X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

24 شهریور 1392, 10:48
کد خبر: 4571
خبرنگار: niloofar
نظرات: 10

دایی: سپاهان تیم گردن‌کلفتی دارد

دایی: سپاهان تیم گردن‌کلفتی دارد ، علی دایی به سوال‌های مختلف در مورد وضعیت پرسپولیس به شرح زیر پاسخ داد:

* پس از پایان هفته نهم اوضاع کلی تیم پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما از ابتدای فصل اهداف و برنامه‌هایی داشتیم که سعی کردیم طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده آنها را پیش ببریم. خوشبختانه شروع به موقعی داشتیم و اردوهای آماده سازی را با جدیت پشت سر گذاشتیم و بازیکنان تیم با انگیزه‌ها و هدف بالایی تمرینات خود را آغاز کردند. در فصل نقل و انتقالات هم بر مبنای نقاط ضعف تیم و تقویت تیم اقدام کردیم. در بازی‌های تدارکاتی روی نقاط ضعف و قوت‌ها کار کردیم و سعی کردیم شروع خوبی در رقابت‌های لیگ داشته باشیم. الان در مجموع معتقدم روندی که در فصل جاری داشته‌ایم روندی رو به رشد بوده ، تیم روز به روز جا می‌افتد و از نظر فنی بهتر می‌شود. ما دو باخت داشتیم که این باخت‌ها در شرایطی رقم خورد که می‌توانستیم حداقل مساوی کنیم به نوعی این باخت‌ها را می‌توان غافلگیری و حادثه تلقی کرد فوتبال همین است بعضی وقت‌ها به آنچه که استحقاق آن را داری نمی‌رسی و قشنگی فوتبال به همین چیزهاست. بازیکنان ما پس از آخرین باخت به خود آمدند و این نکته مهمی بود که به باختن عادت نکردند پس از آن باخت ما در سه بازی هفت امتیاز گرفتیم . بچه‌ها با جان و دل تلاش می‌کنند و به رغم مشکلاتی که هست کارشان را انجام می‌دهند و روز به روز بهتر کار می‌کنند. هواداران از این تیم انتظار دارند و می‌خواهند پرسپولیس پس از چند سال همان تیمی باشد که آنها می‌خواهند. بچه‌ها تلاش می‌کنند با جان و دل و با تمام وجود تا جوابگوی این انتظارات باشند.
* در بازی با گسترش فولاد تبریز یکی از نکاتی که در فوتبال ایران کمتر دیده م‌ شود سرعت بالای بازی بود. روی این موضوع کار کرده بودید؟
ما تیم حریف را آنالیز کرده بودیم و م‌ دانستیم که اگر به بازی سرعت ندهیم نمی‌توانیم آنها را شکست دهیم. گسترش فولاد تیمی است که جوان‌های بسیار خوبی دارد و انصافا رسول خطیبی تیم خوبی ساخته . این تیم امسال برای خیلی از تیم‌ها دردسرساز خواهد شد کما اینکه تا این جای کار هم بعضا نتایج غیرمنتظره‌ای رقم زده. ما در تمرینات روی سرعت دادن به بازی خیلی کار کردیم و همچنین روی تعویض بازی به جناحین و حمله از عمق دفاع حریف. خوشبختانه آنچه در تمرینات کار کرده بودیم و آنچه که از بازیکنان خواسته بودیم تا حدود زیادی به خوبی انجام شد. برای من این خیلی مهم است که بتوانیم آنچه که مد نظر داریم را در زمین پیاده کنیم. خیلی مواقع هست که اهدافی که مد نظر دارید به درستی انجام نمی‌شود و در هنگام مسابقه به مشکل می‌خورید اما خوشبختانه ما در بسیاری از بازی‌های امسال روی آنچه که برنامه ریزی و تمرین کرده بودیم و یا آن نکاتی که از بازیکنان خواسته بودیم در هنگام مسابقه مشکل چندانی نداشتیم . این نکته مهمی است که پرسپولیس در حال حاضر از بابت آن مشکل چندانی ندارد و فکر می‌کنم همین نکته مهم بتواند به تیم خیلی کمک کند.
* یکی از مباحثی که سرمربی گسترش فولاد روی آن مانور کرده بحث پنالتی نادیده گرفته شده برای این تیم است اما در همین بازی تیم حریف یک موقعیت تک به تک به دست آورد در حالی بازیکن گسترش توپ را با دست کنترل کرده بود.
هر فردی نظر خودش را دارد و نظرش هم قابل احترام . حقیقتا من روی آن صحنه پنالتی که مربی حریف اشاره کرده نمی‌توانم نظر بدهم چون صحنه را به خوبی ندیدم اما نکته‌ای که شما اشاره کردید موضوعی است که آن را تایید می‌کنم. دیروز هم در کنفرانس راجع به داوری سوال پرسیده شد اما بنده نظری ندادم الان هم نمی‌خواستم صحبتی بکنم اما چون به این صحنه اشاره کردید باید بگویم در همان صحنه مورد نظر شما مهاجم گسترش (ایمان موسوی) توپ را با دست کنترل کرد و در موقعیت تک به تک قرار گرفت خوب این کار فریب دادن داور است ، داور می‌تواند با کارت زرد بازیکن خاطی را جریمه کند شاید همان صحنه می‌توانست تبدیل به گل شود. چند دقیقه پس از همین صحنه همان بازیکن یک کارت زرد گرفت با این حساب می‌توانست یک بازیکن از گسترش در نیمه اول اخراج شود. در مجموع این بازی آن قدر روان و هجومی بود و آن قدر موقعیت‌های گل خلق شد که پرداختن به این مباحث جالب نیست . به اعتقاد من داوری تاثیری در نتیجه نداشت هم ما و هم گسترش بازی خوبی انجام دادیم آنها به دفاع صرف نپرداختند و تیم ما بازی رو به جلو و هجومی را به نمایش گذاشت . سرعت بازی بالا بود و به قول شما کمتر در لیگ ما از این نوع بازی‌ها انجام می‌شود.من امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و بازی‌هایی انجام دهیم که علاوه بر نتیجه گرفتن جذاب و لذتبخش باشد. مردم دوست دارند هم بازی زیبا ببینند و هم نتیجه و این نکته‌ای بود که در بازی پرسپولیس و گسترش وجود داشت.
* عالیشاه ، صادقیان ، خلعتبری سه هافبک رو به جلوی پرسپولیس بسیار هماهنگ و تاثیرگذار بازی می‌کردند در حالی که خلعتبری تازه به تیم ملحق شده .
محمدرضا بازیکن با تجربه‌ای است و خیلی باهوش است. وجود چنین بازیکنی به تیم کمک می‌کند با اینکه دو هفته نمی‌شود که او در تمرینات شرکت کرده اما با هوش بالا و تجربه‌ای که دارد خیلی زود توانسته با سایر بازیکنان اخت شود و هماهنگ باشد. شما دیدید که در همین بازی او و سایر بازیکنان کارهای ترکیبی انجام می‌دادند و دیده نمی‌شد که او به خاطر تازه پیوستن به تیم سردرگم باشد و یا نتواند توانش را به نمایش بگذارد . محمدرضا خیلی زود با تیم هماهنگ شد و هرچه بگذرد اثرگذاری او بیشتر خواهد شد. یکی از نکاتی که خلعتبری از آن بهره می‌برد صحبت کردن با بازیکنان است نکته‌ای که می‌تواند به تیم کمک کند و ما آن جلو یکی را کم داشتیم که این کارها را انجام دهد و از تجربه اش خوب استفاده می کند. البته می‌دانم که حریفان در بازی‌های آتی برای او برنامه خواند داشت و ما هم باید راهکارهای خاص خود را داشته باشیم.
* با کسب این نتایج قطعا انتظارات از تیم فصل جاری پرسپولیس بالاتر م‌ رود و هواداران منتظر پیروزی در بازی‌ها و از دست ندادن امتیاز هستند . این انتظار و فشار برای شما مشکل ساز نمی‌شود؟
چیزی که مشخص است و هدف ما نیز هست نتیجه گرفتن تیم است . هوادار انتظاری به غیر از برد ندارد ما این انتظار را درک می‌کنیم به هر حال این تیم نامش پرسپولیس است و پرسپولیس واقعی باید حریفان را شکست دهد. با این وجود ما هواداران فهیمی داریم از آنها می‌خواهیم صبور باشند و مطمئن باشند از این صبوری ضرر نمی‌کنند. وقتی که تیم از حریف یک گل عقب باشد و آنها حمایت کنند بیشتر به تیم کمک کرده اند. در همین فصل جاری بوده بازی‌هایی که به خاطر حمایت تا دقیقه ۹۰ از تیم نتیجه گرفته‌ایم و این را مدیون هوش و صبوری هواداران می‌دانیم. هواداران پرسپولیس در این سال‌ها برای تیم‌شان چیزی کم نگذاشته‌اند. چه وقتی تیم در بالای جدول بوده و چه وقتی مثل دو سال گذشته در رده‌های پایین قرار گرفته آنها تیم‌شان را تنها نگذاشته‌اند و پرتماشاگرترین بازی‌ها را پرسپولیس برگزار کرده. هواداران می‌دانند که حمایت‌شان از تیم در روزهای سخت می‌تواند بهترین راه برای حرکت رو به جلوی تیم باشد.
* یکی از موضوعات مهم در پرسپولیس خرید بازیکنان جوان و میدان دادن به آنهاست. نکته ای که در فصل نقل و انتقالات چندان امیدوارانه به آن نگاه نمی‌شد و خیل‌ ها تصور می‌کردند چون این نفرات اسم و رسم آنچنانی ندارند پرسپولیس امسال به مشکل می‌خورد در حالی که همین نفرات در حال حاضر تاثیرگذارترین بازیکنان لیگ هستند.
من اگر شناخت نداشتم تیم را این جوری نمی‌بستم. یادم است در همان زمان وقتی بازیکنان جوان لیگ را به خدمت می‌گرفتیم نگاه‌ها کمی نگران کننده بود اما من می‌دانستم دارم چه تصمیماتی می‌گیرم چون به این نفرات شناخت داشتم و مطمئن بودم که آنها نفراتی کارآمد خواهند بود. ما جوان‌های خوبی داریم برخی از آنها مثل عالیشاه ، صادقیان در ترکیب اصلی خودشان را جا انداخته‌اند و نفراتی داریم که مطمئنا فرصت بازی به آنها خواهد رسید و خواهید دید که آنها نیز می‌توانند به تیم کمک کنند. بازیکنانی مثل غریبی ، عباس زاده ، شاکری و حتی میلاد کمندانی. ما روی فکر و برنامه آنها را جذب کردیم که بتوانیم تغییری در پرسپولیس ایجاد کرده باشیم. می‌بینید که آنها خوب کار می‌کنند همان زمان نیز من به آن انتقادهایی که مطرح می‌شد فکر نمی‌کردم و نگران چیزی نبودم چون می‌دانستم که آنها چه توانی دارند و نوع بازی‌شان با برنامه‌هایی که ما داریم همخوانی دارد. بنده آن چیزی که اعتقاد داشتم را دنبال می‌کردم. همیشه سعی کردم آنهایی که بهترین هستند را به میدان بفرستم ، مطمئن باشید اگر بازیکنی ۴۰ سال سن داشته باشد و بدانم که به دردم می‌خوردم از او استفاده می‌کنم. ملاک من توانایی و کارآمدی و تاثیرگذاری است. این بچه‌ها به درد این سیستم و برنامه‌هایی که ما داشتیم می‌خورد و خوشبختانه توانسته‌اند توانایی خود را به نمایش بگذارند و می‌توانند بهتر از این نیز باشند.
* اما خرید پنج - شش جوان و استفاده از آنها نوعی ریسک بود اگر ریسک شما جواب نمی‌داد چه؟
فکر همه این ها را کرده بودم. شما الان این را می‌گویید ولی من در فصل نقل و انتقالات این حرف ها را می‌شنیدم. می‌گفتند ریسک بالایی کرده‌ای اما هدفی داشتم آمده بودم کاری نو بکنم و خدمتی به پرسپولیس. شما ببینید در این سال‌ها که پرسپولیس نتیجه نگرفته تیم پر بوده از بازیکن‌های اسمی ولی تیم نتیجه نگرفته شاید بازیکنانی که من جذب می‌کردم به قول شما اسم و رسم آنچنانی نداشتند اما از نگاه من بازیکنان بزرگی بودند نه فقط اسم بزرگ . من برای همه بازیکنان احترام خاصی قائل هستم شما ببینید همین محمدرضا خانزاده در فصل جاری توانسته به ما کمک کند و علاوه بر این فراموش نکنید جوان هایی که الان دارند در ترکیب اصلی بازی می‌کنند و یا فرصت بازی پیدا خواهند کرد در سال‌های آینده می‌توانند بازیکنان بسیار تاثیرگذارتری برای پرسپولیس باشند چراکه اینها با پرسپولیس قرارداد دو یا سه ساله بسته اند . نیازی نیست بگویم که وقتی یک بازیکن به پرسپولیس یا استقلال می‌رود به واسطه پرطرفدار بودن و وجود فشارها و انتظارها کار سختی دارد اما همین جوان ها که در فصل جاری توانسته‌اند خودشان را نشان دهند قطعا در سال‌های آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهند داشت چراکه با فشارهای بازی در تیم‌های بزرگ آشنا شده چم و خم کار کردن در این تیم‌ها را یاد گرفته‌اند و با تجربه تر می‌شوند. شما مطمئن باشید که همین نفرات در ادامه فصل می‌توانند بسیار بهتر و کارآمدتر نیز باشند ، البته به شرطی که قدر خودشان را بدانند و به جای اشباع شدن هر روز به انگیزه شان برای پیشرفت اضافه شود.
* دریافت ۳ گل در ۹ بازی نشان می‌دهد که پرسپولیس در فصل جاری از استحکام دفاعی بالایی برخوردار است. الان بهترین خط دفاع متعلق به پرسپولیس است و این به نظر می‌رسد نقطه قوت تیم در فصل جاری باشد .
در این شک ندارم که بهترین‌های ایران را داریم. آنها خیلی خوب کار می‌کنند. به نظرم تا الان بهترین خط دفاعی لیگ مال پرسپولیس بوده و البته نباید فراموش کنیم که این ماحصل عملکرد همه بازیکنان تیم است. هافبک‌های دفاعی ، هافبک‌های کناری و نفوذی و حتی مهاجمان وظایفی دارند که در سیستم دفاعی به خوبی انجام می‌دهند. کنار هم بودن بچه ها و نوع وظایفی که به آنها داده‌ایم تاثیر داشته است.ما در کار حمله نیز داریم خوب کار می‌کنیم چراکه موقعیت گل‌های خوبی روی دروازه حریفان ایجاد می کنیم که باید قدر موقعیت ها را بیشتر بدانیم. وقتی تفاضل گل تیم مثبت ۵ است یعنی اینکه داریم خوب کار می کنیم.
* این هفته پرسپولس به مصاف سپاهان می‌رود قطعا بازی سختی در پیش رو خواهید داشت ، نگران نیستید؟
سپاهان در این چند سال جزو بهترین‌ها بوده و همیشه در بالای جدول. ثبات در کادر مدیریتی و بازیکنان به این تیم خیلی کمک کرده . سپاهان امسال هم تیم گردن کلفتی دارد ما قطعا کار سختی خواهیم داشت با این وجود هدف ما رسیدن به سه امتیاز بازی در اصفهان است و بچه‌های ما توانایی این کار را دارند ، انشاءالله با دست پر بازخواهیم گشت. هرچند بازی خیلی سختی داریم اما ایمان دارم که می توانیم نتیجه بگیریم. این یکی از بازی‌های سخت ما خواهد بود و باید با تمام وجود کار کنیم و تلاشمان را مضاعف کنیم . باید در طول هفته تمرینات خوبی انجام دهیم و برای این بازی برنامه داشته باشیم .
* رضا حقیقی در این دیدار به علت سه کارته بودن غایب خواهد بود. نگران نیستید در هافبک دفاعی به مشکل بخورید؟
حقیقی یکی از بازیکنان خوب ما در فصل جاری بوده و می دانیم که در این بازی غایب است . ما انشاءالله مشکلی نداریم و کفشگری را داریم که خیلی خوب کار می کند. مارکو الان خیلی بهتر از قبل شده و در تمرینات خیلی بهتر دارد کار می‌کند ، ما نگران نیستیم ، محمد نوری را هم داریم که اگر شرایط بازی داشته باشد می‌تواند به ما کمک کند. ما امسال سعی کردیم تیم یک جوری بسته شود که در نبود نفرات به مشکلات سخت برخورد نکنیم هرچند که یک مواقعی نفراتی هستند که می توانند با حضورشان به تیم کمک کنند مثلا الان در خط دفاع رضا نورمحمدی را داریم که یکی از بهترین های ایران است اما با توجه به اینکه در خط دفاعی مشکلی نداشته ایم هنوز نتوانسته ایم از این بازیکن خوب بهره بگیریم یا نفراتی دیگر مثل علیرضا حقیقی.
* یکی از نکات مهم این است که بحث بازیکنان بزرگ و اسمی در فصل جاری به واسطه عملکرد خوب نفراتی که در ترکیب قرار می گیرند هنوز فرصت بازی پیدا نکرده‌اند اما نمی بینیم که این ها اخم کنند یا با حرف ها و کارهایشان حاشیه و مشکلی برای تیم ایجاد کنند.
اولا که ما در پرسپولیس اخم و تخم نداریم ،بچه ها همدل هستند و همه از موفقیت و برد تیم خوشحال می شوند حتی وقتی که می بازیم می بینم بازیکنانی که بازی نکرده اند خیلی ناراحت و عصبانی هستند. این همدلی به عینه در تیم دیده می شود علاوه بر این من با شاگردانم رفیق هستم آنها دوستان خوب من هستند همیشه سعی کرده ام با شاگردانم رفیق باشم و همین جا هم از همه آنها تشکر می کنم دست همه شان درد نکند این رفاقت ها دو طرفه بوده و همین مسائل جو خوب و صمیمانه ای را در تیم حاکم کرده. ما سعی کرده ایم حاشیه را از تیم دور کنیم ، این نکته ای است که امسال یکی از عوامل موفقیت تیم بوده ، من قبلا هم به شما گفتم که شاید از بازیکنی انتقاد داشته باشم اما نمی آیم آن را در بوق و کرنا کنم ، هرچه هست بین خودمان است.
* درباره سپاهان صحبت کردید می‌خواهیم نظرتان را راجع به استقلال بدانیم. یک امتیاز در سه بازی باعث شده تا خیلی ها تصور کنند که استقلال امسال فصل پر فراز و نشیب و دردسر سازی خواهد داشت ، شما چه تصوری دارید؟
من تصوری راجع به تیم رقیب نمی‌کنم اما مطمئنم که استقلال تیم بزرگی بوده ، هست و خواهد بود. حالا اگر در یک مقطعی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد دلیل نمی‌شود که آن تیم نتواند در ادامه کار موفق باشد. از این دست اتفاقات برای هر تیمی می افتد ، مگر سپاهان دو بازی را نباخت ، اما دوباره برگشت ، استقلال هم همین طور . آنها تیم خوبی دارند و می توانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند . استقلال همیشه استقلال است و با نتیجه نگرفتن در سه بازی نمی شود یک قضاوت کلی داشت.
* به عنوان سوال پایانی صحبت خاصی با هواداران دارید؟
من ممنونم از هواداران به نمایندگی از کل تیم . آنها برای پرسپولیس و تیم محبوب‌شان سنگ تمام گذاشتند. در همین بازی با گسترش می دیدم که روی سکوها آرام و قرار نداشتند تا تیم به گل برسد حتی پس از گل نیز بهترین حمایت را داشتند. اشاره کردم که در برخی بازی ها با حمایت مستمر هواداران تا دقیقه ۹۰ توانسته ایم نتیجه را عوض کنیم . مطمئنا حمایت و دلسوزی هواداران می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. می دانم که آنها به این تیم دل بسته اند و امیدوار شده اند و این امیدواری آنها ما را دلگرم می کند. من دست هواداران را می بوسم و از این حمایتی که از تیم محبوبشان داشته اند تشکر می کنم ، امیدوارم در شرایطی که تیم عقب می افتد نیز حمایت تمام و کمالی داشته باشند و به تیم کمک کنند. اینها نکته مهمی است که ایمان دارم هواداران ما از آن غافل نخواهند بود.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها