلاتش به زمان بیشتری نیاز دارد؛ این تیم شاید این فصل هم نتواند جایگاه درخوری کسب کند اما در صورت باقی ماندن این کادر که تماماً سپاهانی و دلسوز نسبت به این تیم هستند، می‌توانند در فصل آینده یکی از مدعیان اصلی لیگ باشد.

با این تفاوت که بازیکنان جوان این تیم سالیان سال می‌توانند سپاهان را از داشتند یک تیم خوب بیمه کنند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها