X

ورود به پایگاه خبری طوفان زرد

21 آبان 1392, 12:14
کد خبر: 5928
خبرنگار: farzaneh
نظرات: 2

مقایسه فعالیت های توسعه ای برخی آکادمی های بین المللی فوتبال

مقایسه فعالیت های توسعه ای برخی آکادمی های بین المللی فوتبال مقایسه فعالیت های توسعه ای برخی آکادمی های بین المللی فوتبالمدیر تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان سخنران کلیدی دومین کنگره بین المللی علم و فوتبال با عنوان مقایسه فعالیت های توسعه ای برخی آکادمی های بین المللی فوتبال بود.

دکتر محمد فرامرزی عضو کمیته عضور کمیته علمی همایش در بخش رشد و توسعه فوتبال پایه بود که سخنرانی خود را در روز اول همایش ارائه نمود.
چکیده ای از سخنرانی مدیر تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان در این همایش به این شرح است:


این مطالعه با هدف "مقایسه برنامه ها توسعه ای ، ساختار و امکانات آکادمی های برخی کشورهای منتخب جهان انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی است و داده های مورد نیاز به روش میدانی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، مطالعه اسنادی، جمع آوری شده است. در این پژوهش نمونه گیری بصورت غیرتصادفی و هدفدار بوده و از بین کشورهایی که در دهه اخیر در علمی کردن فوتبال خود موفق بوده اند، هفت کشور به صورت گزینشی و غیر تصادفی انتخاب شده اند. نمونه آماري تحقيق حاضر از آکادمی فوتبال ایران و کشورهای منتخب شامل آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، ایتالیا و ژاپن تشکیل شده است. در این پژوهش براي پاسخ به پرسش های پژوهشی، اطلاعات مورد نیاز در خصوص آکادمی وابسته به فدراسیون فوتبال و آکادمی های وابسته به باشگاه های خصوصی کشورهای منتخب جمع آوری و در جداول مشخص به صورت نظامدار ثبت شد. همچنین ، با استفاده از نتایج گزارش های علمی معتبر منتشر شده اطلاعاتی در خصوص فعالیت های فنی و توسعه ای برخی کشورها جمع آوری شد.

به استناد یافته های پژوهش، در اهداف راهبردی (استراتژیک) آکادمی فوتبال کشورهای مورد مطالعه، اختلاف عمده و قابل ملاحظه ای مشاهده نمی شود. تقریبا همه آکادمی های مورد مطالعه از "توسعه فوتبال" به عنوان استراتژی اصلی خود یاد نموده اند. اهداف آکادمی های فوتبال استرالیا، ایران و آفریقای جنوبی، عمدتا معطوف به زیر ساخت ها است. اهداف آکادمی کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن بیشتر به توسعه ورزش قهرمانی توجه دارد. وجه افتراق ایتالیا با دو کشور آلمان و اسپانیا تمرکز بیشتر برکاهش هزینه باشگاه ها و جذب منابع مالی به دلیل بحران مالی فوتبال این کشور است.

چهار کشور آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن در بخش برنامه های جاری، تا حدی با یکدیگر مشابهت دارند و برنامه آنان بیشتر بر توسعه ورزش قهرمانی از طریق استعدادیابی و پرورش استعدادها استوار است. ضمن آنکه به پرورش همه جانبه نخبه ها و تامین امکانات رفاهی برای آنان می پردازند. برنامه آکادمی های فوتبال ایران نیز به اقتضای اهداف آن رویکرد تحقق اهداف زیر بنایی را مورد توجه قرار داده اند و با برنامه آکادمی های کشورهای آفریقای جنوبی و استرالیا تاحدی مشابهت دارد. وجه افتراق برنامه آکادمی ایران با کشور های آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن رویکرد غالب توسعه زیر بنایی مانند استانداردها و دوره های آموزشی است. به طبع استراتژی، اهداف و برنامه ها در اهم شرح وظایف آکادمی های فوتبال آفریقای جنوبی، استرالیا و ایران مشترکاتی وجود دارد که بیشتر معطوف به امور "توسعه زیر بنایی فوتبال" است. در شرح وظایف آکادمی های فوتبال آلمان، اسپانیا و ایتالیا نیز مشترکات قابل توجهی دیده می شود که گرایش بیشتر به "توسعه فوتبال قهرمانی و حرفه ای" را نشان می دهد ضمن اینکه در شرح وظایف آکادمی های فوتبال ایتالیا رویکرد کمک به کاهش هزینه باشگاه ها نیز دیده می شود. در شرح وظایف آکادمی های فوتبال ژاپن تا حدی می توان ترکیبی از دو سبک پرداختن به امور زیربنایی و توسعه فوتبال قهرمانی و حرفه ای را ملاحظه نمود. در مجموع در شرح وظایف هر هفت کشور مورد مطالعه نیز مشترکاتی مانند نظارت برفرآیند "استعدادیابی و استعدادپروری" دیده می شود. در بخش فضاهای ورزشی و جانبی، باشگاه های فوتبال کشورهای آلمان، ایتالیا و اسپانیا از فضا و امکانات خوبی برخوردارند و ژاپن نیز وضعیت مناسبی دارد، اما استرالیا ایران و آفریقای جنوبی وضعیت مطلوبی ندارند. در بخش منابع مالی باشگاه های آلمان، ایتالیا و اسپانیا به منابع مالی غیر دولتی وابسته اند و ایران، استرالیا، و آفریقای جنوبی بیشتر به منابع مالی غیر دولتی. در این بین ژاپن هم از منابع مالی دولتی و هم غیر دولتی استفاده می کند.....

گفتنی است در این همایش علاوه بر حضور دکتر محمد فرامرزی، مربیان تیم های آکادمی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان نیز حضور داشتند.
نظرات کاربران
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین ها