X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

20 اردیبهشت 1399, 10:24
کد خبر: 32369
خبرنگار: khani
نظرات: 0

درباره سرنوشت لیگ زودتر تصمیم‌گیری کنند

امیدیان : تصمیم‌گیری درباره همکاری با قلعه‌نویی به باشگاه مربوط است

امیدیان : تصمیم‌گیری درباره همکاری با قلعه‌نویی به باشگاه مربوط است مربی تیم فوتبال سپاهان معتقد است در شرایط فعلی صبر کردن بیش از اندازه فقط موجب از دست رفتن زمان و بالا رفتن میزان مصدومیت بازیکنان در صورت آغاز مجدد لیگ شده و باید سازمان لیگ هرچه سریع‌تر درباره سرنوشت لیگ تصمیم‌گیری کند.

به گزارش پایگاه خبری طوفان زرد جلال امیدیان در گفت‌وگو باتسنیم ، در واکنش به احتمال آغاز مجدد و یا تعطیلی لیگ اظهار داشت: شرایط فعلی وضعیت پیچیده‌ای است که شاید پیش از این در کل دنیا اتفاق نیفتاده بود و تصمیم‌گیری درباره آن سخت است. قبل از شیوع کرونا، شرایطی پیش نیامده بود که یک بازیکن حرفه‌ای بیش از 2 ماه تمرین نکند و از شرایط مسابقه تا به این اندازه دور شود. شرایط فعلی به نحوی است که باید هرچه زودتر درباره آن تصمیم‌گیری شده و هر تصمیم‌ قطعی که بنا است گرفته شود، زودتر اعلام شود.

وی ادامه داد: بیشتر از این منتظر ماندن و صبر کردن برای اینکه ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد، فقط زمان را می‌کشد. هر چقدر زمان بگذرد بازیکنان از فرم خود بیشتر خارج می‌شوند و برای ادامه لیگ، کار مربیان، مربیان بدنسازی و کادر پزشکی سخت‌تر خواهد بود. چون قطعاً با شرایط فعلی احتمال مصدومیت‌ها افزایش چشم‌گیری می‌یابد. در نتیجه باید مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر به یک جمع‌بندی نهایی رسیده و تصمیم خود را در این باره اعلام کنند.

مربی تیم فوتبال سپاهان افزود: اگر قرار است لیگ تعطیل شود، اعلام کنند و اگر بنا به آغاز دوباره لیگ است، تاریخی را برای شروع بازی‌ها در نظر گرفته و زمان آماده‌سازی را در اختیار تیم‌ها قرار دهند و یا ادامه بازی‌ها را قبل از شروع فصل آینده برگزار نمایند. باید هرچه زودتر یک راه حل منطقی در اختیار باشگاه‌ها و مربیان بگذارند تا آنها هم قادر به برنامه‌ریزی باشند. شرایط فعلی که فقط جلسات مداوم برگزار شده و هر 10 روز یک‌بار ممنوعیت‌ها را تمدید می‌کنند، چندان راهکار مناسبی نیست.

وی برگزاری بازی‌ها را در شرایط فعلی خطرناک دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی نیستیم که بتوانم درباره برگزاری لیگ و یا تعطیلی آن نظر دهم اما در حال حاضر دلایل فنی و پزشکی وجود دارد که نشان می‌دهد برگزاری بازی‌ها در شرایط فعلی، خطرناک است. چه از نظر بیماری کرونا که شاید پیک دوم آن در راه باشد و چه از نظر دور شدن بازیکنان از فرم مطلوب و بالا رفتن احتمال مصدومیت‌ها، برگزاری بازی‌ها ممکن است خطرناک باشد.

امیدیان افزود: فرض کنید اصلاً بیماری کرونا وجود نداشته باشد، بازیکنی که بیشتر از 2 ماه تمرین نکرده و بخواهد با 3 هفته تمرین مسابقه دهد، خیلی از منطق به دور خواهد بود و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. با توجه به فاصله پیش آمده انگیزه بازیکنان کاهش یافته و علاوه بر آن بدن بازیکنان از فرم مطلوب خارج شده و تمرکز آنها به شدت پایین آمده است و همین موارد بازسازی تیم‌ها را تبدیل به پروسه زمان‌بری می‌کند. با این حال هنوز معتقدم اگر مسئولان قصد ادامه لیگ را دارند، باید هرچه سریع‌تر راهکار مناسبی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای موجود برای ادامه لیگ، برگزاری بازی‌ها پیش از رقابت‌های فصل آینده است، بیان کرد: یکی از این راهکارها برای ادامه لیگ، برگزاری مسابقات قبل از آغاز فصل آینده است و می‌توان این 9 بازی را در آن زمان برگزار کرده و بعد از 10 روز فاصله، لیگ بعدی را آغاز کرد و یا کاملا لیگ را فسخ کنند و مثل برخی کشورهای دیگر، لیگ را تعطیل کنند. اگرچه برخی می‌گویند کشورهای دیگر ارتباطی با فوتبال ما ندارند اما سایر کشورها با تعطیلی لیگ‌شان ضرر بیشتری می‌بینند، چون باشگاه‌ها در آنجا از حق پخش تلویزیونی و اسپانسرهای قوی برخوردار هستند و تیم‌ها دولتی نیستند.

«برخی از لیگ‌های معتبر از جمله فرانسه هم‌زمان با خاتمه لیگ‌شان، تیم قهرمان را مشخص کردند و کشورهایی مثل آلمان و اسپانیا نیز به دنبال بازگشایی لیگ‌شان هستند، با این وجود هنوز الگوبرداری از سایر لیگ‌ها را درست می‌دانید»؛ مربی سپاهان در پاسخ به این سوال گفت: به طور قطع نمی‌توان برای فوتبال ما از کشورهای دیگر الگوبرداری کرد و باید شرایط فوتبال خودمان را با شرایط فعلی کشور سنجیده و عمل کنیم. به هر حال این ویروس هنوز در کشور ما وجود دارد و با آن درگیر هستیم و متاسفانه از زمانی که قرنطینه تمام شده، اصول پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی آن گونه که باید، رعایت نشده است. اگر خدای ناکرده یکی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات، مربیان و یا بازیکنی بیمار شود، مدیریت کردن این اتفاق بسیار سخت خواهد بود.


وی تصریح کرد: با این حال باز هم معتقدم که باید هرچه زودتر درمورد سرنوشت لیگ جمع‌بندی‌های لازم صورت گرفته و تصمیم‌گیری شود. هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، بازیکنان بیشتر از فرم خود خارج می‌شوند و برگزاری بازی‌ها سخت‌تر می‌شود.تمرینات انفرادی شاید تنها 10 درصد آمادگی بازیکنان را حفظ کند و بیشتر به درد افراد معمولی جامعه می‌خورد نه یک ورزشکار حرفه‌ای. بازیکن حرفه‌ای نمی‌تواند به صورت انفرادی بدنش را حفظ کند و تمرینات گروهی متفاوت است.

امیدیان با تاکید بر اینکه در صورت آغاز مجدد لیگ باید زمان مناسب برای آماده‌سازی تیم‌ها در نظر گرفته شود، گفت: در طول فعالیت حرفه‌ای خود تاکنون سابقه نداشته است که بازیکنان حتی در تعطیلات بین 2 فصل هم بیشتر از 30 روز استراحت داشته و از تمرینات دور باشند. در گذشته هرگاه بازیکنان 30 روز استراحت داشتند، بین 6 تا 7 هفته زمان برای فصل بدنسازی در نظر می‌گرفتند. با پیشرفت علم و فوتبال این زمان کمتر شده و زمان‌بندی لازم برای آماده‌سازی بازیکنان به 5 هفته کاهش یافته است. ولی این 5 هفته، برای زمانی است که بازیکن بین 25 تا 30 روز از تمرینات فاصله گرفته است، در حالی که الان حدود 2 ماه است تمرینات تیم‌ها متوقف شده و قطعاً با 3 هفته زمان نمی‌توان بازیکنان را به فرم مطلوب بازگرداند و از نظر علمی امکان‌پذیر نیست و در صورت اتفاق، میزان مصدومیت‌ها بسیار بالا می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش احتمال مصدومیت‌ها، مسائل روحی-روانی نیز هم قطعاً مهم است و بازیکنان زمانی که بازمی‌گردند، نگران‌های زیادی درباره ویروس کرونا، سلامتی خودشان و خانواده‌شان خواهند داشت و تمام این مسائل موجب عدم تمرکز کافی بازیکنان شده و نمی‌توانند به با تمرکز کامل در زمین بازی حضور یابند و همه این موارد احتمال مصدومیت‌ها را افزایش خواهد داد. به همین دلیل است که مسئولان فوتبال و سازمان لیگ باید هرچه زودتر تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند. چون هرچقدر زمان بگذرد، از سر گرفتن لیگ سخت‌تر خواهد بود. معضل اصلی اکثر مربیان نیز همین زمان لازم برای بازسازی بازیکنان است. بعد از 2 ماه فاصله تمرینات، چگونه می‌توانیم بازیکنان را برای 9 بازی سنگین آماده کنیم؟ در حالی که هر روز به این زمان افزوده می‌شود و فاصله بازی‌ها نیز هر 4 روز یک‌بار خواهد بود. شاید اگر 20 روز قبل مجوز شروع تمرینات صادر می‌‌شد، تیم‌ها می‌توانستند کاری انجام دهند اما در شرایط فعلی امکان عدم آغاز مجدد لیگ بیشتر شده است.

مربی سپاهان با اشاره به برنامه‌های کادرفنی این تیم برای بازیکنان در این مدت، تصریح کرد: در این مدت هر روز به بازیکنان برنامه تمرینی داده و به صورت آنلاین نحوه تمرینات را رصد می‌کنیم. بازیکنان تیم باید جی‌پی‌اس خود را به کادر فنی ارائه کنند تا مشخص شود چقدر تمرین انجام داده‌اند و ما از این طریق نحوه و میزان تمرینات تیم را زیر نظر داریم. این تنها کاری است که در شرایط فعلی از دست کادر فنی تیم‌ها برمی‌آید و اصلا قابل مقایسه با تمرینات گروهی نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال جدایی قلعه‌نویی از سپاهان در پایان فصل وجود دارد یا خیر، گفت: در شرایط فعلی باشگاه‌ها تمرکزشان را روی سرنوشت لیگ و اینکه چه اتفاقی برای 9 بازی باقی مانده رخ می‌دهد، گذاشته‌اند و سپاهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. قلعه‌نویی در این 2 سالی که به سپاهان بازگشته، انقلابی در تیم به وجود آورده است. در سال نخست تیم را با 3 امتیاز اختلاف به نایب قهرمانی لیگ رساند و شاید اگر برخی اتفاقات به گونه‌ای دیگر رخ می‌داد، حتی می‌توانستیم قهرمان شویم. به طور کلی می‌توان گفت انقلابی در تیم صورت گرفت و سپاهان به جمع مدعیان پیوست و سهمیه آسیایی را به دست آورد. امسال هم سپاهان اسیر برخی بدشانسی‌ها و مصدومیت‌ها شده و اتفاقاتی مثل بازی با پرسپولیس ناخواسته بود و ما واقعاً قصد داشتیم بازی کنیم. این اتفاقات ناخواسته موجب شد تا از صدر جدول فاصله بگیریم.

امیدیان ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره سرمربی سال آینده، به باشگاه مربوط است. امیدوارم هرچه زودتر وضعیت ویروس کرونا مشخص شود. در شرایط فعلی اولویت نخست حفظ سلامتی مردم است نه ورزش حرفه‌ای. امیدوارم بیماران هرچه سریع‌تر سلامتی خود را به دست آورند و ورزش هم یک راه برای حفظ سلامتی است.

مربی سپاهان در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره تبعیض بین فوتبالیست‌ها و سایر مشاغلی که بازگشایی شده‌اند، اظهار داشت: این موضوع فقط در ایران نیست و همه دنیا درگیر آن هستند و تلاش می‌کنند تا از ورزشکاران حرفه‌ای خود در تمام رشته‌ها محافظت کنند. در همه جای دنیا سعی دارند ورزشکاران حرفه‌ای که عمر ورزشی کوتاهی دارند، آسیب نبینند. چون این افراد همیشه در تیررس نگاه مردم هستند. این محافظت‌ها فقط مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا با وجود راه‌اندازی سایر مشاغل‌شان، سعی در این محافظت دارند.

وی افزود: در مساوات همه مردم شکی نیست اما تعدادی از مشاغل با سایر رشته‌ها متفاوت هستند. فوتبال رشته‌ای است که هر روز در رختکن تیم‌ها تجمع بالایی وجود دارد و علاوه بر آن در حین بازی و تمرینات برخورد فیزیکی و نزدیکی بین بازیکنان صورت خواهد گرفت. روی ضربات ایستگاهی و یا کرنر که یارگیری شدیدی صورت می‌گیرد، اگر خدای ناکرده کسی ناقل باشد، چه خواهد شد؟ قطعا تمامی مردم ایران عزیز هستند و همه بازیکنان، مربیان و کانون مربیان نگران سلامتی کلیه مردم هستند و فوتبالیست‌ها تافته جدا بافته به شمار نمی‌آیند. در کنار مردم هستیم و خودمان نیز خانواده داریم اما این مسئله در تمام دنیا وجود دارد.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها