X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

10 مهر 1396, 09:28
کد خبر: 24343
خبرنگار: lark
نظرات: 10

حاجی صفی نیست؛ پای سپاهان می لنگد

حاجی صفی نیست؛ پای سپاهان می لنگد حاجی صفی نیست؛ پای سپاهان می لنگد
زردپوشان اصفهانی در هشت هفته سپری‌شده از لیگ هفدهم نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده و بدترین شروع در تاریخ لیگ برتر را داشته‌اند.
زردپوشان اصفهانی در هشت هفته سپری‌شده از لیگ هفدهم نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده و بدترین شروع در تاریخ لیگ برتر را داشته‌اند. کسب تنها هفت امتیاز از هشت دیدار سپاهانی‌ها را به رتبه چهاردهم جدول تنزل داده و آن‌ها با انتهای جدول تنها دو پله فاصله‌دارند. این در حالی است که در ابتدایی شروع فصل نقل و انتقالات تیم اصفهانی با صید پنج بازیکن سرشناس لیگ فصل پیش شروعی طوفانی در بازار داشت و به نظر می‌رسید همین زرنگی آنها هم در دل‌بازی‌ها خودش را نشان دهد. اتفاقی که تاکنون نیفتاده و شاگردان کرانچار تاکنون تنها یک‌بار موفق به شکست رقیبان لیگ برتری شده‌اند. اما به دلایل حرکت نزولی سپاهانی‌ها را می‌توان از چند زاویه نگریست و بیماری مزمنی که گریبان این باشگاه را گرفته موردبحث و بررسی قرارداد. بدون شک یکی از بزرگترین این مشکلات تغییرات بی‌برنامه و مداومی است که حداقل در چند فصل اخیر آسیب‌هایی جدی به تیم فوتبال سپاهان وارد کرده است. تغییراتی که از سطح کلان یعنی جابه جایی مدیران کلید خورده و تا مربی و بازیکن ادامه پیداکرده است . نگاهی به تغییرات بازیکنان حداقل در دو فصل اخیر وضعیت عجیب‌وغریبی را نشان می‌دهد اصلاً مشخص نیست مدیران و مربیان سپاهان به دنبال چه چیزی هستند؟ به‌طور مثال فصل پیش که ویسی هدایت تیم اصفهانی را بر عهده گرفت حدود 90 درصد شاکله اصلی تیم را تغییر داد. همین تغییرات گسترده عاملی شد تا سپاهان در لیگ شانزدهم به‌شدت درنتیجه‌گیری دچار نوسان شود و البته سرانجام با برکناری ویسی و جایگزینی کرانچار غائله ختم شد. در لیگ فصل جاری هم حدود 9 بازیکن جدید به خدمت گرفت و بسیاری از بازیکنانی که ویسی استخدام کرده بود را مرخص کرد تا سپاهانی در یک بازه زمانی کوتاه دگردیسی دیگری را تجربه کند. حاصل چنین سیاستی را می‌توان در نتایج دو فصل اخیر این تیم جستجو کرد. از سوی دیگر نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که خلأ برخی بازیکنان که سال‌ها با پیراهن سپاهان به میدان رفته و جایگاهی برای خودشان یافته‌اند به این آسانی‌ها پر نخواهد شد. به‌طور مثال هادی عقیلی یا رحمان احمدی و از همه مهم‌تر اسطوره باشگاه محرم نویدکیا تااندازه‌ای در تیم جاافتاده بودند که سپاهانی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند جانشین‌هایی برای این بازیکنان پیدا کنند.

حاجی صفی رفت، حال سپاهان بد شد
طلایی پوشان رقابت‌های این فصل را در حالی آغاز کرد که بازیکن کلیدی این تیم یعنی احسان حاج صفی جهت حضور در سوپرلیگ یونان راهی، از جمع زردپوشان جدا شد. یکی از عوامل کسب نتایج نامطلوب سپاهان را می‌توان به در اختیار نداشتن بازیکن ملی‌پوش و ستاره این تیم یعنی احسان حاج صفی ارتباط داد. به نظر می‌رسد سپاهان در سه چهارفصل اخیر وابستگی زیادی به حاج صفی داشته و نبود این بازیکن می‌تواند تأثیرات منفی در عملکرد و نتیجه‌گیری آن‌ها داشته باشد. حاج صفی در لیگ برتر پانزدهم تا هفته پنجم در سپاهان بود و این تیم با کسب چهار برد و یک مساوی، ۱۳ امتیازی شد. پس از هفته پنجم این بازیکن چپ پا به بوندسلیگای دو رفت؛ سپاهان ۲۵ بازی بعدی لیگ پانزدهم را بدون حاج صفی بازی کرد و با کسب ۲۵ امتیاز و درمجموع فصل ۳۸ امتیاز، به کار خود در لیگ برتر پانزدهم پایان داد. سپاهان لیگ شانزدهم را هم بدون احسان حاج صفی آغاز کرد و در سه بازی نخست فصل او را در اختیار نداشت. یک باخت و دو پیروزی و کسب شش امتیاز حاصل کار زردپوشان در این سه بازی بود. با پیوستن حاج صفی به سپاهان، این تیم در ۲۷ بازی باقیمانده از لیگ شانزدهم توانست ۳۹ امتیاز دیگر کسب کند تا با مجموع ۴۵ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول فصل را به پایان برساند.

آمار تأمل‌برانگیز
حاج صفی در این فصل با جدایی از جمع سپاهانی‌ها راهی یونان شد تا سال قبل از جام جهانی را در یک تیم اروپایی توپ بزند. و سپاهان هم تا پایان هفته هفتم لیگ هفدهم عملکرد ضعیفی داشت و تنها هفت امتیاز به دست آورد. از مجموع ۶۷ بازی که سپاهان از ابتدای لیگ برتر پانزدهم انجام داده است، حاج صفی در ۳۲ بازی بازیکن سپاهان محسوبمی شد که حاصل آن کسب ۵۲ امتیاز و میانگین امتیازی 1/62 برای هر بازی بود. اما در ۳۵ بازی که زردپوشان دیار زاینده‌رود احسان حاج صفی را در اختیار نداشتند، تنها ۳۸ امتیاز به دست آوردند که میانگین آن برای هر بازی 1/08 است. این آمار به‌خوبی تأثیر حضور احسان حاج صفی در ترکیب تیم سپاهان را نشان داده و غیبت وی به‌عنوان یکی از عوامل کسب نتایج ضعیف زردپوشان را آشکار می‌کند. سپاهان که در سال‌های پیش همواره به‌عنوان تیمی منسجم، هماهنگ و بدون وابستگی به ستاره‌ها در فوتبال ایران مطرح بود، در چند فصل اخیر و پس از خداحافظی و جدایی بازیکنانی چون هادی عقیلی، محرم نویدکیا، شجاع خلیل زاده، محسن بنگر و ... وابستگی بیشتری به احسان حاج صفی پیداکرده و متکی به این ستاره ملی‌پوش خود بوده است.

امیر حسین احتشامی
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها